Lactose meten in bereid voedsel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Lactose meten in bereid voedsel

Ik ben een studente productontwikkeling en werk momenteel rond lactose-intolerantie. 
Ik ben opzoek naar een manier om lactose te kunnen detecteren in klaargemaakt voedsel. Tijdens mijn literatuurstudie kwam ik heel wat technieken tegen die gebaseerd zijn op polarimetrie, colorimetrie, chromatografie en enzymatische testen. Dit lijken mij allemaal testen die gebruikt worden in de industrie. Nu vraag ik mij af of er ook kleinschaligere en vooral goedkopere manieren mogelijk zijn. 
 
De enzymatische testen lijken mij momenteel het interessantst, als ik dit goed begrepen heb wordt er lactase (enzym) toegevoegd zodat lactose splitst in glucose en galactose. En vervolgens wordt de hoeveelheid glucose gemeten. Maar hoe wordt er dan juist onderscheid gemaakt tussen de glucose die afkomstig is van de lactose en de glucose die vooraf al als glucose in het product zat?
Dit is waarschijnlijk een heel verkeerde opvatting maar kan je deze glucose op dezelfde manier gaan detecteren zoals je dat in bloed kan doen? 
 
Heeft iemand heer meer kennis over? 

Berichten: 142

Re: Lactose meten in bereid voedsel

Ik wil je niet ontmoedigen maar enzymatische tests gaan meestal uit van een kleurreactie die gemeten moet worden met spectrofotometrie of fluorescentie. 
Verder weet ik niet hoe het bereide voedsel er uit ziet maar vaak is dat vast voedsel en dan moet je monster worden voorbehandeld om de lactose in een oplossing te krijgen omdat dit soort spectrofotometers meten in heldere vloeistoffen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Lactose meten in bereid voedsel

Alles valt of staat bij jouw matrix en hoeveel verstorende componenten (ingrediënten) je hebt.