Hoe tel je alle cijfers per kolom in een array met elkaar op;

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 56

Hoe tel je alle cijfers per kolom in een array met elkaar op;

Hallo 
 
Op school volg ik programmeren en omdat ik niet zo goed ben in arrays probeer ik voor mezelf een oefening te maken. (Ik ben nog een beginner).
De oefening:
Een groep van 10 personen krijgt punten voor 3 vakken. 
Eerst moet er een inputbox verschijnen met 'geef de naam' en dan vervolgens punten van 'vak1, vak2 en vervolgens vak 3' en dit moet zich
10 keer herhalen. De namen moeten in een apparte array van 10 staan en de punten in een andere array van 10 rijen en 3 kolommen.
dan moeten alle gegevens netjes onder elkaar staan in een multiline textbox of itemlist:
 
NAAM VAK1  VAK2  VAK3  PROCENT
naam: Punt1 punt2 punt 3, procent  
naam: punt1, punt2 punt 3, procent
___________________________
 Gem. vak1   " vak2   "vak 3
 
 
Dan moeten de percentages er nog bij en de gemiddelden. De percentages lukten maar de gemiddelden niet.
Ik vraag me af hoe je dus alle gegevens optelt in de eerste kolom, dan de 2e en zo telkens appart afdrukt en onder 
die streep zet. 
 
Dit is mijn code:
 
 
 
Public Class Form1
    Dim naam(10)
    Dim punten(10, 3)
    Dim leerlingen As Integer = 2
    Dim vak(1, 3)
    Dim gemiddelde As Decimal
    Dim procent As Decimal
 
    Private Sub btnBereken_Click(sender As Object, e As EventArgs) Handles btnBereken.Click
        vak(1, 1) = "Pascal"
        vak(1, 2) = "COBOL"
        vak(1, 3) = "C"
 
        For i = 1 To leerlingen
            naam(i) = InputBox("Voer naam voor nieuwe leerling in")
            For y = 1 To 3
 
                punten(i, y) = InputBox("Voer punten voor vak " & vak(1, y) & " in")
 
 
            Next
            MsgBox("de punten van " & naam(i) & " zijn " & procent)
        Next
    End Sub
 
    Private Sub bnToon_Click(sender As Object, e As EventArgs) Handles bnToon.Click
        For i = 1 To leerlingen