Becel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

Becel

Hallo allemaal, ik maak een pws over vetten. Nu vind ik op Wikipedia dat boter wordt verkregen van melk. Maar op de site van Becel staat dat zij plantaardige boter hebben. Komt dit door het mengsel met plantaardige vetten, en is dat ook de reden dat er Omega's in de boter voorkomen. Daarnaast zie ik ook Becel met roomboter staan maar dit is toch gewoon hetzelfde als boter?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Becel

Plantaardige boter bestaat niet. Boter is van melk gemaakt en kan per definitie niet plantaardig zijn. Becel maakt margarine, wat een goedkoop alternatief is voor boter. Als op je pakje Becel met roomboter staat, dan is het waarschijnlijk een mengsel van boter en margarine.
 
Canola olie en zonnebloem olie, twee van de hoofdbestanddelen van Becel margarine bevatten veel omega 6.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12.262

Re: Becel

Als iets 'met roomboter' is dan zegt dat natuurlijk niet zoveel. De vraag is allereerst hoeveel roomboter er dan in zit: wellicht is het 99,9% margarine met 0.1% melkboter om de claim te kunnen/mogen maken. 
 
Je ziet dergelijke idiote claims ook bijvoorbeeld met sappen: iets dat MANGO!!!(appelsap) heet volgens het label bevat dan 1% mango en 99% appelsap of iets in die geest. 
 
Die regel rond labels zijn nogal variabel: je mag iets niet verkopen als sap als het geen 100% sap is (uit concentraat mag wel), zodra je er 10% suikerwater aan toevoegt moet je het als 'nectar' verkopen. Maar onderussen mag je wel gewoon iets verkopen als passievruchtensap terwijl het gewoon 99% appel/druivensap is met een beetje passievruchtenpulp erin. 
 
Wat dat betreft heeft de voedsellobby het aardig voor elkaar gekregen in brussel, maar met boter mag het niet: als je iets verkoopt als boter moet het boter zijn, maar je mag wel claimen dat iets 'met boter' is ook al zit er  maar een procentje echte boter in. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Becel

Het is in alle gevallen handig om de ingrediëntenlijst te lezen. Die mag niet liegen.
Een aanduiding als mangosap terwijl het belangrijkste bestanddeel appelsap is vind ik ook absurd. Dat zou wat mij betreft verboden mogen worden. Ik denk alleen dat dat voor onze regering geen prioriteit heeft.

Berichten: 12.262

Re: Becel

Voor zover ik weet is het een EU kwestie. Naar mijn idee niet correct, als iets als grootste bestandsdeel appelsap heeft, dan zou het gewoon appelsap (met een vleugje mango oid) moeten heten op de verpakking. 
 
De ingredientenlijst mag inderdaad niet liggen, maar dat is wellicht 3 cm2 op een literpak?
Victory through technology

Berichten: 19

Re: Becel

Bedankt allemaal, maar waarom is margarine dan goedkoper dan normale boter. En daarnaast claimed becel dat hun becel orignal bestaat uit 100% plantaardig vet. Hoe kan dit?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Becel

Margarine is goedkoper dan boter omdat de grondstoffen goedkoper zijn. Na de oorlog is er een grote stimulans op gang gekomen om margarine te gaan nuttigen. Het gevolg was dat er een enorm boteroverschot ontstond, de befaamde boterberg. Het merkwaardige was dat daardoor de prijs niet ging dalen. Alleen in december was er soms een gereduceerde prijs voor boter, de z.g. kerstboter.
 
Als Becel claimt dat er 100% plantaardig vet in zit dan kan er naar mijn idee geen boter meer in zitten. Maar dan is het aan te raden om de ingrediëntenlijst te lezen. Misschien geeft die de oplossing voor het raadsel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Becel

Bedankt allemaal, maar waarom is margarine dan goedkoper dan normale boter.
 
Omdat plantaardige vetten goedkoper zijn dan dierlijke-
 
En daarnaast claimed becel dat hun becel orignal bestaat uit 100% plantaardig vet. Hoe kan dit?
 
Dat kan toch gewoon? Zolang ze dan maar niet roepen dat er (room)boter in zit, want dat mag in dit geval dan niet.
 
Heb je wat links naar eventueel tegenstijdige claims?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Becel

Veelal zit er een vertaal/interpertatie fout, neem https://www.coop.nl/becel-original-boter/product/8712566349593?gclid=EAIaIQobChMIgaaM9pWE3wIVE4bVCh2yqQ3rEAQYAiABEgJjdPD_BwEbijvoorbeeld.
 
De verpakking van Becel (Unilever) vermeld het woord "boter" niet, alleen Becel 100% plantaardig. Dat de betreffende supermarkt het woord "boter" er bij schrijft is waren wettelijk niet toegestaan om het product te benoemen. Een argument die de retailer kan opvoeren is dat het product Becel heet en het woord boter een productcategorie aanduid. Maar dat is meer juridische wetenschap dan scheikunde.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Becel

Margarine is gehard vet.
 
Olie, vloeibaar bij kamertemperatuur.
Vet, vast bij kamertemperatuur.
 
Waar komt dit verschil door?
 
 
Omega's hebben te maken met een knik in het einde van de vetzuurketen, waarvan ons lichaam niet alle varianten zelf kan aanmaken.
 
 
Je hoort veel over de tegenstelling enkel/meer-voudig onverzadigde vetzuren.
Maar zoek eens op de trans/cis-configuratie.
 
Waar enkel/meervoudig betrekking heeft op het aantal dubbele bindingen, heeft trans/cis betrekking op de locatie van de waterstofatomen op de dubbele binding. Dus:
{- CH2 - CH = CH - CH2 -}
 
Het waterstof atoom kan op beide koolstofatomen boven zitten, of aan 1 boven en aan de andere onder.
Dit beïnvloed de beweeglijkheid van de keten.
 
 
Iets moois voor je PWS is om in te gaan op het verschil tussen transvet en verzadigd vet.
 
Transvet is recht, en hebben wij makkelijk te veel in ons dieet.
Tegelijkertijd is verzadigd vet ook recht, echter ik lees vooral dat transvet 'slecht' is t.o.v. de cis-configuratie.
 
 
 
Misschien niet het juiste beeld, maar wellicht heeft iemand aanvulling.
 
Een stapel A4tjes (ongekreukeld) op de grond kun je moeilijk wegvegen,
terwijl een berg propjes geen probleem is.
Is dit hoe het hart en bloedvaten op transvet reageren? (als in recht=glad, het hecht makkelijker aan een wand.)

Berichten: 12.262

Re: Becel

Transvetzuren zijn een lastig ding: In de natuur kom je ze niet zoveel tegen, maar ze zijn zeker niet onnatuurlijk. Bepaalde bronnen hebben tenminste enkele procenten transvet, en die worden al millenia door mensen gegeten. 
 
Als je van plantaardig vet "boter" probeert te maken is het vooral zaak dubbele bindingen te hydrogeneren, ongeacht of die cis of trans waren. Het zorgt voor verzadigde vetzuren met een hoger smeltpunt dan de plantaardige olie waar je mee begon. Boter mag je het niet noemen, maar qua vetzuursamenstelling kun je aardig in de buurt komen. 
 
Dat zal ook zijn weerslag hebben op gezondheidsclaims: vaak wordt gesteld dat onverzadigde vetten minder ongezond zijn dan verzadigde. Als je van onverzadigde plantaardige vetten verzadigde maakt valt dat verschil natuurlijk wel weg, en is margarine niet (on)gezonder dan boter. 
 
Het verschil tussen 'boter' en 'vet' is vooral een juridisch verhaal: ook al is de samenstelling exact hetzelfde dan nog mag je gehard plantaardig vet geen boter noemen. Qua (bio)chemie maakt het geen enkel verschil, maar de wetgever is daar ongevoelig voor. 
 
Dat is overigens geen uniek geval, je zie het ook bij bijvoorbeeld alcoholische dranken: de ethanol daarin -moet- verkregen zijn via vergisting en eventueel destillatie. Je zou een heel simpele vodka kunnen maken door zuivere synthetische enthanol te mengen met water zodat je een drank krijgt met 40% ethanol en 60% water. Dit is echter niet toegestaan voor verkoop als drank voor consumptie, terwijl het qua samenstelling identiek is aan een destillaat uit vergisting. Zo identiek dat het amper mogelijk is het verschil ertussen te meten, tenzij je gaat kijken naar isotopen. 
Victory through technology

Reageer