Modelbouw garagepoort gezocht, met motor?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Modelbouw garagepoort gezocht, met motor?

Hey

Ik ben een 17 jarige student die bezig is aan een geïntegreerde proef ( GP ).

Voor ons project zoeken we een modelbouw garagepoort met motor. Als het kan een sectionale maar andere voorstellen zijn ook welkom!

Tijdens onze zoektocht naar een garagepoort met motor voor in de modelbouw stranden we steeds op volledige (vaste) garage's, vaste poorten zonder motor, ...

Weten jullie een site waar je een modelbouw garagepoort kan vinden? Het liefst met een motortje ingebouwd.

We zullen dit later inbouwen en aansturen met een Raspberry Pi en eventueel wat transistoren, mosfets, ...

Het idee is om een huisje te tekenen in draftsight en daarna te lasercutten. De poort zouden we dus inbouwen. Onze GP is een huisje gecombineerd met een Raspberry Pi waarin we wat domotica e.d. plaatsen.

Alvast bedankt voor de eventuele hulp!

Mvg

Kevin D.

Berichten: 5

Re: Modelbouw garagepoort gezocht, met motor?

Andere systemen van poorten zijn ook zekerlijk welkom! Bijv. poort die opengaat via de bijv. rechtermuur ipv plafond.

Mijn probleem is enkel dat ik ze voor modelbouw in een minihuisje niet tegenkom op het internet. Alle hulp is welkom!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Modelbouw garagepoort gezocht, met motor?

Bewegende garagepoorten ken ik niet in model. Ik denk dat je meer kans hebt als je gaat zoeken naar locomotiefloodsen met bewegende deuren. Fabrikanten die zoiets zouden kunnen hebben zijn b.v. Faller, Vollmer, Pola en Viessmann.
En anders knutsel je toch zelf iets in elkaar? 

Berichten: 5

Re: Modelbouw garagepoort gezocht, met motor?

Merci klazon, ik zal je tip zekerlijk nagaan! Ik zal er nu eens voor kijken, hartelijk dank voor uw tip!

Gebruikersavatar
Berichten: 73

Re: Modelbouw garagepoort gezocht, met motor?

Misschien is het ook een idee om voor de aandrijving van de deur de motor plus elektronica van een accu boormachine te gebruiken. De meeste mensen gooien de boormachine weg wanneer de accu op is. Maar linksom, rechtsom, traploos aanstuurbaar met PWM en vaak een kleine mechanische vertraging zou best een hoop geld kunnen schelen.

Daarna is het gewoon van multiplex een deurtje maken toch?

Maar misschien begrijp ik de vraag om niet goed.

 

Berichten: 5

Re: Modelbouw garagepoort gezocht, met motor?

major_problem, dank u voor uw idee. We zijn dit aan het overwegen en de kans is groot dat we dit gebruiken! Het probleem was eigenlijk dat we niet wisten hoe we zo'n garagepoort konden nabouwen. We zijn nu aan het kijken hoe we de mechanische dingen zouden realiseren, we zijn meer onderricht in de elektronica e.d. dus op het vlak van mechanismen zoals de rails voor de poort zijn we niet van de slimsten. We zouden een poort bouwen die opengaat van bijv. links naar rechts. Dit omdat het plaffond afneembaar is en we dus hierop zo min mogelijk draden, elektronica e.d. willen plaatsen.

Alvast bedank voor de hulp!

Mvg Kevin

 

Gebruikersavatar
Berichten: 73

Re: Modelbouw garagepoort gezocht, met motor?

Hallo Kevin,

Ik vertel je niets nieuws dat je op YouTube goede ideeën kunt opdoen. Toch even een link waar je wellicht wat aan hebt. Ik dacht er aan om een soort v-snaar over de gehele breedte van deuropening te spannen (beide kanten een poelie) en de deur op één punt met de snaar verbinden. Dat kan natuurlijk ook van dun garen. Eigenlijk net zoals je vroeger de wijzer van een oude radio bediende (https://goo.gl/images/94nCQh).

Dan kun je de motor de poelie laten aan drijven.

https://youtu.be/otb8IR5UQgo

Wanneer je een c-profiel bovenin maakt, hang je daar de deurtjes in

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Berichten: 5

Re: Modelbouw garagepoort gezocht, met motor?

Hey major_problem

Ja. We zullen dit systeem gebruiken :).Technisch gezien is dit zekerlijk haalbaar.

Iedereen die geholpen heeft op dit forum is hartelijk bedankt!

In het bijzonder major_problem, aan wie wij het meeste te danken hebben! Bedankt voor de tips en nog het beste!

Mvg Kevin D.

Gebruikersavatar
Berichten: 73

Re: Modelbouw garagepoort gezocht, met motor?

Graag gedaan Kevin,

Mooi om te zien dat er nog steeds jonge mensen zich interesseren voor techniek.

Groeten,

Wim

Reageer