[scheikunde] Minimum molariteit berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Minimum molariteit berekenen

Hey, 
 
Kan iemand mij helpen met deze vraag:
 
Bereken de minimum molariteit van de bariumchloride oplossing die nodig is opdat 1,00 g van het lithiumcarbonaat het limiterende reagens zou zijn bij de neerslagreactie.
 
Dit is wat ik tot nu toe heb (maar ik denk niet dat ik juist bezig ben)
 
MM:             208,23              66,95                   197,34                                 77,84     
                     BaCl2 +           LiCo3 -->              BaCo3 (neerslag) +              LiCl2
 
Voor:                                                                   0                                          0
 
Tijdens:                                                             +0.0057
 
Na:                                                                  1,00 g :197,34 = 0.0057 mol
 
Volgens mijn docent moet ik deze opgave via deze manier kunnen oplossen maar ik weet niet hoe ik het moet doen.
 
Alvast bedankt!

Berichten: 3

Re: Minimum molariteit berekenen

Ik denk dat je met behulp van de BiNaS het wellicht kunt bereken door molariteit door de molaire massa te delen en dan keer de normale massa gedeeld door het volume en dan weet je de concentratie lithiumcarbonaat

Berichten: 5

Re: Minimum molariteit berekenen

Bedankt voor u reactie maar ik heb dat boek? niet. 
Of wat is een BiNaS? 
 
Yukimok schreef: Ik denk dat je met behulp van de BiNaS het wellicht kunt bereken door molariteit door de molaire massa te delen en dan keer de normale massa gedeeld door het volume en dan weet je de concentratie lithiumcarbonaat

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Minimum molariteit berekenen

Hier in Nederland gebruikt men in de bovenbouw havo (ongeveer niveau 5 middelbaar) en vwo (vergelijkbaar met het ASO bij jullie) een tabellenboek dat vanwege de daarvoor bestemde vakken biologie, natuurkunde (fysica) en scheikunde (chemie) de naam BiNaS heeft gekregen. Uit de reactievergelijking is af te lezen dat je voor een reactie met  66,95 g lithiumcarbonaat 208,23 g bariumchloride nodig hebt, dus het benodigd aantal gram bariumchloride om met 1 g lithiumcarbonaat te reageren is dan... g. Omdat je de molmassa van bariumchloride kent kun je aan de hand daarvan dus de gevraagde molariteit van je bariumchloride-oplossing berekenen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Minimum molariteit berekenen

Wat ik mis om die molariteit te berekenen is de hoeveelheid (mL) bariumchloride oplossing die je wenst toe te voegen. Ik vermoed dat dat een stukje tekst is dat je niet hebt meegekopieerd. Voor de rest heb je alle nodige gegevens (molmassa's e.d.) dus kun je verder zonder zo'n tabellenboek. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Minimum molariteit berekenen

Meer info dan wat er staat heb ik niet gekregen. 
 
Jan van de Velde schreef: Wat ik mis om die molariteit te berekenen is de hoeveelheid (mL) bariumchloride oplossing die je wenst toe te voegen. Ik vermoed dat dat een stukje tekst is dat je niet hebt meegekopieerd. Voor de rest heb je alle nodige gegevens (molmassa's e.d.) dus kun je verder zonder zo'n tabellenboek. 

Dus moet ik dan eigenlijk gewoon 208,23g : 66,95g doen? 
Dus dat ik dan 3,11g bariumchoride nodig heb.
 
Of ben ik mis?
Even ter info ik ben echt heel slecht in dit soort vragen.
 
mathfreak schreef: Hier in Nederland gebruikt men in de bovenbouw havo (ongeveer niveau 5 middelbaar) en vwo (vergelijkbaar met het ASO bij jullie) een tabellenboek dat vanwege de daarvoor bestemde vakken biologie, natuurkunde (fysica) en scheikunde (chemie) de naam BiNaS heeft gekregen. Uit de reactievergelijking is af te lezen dat je voor een reactie met  66,95 g lithiumcarbonaat 208,23 g bariumchloride nodig hebt, dus het benodigd aantal gram bariumchloride om met 1 g lithiumcarbonaat te reageren is dan... g. Omdat je de molmassa van bariumchloride kent kun je aan de hand daarvan dus de gevraagde molariteit van je bariumchloride-oplossing berekenen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Minimum molariteit berekenen

Dan gaan we de eindvraag niet kunnen beantwoorden. Je zou wel alvast kunnen berekenen hoeveel mol bariumchloride je nodig hebt om te reageren met 1 g lithiumcarbonaat. Lukt dat wèl?
 
 Want als je dat weet hoef je nog maar één stap te zetten zodra je weet welk volume bariumchloride-oplossing je krijgt. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Minimum molariteit berekenen

Dus moet ik dan eigenlijk gewoon 208,23g : 66,95g doen? 
Dus dat ik dan 3,11g bariumchoride nodig heb.
Hoeveel mol bariumchoride heb je dan? Als je uitgaat van een volume van 1 liter vind je in dat geval ook meteen de gevraagde molariteit van de bariumchloride-oplossing.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 5

Re: Minimum molariteit berekenen

1 mol          bariumchloride weegt      208,23g
 0,015 mol  bariumchloride weegt      3,11g
 
Is dit dan juist? 
mathfreak schreef: Hoeveel mol bariumchoride heb je dan? Als je uitgaat van een volume van 1 liter vind je in dat geval ook meteen de gevraagde molariteit van de bariumchloride-oplossing.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Minimum molariteit berekenen

Dexi schreef: 1 mol          bariumchloride weegt      208,23g
 0,015 mol  bariumchloride weegt      3,11g
 
Is dit dan juist? 
yep.
 
daarmee maak je de beschikbare lithiumcarbonaat juist op. Een tikje meer bariumchloride en dat kan niet meer reageren bij gebrek aan lithiumcarbonaat.
 
Maar ik weet niet of je ziet wat je hebt gedaan:
 
1 g lithiumchloride is gelijk aan 1:66,95 = 0,015 mol.
Uit de reactievergelijking blijkt dat beide reagentia reageren in een molverhouding 1:1
Daarvoor is dus ook 0,015 mol bariumchloride nodig.
problem solved. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Minimum molariteit berekenen

Jan van de Velde schreef: yep.
 
daarmee maak je de beschikbare lithiumcarbonaat juist op. Een tikje meer bariumchloride en dat kan niet meer reageren bij gebrek aan lithiumcarbonaat.
 
Maar ik weet niet of je ziet wat je hebt gedaan:
 
1 g lithiumchloride is gelijk aan 1:66,95 = 0,015 mol.
Uit de reactievergelijking blijkt dat beide reagentia reageren in een molverhouding 1:1
Daarvoor is dus ook 0,015 mol bariumchloride nodig.
problem solved. 
 
Bedankt! 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Minimum molariteit berekenen

om de gevraagde molariteit (mol/L) te berekenen heb je alleen nog dat onvindbare gegeven "volume oplossing" nodig. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer