[scheikunde] Zuur base titratie: kristalwater bepalen in soda

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Zuur base titratie: kristalwater bepalen in soda

Ik moest een titratie opstellen en uitvoeren waarbij ik in soda de hoeveelheid kristalwater moest bepalen. Na2CO3* 10 H2O. Ik zou dus moeten komen op x=10. Dit is wat ik gedaan heb:
 
  • 1 M HCl verdunnen naar 0,1 M HCl door in een maatcilinder 90 mL demiwater toe te voegen aan 10 mL 1M HCl. Nu had ik 100ml 0,1M HCl.
  • Daarna woog ik 2,90 gram soda af. Dit heb ik in een maatkolf laten oplossen door dit met demiwater aan te vullen tot 100ml en te zwenken.
  • Van deze oplossing pipeteerde ik 10ml in een erlenmeyer en voegde hier drie druppels methyloranje aan toe.
  • Daarna ging ik 4x titreren. Het gemiddelde getrireerde was 28,47 mL.
Als ik deze gegevens gebruik kom ik uit op x=5 in plaats van x =10.  Doordat er 2,847 mmol HCl steeds reageert betekent het dat er in 10ml van een 100ml oplossing 1,4235 mmol Na2CO3 zit. Dus er zat 14,235 mmol in de hele 2,90 gram. 2,90 gram/14,235 *10-3 = 203,7
 
203,7 - 105,99 (molmassa van Na2CO3) = 98 .
98/18,015 = ongeveer 5.
 
Doe ik iets fout met het berekenen of heb ik iets verkeerd uitgevoerd?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zuur base titratie: kristalwater bepalen in soda

Je doet niets fout met berekenen maar hoe weet je zo zeker dat het monster Na2CO3.10 H2O was?
 
Bedenk dat als je kristalsoda, Na2CO3.10 H2O aan de lucht laat staan in een droge omgeving dat het dan snel kristalwater verliest. Je ziet dan de kristallen afbrokkelen. Mogelijk was dit hier het geval.
 
 

Berichten: 4

Re: Zuur base titratie: kristalwater bepalen in soda

@Margriet Het was inderdaad een pak soda dat blijkbaar al een tijdje openstond, maar kan dat dan zo veel kristalwater verliezen dat een molecuul iets meer dan 5 H2O om zich heen heeft?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Zuur base titratie: kristalwater bepalen in soda

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zuur base titratie: kristalwater bepalen in soda

skwkm schreef: ... een pak soda dat blijkbaar al een tijdje openstond, maar kan dat dan zo veel kristalwater verliezen dat een molecuul iets meer dan 5 H2O om zich heen heeft?
Dat zou ik zo niet weten. Kristalsoda kan bij verwarmen al z'n kristalwater verliezen, dat is bekend, maar in hoeverre dit proces verloopt bij kamertemperatuur daar durf ik geen antwoord op te geven. Dit zal ook afhangen van de tijd, de luchtvochtigheid en de temperatuur.
 
Maar weet je zeker dat de titraties, je hebt er vier gedaan, goed zijn verlopen? Kwam het verbruik steeds overeen? De omslag van methyloranje is wel eens lastig te zien, vandaar mijn vraag. 

Berichten: 4

Re: Zuur base titratie: kristalwater bepalen in soda

@Margriet. Ja ze kwamen wel steeds allemaal rond de 28,n mL HCl. Vandaar dat ik verward ben. Anders was ik er gewoon gelijk vanuit gegaan dat de uitvoering fout was.

Reageer