Springen naar inhoud

Gewogen berekening

• Log in om te kunnen reageren

Nika

Nika

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 november 2018 - 13:40

Hallo slimme mensen, 

Bedankt voor het openen en lezen van dit topic. Ik zit met een vraag die volgens mij prima wiskundig opgelost kan worden (ooit wiskunde B2 gedaan op de middelbare school, maar dit is helaas vreselijk ver weg gezakt), maar ik loop vast in het 'hoe'. Ik hoop dat ik je zo goed mogelijk mee kan nemen in mijn verhaal.

Mijn vraag:

Voor mijn thesis heb ik zuigelingen onderzocht m.b.t. hun motorische vaardigheden. De zuigelingen zijn ergens tussen de 0 en 9 maanden gezien. De ene zuigeling bij 12 weken, de ander bij 36 weken etc. Afhankelijk van wat ik aan motorische vaardigheden observeer krijgen ze een ruwe score, welke middels een tabel kan worden omgezet in een standaard score/percentielscore vergeleken met hun leeftijdsgenoten (op de maand precies). 

Vervolgens ga ik de motorische score vergelijken met het x aantal uren per week dat ze een interventie hebben ontvangen. Het aantal uren wisselt per case. Dan loop ik op het volgende spaak:

Stel dat de zuigeling van 12 weken gemiddeld 10 uur per week de interventie heeft ontvangen en de zuigeling van 36 weken ook, dan zou het niet eerlijk zijn om deze twee even zwaar met elkaar te vergelijken. De zuigeling van 3 maanden heeft immers slechts (kort door de bocht) 120 uur de interventie ontvangen en de zuigeling van 36 weken heeft 360 uur de interventie ontvangen. Dus dan zou er ergens een formule moeten komen dat het kind van 36 weken zwaarder meetelt dan die van 12 weken.

Als het sec bovenstaand probleem zou zijn dan kan ik natuurlijk met de totale uren werken, zoals voorgesteld door mijn thesis begeleider. Maar een zuigeling van 12 weken die 300 uur de interventie heeft ontvangen is wel veel intensiever blootgesteld aan de interventie dan een zuigeling van 36 weken die ook 300 uur de interventie heeft ontvangen. 

Heeft iemand een idee hoe ik hiervoor kan corrigeren?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

dannypje

dannypje

• >250 berichten
  • 686 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2018 - 10:16

Hallo,

ik ben geen expert op gebied van statistiek, dus ik kan er volledig naast zijn. Maar ik krijg de indruk dat je 2 zaken meet hier. Het eerste zou je 'hoeveelheid interventie' kunnen noemen (in jouw voorbeeld 120 uur tov 360 uur). Het tweede zou je intensiteit kunnen noemen (in jouw voorbeeld 300u op 12 weken tegenover 300u op 36 weken).

Dus, laat ons s twee waarden opstellen: H (hoeveelheid) = gewoon het totaal aantal uur interventie, en I (intensiteit) = totaal aantal uur/leeftijd (leeftijd in weken laat ons zeggen).

En stel dat we nu die 2 waarden met elkaar vermenigvuldigen.

In jouw eerste geval: baby 1= 120 uur ontvangen op 12 weken; HxI= 120x120/12 = 1200

baby 2 = 360 uur ontvangen op 36 weken: HxI= 360*360/36 = 3600

In het tweede geval baby 1= 300 uur op 12 weken : HxI = 300*300/12 = 7500

baby 2 = 300 uur op 36 weken: HxI = 300*300/36 = 2500

Weet niet zeker of het zal kloppen in alle gevallen, maar ik zie hier dat in het eerste geval baby 2 hoger zit dan baby 1, en in het tweede zit baby 1 hoger dan baby 2, dus in deze voorbeeld lijkt het te werken.

Die HxI komt dus neer op (aantal uur interventie)^2/leeftijd

Hopelijk heb je hier iets aan.

In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures