Springen naar inhoud

Minimale en brutoformule berekenen

• Log in om te kunnen reageren

Sueda

Sueda

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 november 2018 - 10:33

Goedemorgen allemaal,

Nu heb ik een oefening in mijn boek waarbij ik de minimale en empirische formule moet berekenen.. maar ik kom deze gewoonweg niet uit, nu zou ik willen vragen of iemand me zou kunnen helpen.

De oefening is als volgt:
Diethyleenglycol, gebruikt als antivriesproduct, bevat 45,27% C , 9,50% H en 45,23% O.
Het MG is 106,121

Nu staat er bij de oplossingen dat je C4H10O3 moet uitkomen, maar deze kom ik gewoonweg niet uit....

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 3088 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 november 2018 - 11:08

Stel de algemene formule CxHyOz. Je kent de percentages waarin C, H en O voorkomen en je weet dat de totale massa 106,121 moet zijn. Welk verband tussen x, y en z kun je daarmee opstellen?

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Xilvo

Xilvo

• >250 berichten
  • 475 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2018 - 11:13

Je moet wel weten dat het hier om massaprocenten gaat. Als het goed is stond dat er bij, in de opgave/opdracht.

Sueda

Sueda

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 november 2018 - 12:02

Je moet wel weten dat het hier om massaprocenten gaat. Als het goed is stond dat er bij, in de opgave/opdracht.

Nee, heel raar ik heb net gekeken, er staat niks bij over massaprocenten. Gewoon dat het die procenten bevat in dietyleenglycol. Omdat de som van de 3 procenten gelijk is aan 100, heb ik deze procenten gewoon als de massa genomen in 100 g. Dus 45,27% als 45,27 gram in 100 gram.

Stel de algemene formule CxHyOz. Je kent de percentages waarin C, H en O voorkomen en je weet dat de totale massa 106,121 moet zijn. Welk verband tussen x, y en z kun je daarmee opstellen?

😕😕

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 3088 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 november 2018 - 13:15

Ga eens uit van het gegeven dat 1 mol H = 1 g, 1 mol C = 12 g en 1 mol O = 16 g. De totale massa van CxHyOz is 106,121 g. Je kent de percentages waarin C, H en O voorkomen, dus je weet hoeveel g C, H en O in 106,121 g  CxHyOz zit. Welk verband tussen x, y en z kun je daarmee opstellen?

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Sueda

Sueda

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 november 2018 - 14:09

Ga eens uit van het gegeven dat 1 mol H = 1 g, 1 mol C = 12 g en 1 mol O = 16 g. De totale massa van CxHyOz is 106,121 g. Je kent de percentages waarin C, H en O voorkomen, dus je weet hoeveel g C, H en O in 106,121 g  CxHyOz zit. Welk verband tussen x, y en z kun je daarmee opstellen?

Mijn excuses, maar ik kom er echt niet aan uit. 

Om de GGD te vinden voor het opstellen van de minimale formule heb ik toch het aantal mol nodig, of niet? 
Ik denk zowiezo dat we meer H-atomen nodig hebben omdat die het kleinste zijn, ... maar ik kan echt niet verder : /

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2518 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 november 2018 - 15:45

Zoek je het niet te ver?

1 mol diethyleenglycol is 106,121 g. Dat is gegeven.

45,27 % van 106,121g  is koolstof. Hoeveel g koolstof zit er dan in 1 mol diethyleenglycol ?

En hoeveel mol koolstof is dat dan?

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 3088 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 november 2018 - 16:25

In aanvulling op Margriet: 9,5 % van 106,121g is waterstof. Hoeveel g waterstof zit er dan in 1 mol diethyleenglycol, en hoeveel mol waterstof  is dat dan?

45,23% van 106,121g is zuurstof. Hoeveel g zuurstof zit er dan in 1 mol diethyleenglycol, en hoeveel mol zuurstof is dat dan? Wat wordt dus uiteindelijk de brutoformule van diethyleenglycol?

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures