Springen naar inhoud

Kortsluiting

• Log in om te kunnen reageren

alvastbedankt11

alvastbedankt11

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 november 2018 - 21:02

Beste mensen

Kan iemand uitleggen waarom er bij A en B kortsluiting ontstaat als je de schakelaar sluit?

Bedankt

ab.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Xilvo

Xilvo

• >250 berichten
  • 475 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2018 - 21:11

War versta je onder 'kortsluiting'?

alvastbedankt11

alvastbedankt11

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 november 2018 - 21:12

Heel hoge stroomsterkte en zeer lage weerstand. Ladingen komen terug van min naar plus zonder enige weerstand.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 7257 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 november 2018 - 21:13

Er ontstaat helemaal geen kortsluiting en dat wordt in het vraagstuk ook niet gezegd.

alvastbedankt11

alvastbedankt11

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 november 2018 - 21:14

Waarom zullen dan de twee parallell geschakelde lampen niet meer branden bij A na het sluiten van de schakelaar?

Xilvo

Xilvo

• >250 berichten
  • 475 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2018 - 21:17

Inderdaad, en meestal ongewenst omdat dingen kapot gaan. Maar dat zie ik niet gebeuren in deze twee schakelingen. Er zit steeds wel minstens één lamp tussen de polen van de spanningsbron.

Waarom zullen dan de twee parallell geschakelde lampen niet meer branden bij A na het sluiten van de schakelaar?

Die twee lampen branden niet omdat de stroom de weg van de minste weerstand neemt, via de schakelaar en niet door de lampen. Maar de stroom blijft beperkt doordat die nog steeds een lamp moet passeren.

Veranderd door Xilvo, 14 november 2018 - 21:18

alvastbedankt11

alvastbedankt11

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 november 2018 - 21:19

Inderdaad, en meestal ongewenst omdat dingen kapot gaan. Maar dat zie ik niet gebeuren in deze twee schakelingen. Er zit steeds wel minstens één lamp tussen de polen van de spanningsbron.

Die twee lampen branden niet omdat de stroom de weg van de minste weerstand neemt, via de schakelaar en niet door de lampen. Maar de stroom blijft beperkt doordat die nog steeds een lamp moet passeren.

Enorm bedankt! Ik wist niet welke weg de stroom neemt, maar nu dat u zegt dat ze de weg nemen met de kortste weerstand is alles duidelijk.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 7257 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 november 2018 - 21:26

Er zit trouwens een tekenfout in schema A. De twee linker lampen zullen nooit branden want die zitten nergens aan verbonden.

Xilvo

Xilvo

• >250 berichten
  • 475 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2018 - 21:28

Die tekenfout zie ik niet.

alvastbedankt11

alvastbedankt11

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 november 2018 - 21:29

Er zit trouwens een tekenfout in schema A. De twee linker lampen zullen nooit branden want die zitten nergens aan verbonden.

Er staat dat ze wel zullen branden indien de schakelaar open staat.

Er staat dat ze wel zullen branden zolang de schakelaar open staat.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 7257 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 november 2018 - 21:42

Die tekenfout zie ik niet.

De draden die naar de schakelaar lopen kruisen de draden waarmee de twee linker lampen aan elkaar zijn verbonden.

Maar er is geen aanwijzing dat er op die kruisingen een verbinding is. Kwestie van de tekenregels kennen.

Xilvo

Xilvo

• >250 berichten
  • 475 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2018 - 21:47

Hangt van de gebruikte regels af. Ik heb verschillende manieren gezien, bijvoorbeeld met brugjes en onderbroken draden. 

Maar misschien zijn er officiële, dat zou kunnen.

Xilvo

Xilvo

• >250 berichten
  • 475 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2018 - 21:55

@klazon 

Ik heb er nog even wat schema's op nageslagen en die volgen inderdaad allemaal de regel zoals jij die beschrijft.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 10780 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2018 - 01:52

De draden die naar de schakelaar lopen kruisen de draden waarmee de twee linker lampen aan elkaar zijn verbonden.

Maar er is geen aanwijzing dat er op die kruisingen een verbinding is. Kwestie van de tekenregels kennen.

Wellicht verschillen die regels per vakgebied. In electronica zou ik bij een schakelschema ook aannemen dat die kruisende draden niet met elkaar in verbinding staan, tenzij er een bolletje overheen staat. Maar blijkbaar is dat hier niet gedaan. 

Ik weet ook niet hoe oud deze tekening precies is of waar deze vandaan komt - zeker in oudere amerikaanse schema's zie je dat men vaak een soort bochtje maakt om expliciet duidelijk te maken dat ergens geen verbinding is waar lijnen elkaar kruisen. 

Logica lijkt me hier dat kruisende lijnen wel een verbinding vormen omdat anders de opgave volstrekt onzinnig is. 

Victory through technology

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 47507 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 november 2018 - 07:34

Je hebt gelijk, maar er zijn bijna geen middelbare school natuurkundeboeken die bolletjes gebruiken voor draadverbindingen. 

Ga er dus voor dit probleem van uit dat elk snijpunt een draadverbinding is. 

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures