1.5KW 230v elektromotor t.b.v. blower op accu's

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

1.5KW 230v elektromotor t.b.v. blower op accu's

Beste allen,
 
Voor mijn stage voor mijn studie werktuigbouwkunde ben ik bezig met het ontwikkelen van een systeem dat werkt op zonne-energie en ik kom een elektrotechnische uitdaging tegen. In het systeem zit een radiaalblower van elektror (https://www.elektror.de/en/product/D_E066) met een motorvermogen van 1.5kw ontworpen voor 230v. Deze motor moet dagelijks, in perioden van 10 minuten, een uur bij elkaar (6*10) draaien (maximaal, reken met 45 minuten). Ik ben uitgegaan van 90% rendement in de transformator. De energievraag van de motor is dan 1.66kw. 
 
Omdat we werken met auto-accu's (ik sta open voor alternatieven), moeten we van de 12v van de accu, naar 230v. Een normale transformator 12-230 hiertussen zetten betekent dat je 139A nodig hebt om met 12v 1.66kw te bereiken. En dan heb je daar 1 accu nodig van 520 Ah. Dit is natuurlijk niet realistisch. 
 
Als je meerdere accu's in serie schakelt, dan verhoog je het voltage, en verlaag je het amperage. Onderstaande tabel weergeeft de situatie met 1, 2, 4, 6 en 8 accu's. Omdat je auto accu's niet zomaar elke dag helemaal leeg kan trekken (AGM accu wel?) heb ik de benodigde capaciteit/5, dus vraag*5 gedaan, en daarop wil ik nu de keuze gaan baseren voor de accu's.
 
[sharedmedia=core:attachments:28076]
 
Zoals je ziet wordt het pas bij 8 accu's, 96v, bij C/2, enigszins haalbaar om met accu's te gaan werken. Is een systeem met 96v op 8.7A totaal onhaalbaar? 
 
Hierbij is het belangrijk dat meegenomen wordt dat de opbrengst van 1, 2, 3 zonnepanelen dagelijks op de specifieke locatie, gemiddeld onderstaand is (kwh/dag)
 
[sharedmedia=core:attachments:28077]
 
Alle hulp wordt enorm gewaardeerd. 
 
Vriendelijke groeten,
 
Didier 
Bijlagen
tabel opbrengst zonnepaneel.JPG
tabel opbrengst zonnepaneel.JPG (19.16 KiB) 1276 keer bekeken
tabel berekening.JPG
tabel berekening.JPG (50.05 KiB) 1276 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.782

Re: 1.5KW 230v elektromotor t.b.v. blower op accu's

Ik ben geen expert op het gebied van accu's en omvormers, maar toch een paar opmerkingen - die misschien geheel overbodig zijn.
 
Een stroom van (ver) over de 100 A lijkt me niet bijzonder, ik vermoed dat een startmotor ook wel iets in die orde zal trekken. Maar hoe lang een accu zo'n stroom kan leveren weet ik niet.
 
Gelijkspanning kan je niet transformeren; het moet eerst in wisselspanning worden omgezet. Met ongetwijfeld een negatieve invloed op het rendement.
 
Je kunt er ook voor kiezen om de accu's parallel te plaatsen. Als je wel omvormers voor 12 of 24 V kunt krijgen maar niet voor 96 V, zal je waarschijnlijk wel móeten.

Berichten: 4

Re: 1.5KW 230v elektromotor t.b.v. blower op accu's

Beste Xilvo, 
 
Dankjewel voor je reactie. 
 
Ik ga ermee aan de slag. 
 
Vriendelijke groeten,
 
Didier

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 1.5KW 230v elektromotor t.b.v. blower op accu's

Heb je die 230V nog ergens anders voor nodig? Zo niet, dan kan je beter een blower nemen met een gelijkstroommotor voor 12V.
Waarom is het vermogen van die blower zo groot? Je kan ook kiezen voor een kleinere die dan per keer wat langer draait.

Berichten: 4

Re: 1.5KW 230v elektromotor t.b.v. blower op accu's

Ha Klazon,
 
De blower heeft zoveel vermogen omdat hij gebruikt gaat worden voor het verblazen van pellets (voer) over een groot bereik (afstand 20m). In 12v zijn er geen motoren beschikbaar met dat vermogen en debiet helaas. 
 
Groeten,
 
Didier 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: 1.5KW 230v elektromotor t.b.v. blower op accu's

Het gebruik van AGM-accu's is zeer aan te bevelen. Een autoaccu kan heel slecht tegen een ontlading van meer dan 30%. In jouw geval zou je uitkomen op een AGM-accu van 12V bij 250Ah. Dat is een bestaande uitvoering. 
Om de aansluiting op de zonnepanelen te vereenvoudigen is het echter raadzaam om twee accu’s van 12V bij 130Ah in serie te gebruiken. Een gangbaar zonnepaneel kan dan de accu’s opladen en meerdere panelen gaan gewoon parallel. Ook wel handig dat het spanningsverlies naar de omvormer viermaal minder kritisch is.
De panelen kunnen - eventueel via een diode - direct met de accu’s worden verbonden. Van belang daarbij is dan dat per paneel de belichting gelijkmatig is omdat er geen tracker wordt gebruikt. Bovendien moeten de panelen worden afgeschakeld wanneer de accuspanning boven 14 V stijgt.
De omvormer kun je het beste iets ruimer nemen aangezien er waarschijnlijk een hogere aanloopstroom wordt gevraagd.
Mogelijk kunnen de accu’s iets krapper, wanneer tussen het draaien door substantieel wordt bijgeladen. Wel rekening houden met het verschijnsel dat de opbrengst van de zonnepanelen in de winter slechts zo’n 10% van dat in de zomer is.
dat wel natuurlijk

Berichten: 4

Re: 1.5KW 230v elektromotor t.b.v. blower op accu's

Olaf, Dankjewel voor je reactie. Ik ga dit ook verder uitwerken. Goede hulp. Vriendelijk bedankt, Didier 

Reageer