Kopmaat dwarsbalk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Kopmaat dwarsbalk

Goede morgen,
 
Ik zit met de volgende vraag, misschien dat iemand hier mee dat kan uitleggen/vertellen.
 
Mijn woning heeft vloerbalken met een lengte van 6meter, deze veren wat door ivm ouderdom en een te krappe kopmaat.
Aangezien ik een monumentaal pand bezit mogen deze balken niet zomaar vervangen worden.
 
Optie is een dwarsbalk halve wegen te plaatsen. De dwarsmaat van de ruimte is 5meter.
 
Nou heb ik mij laten vertellen dat een eikenbalk van 5meter met een maat voering van 20x20cm voldoende is.
 
Kan iemand dit bevestigen?
 
Ik weet namelijk dat de standaard minimum bereken voor vloerbalken gehouden wordt op lengte maat  in mm/20.
 
 
Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kopmaat dwarsbalk

Of een onderslagbalk van 20x20cm genoeg is kan ik niet zo zeggen, maar het helpt uiteraard wel.
Je zegt dat je de originele balken niet mag vervangen, maar mag je dan wel een onderslagbalk plaatsen?
 
De vuistregel dat de hoogte van de balk 1/20 moet zijn van de overspanning is correct. Daar hoort nog een regel bij dat de breedte van de kopmaat 1/3 moet zijn van de hoogte. Bij een overspanning van 6 meter hoort dus een kopmaat van 30x10 cm.
Die vuistregel is dan weer verbonden met een onderlinge hartafstand van ongeveer 60 cm tussen de balken.

Berichten: 863

Re: Kopmaat dwarsbalk

Ik weet niet wie die wijsheid heeft staan vertellen maar 20*20 komt niet eens in de buurt van wat je nodig  hebt om die vloer daadwerkelijk te verstijven
persoonlijk zou ik voor een stalen balk gaan  dan is het wel orde grote HEB200
Als je bestaande balklaag niet meer voldoet aan niveau bestaand zal je wat moeten doen monument of niet
laat het even uitrekenen door een constructeur
kan hij meteen even naar de fundering kijken op de plek waar je die oplegging wilt maken.
in Nederland is dit een constructieve aanpassing en is een wabo aanvraag nodig

Reageer