Draairichting elektromotor wijzigen

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 11

Draairichting elektromotor wijzigen

Hi allemaal,
 
Ik heb een elektromotor liggen waar 4 draden uit komen 2 blauwe een zwarte en een bruine.
Nu heb ik begrepen dat je de draairichting van motoren met 4 draden om kunt wisselen.
De motor is een Atika 0,55kw 230v motor. Ik heb een afbeelding bijgevoegd waarop hopelijk te zien is welke draden ik zou moeten wisselen.
 
Mijn vraag is, kan iemand mij vertellen welke draden ik moet wisselen zodat de motor de andere kant op gaat lopen?
 
Alvast bedankt!

 
Bijlagen
WhatsApp Image 2018-12-09 at 21.16.27.jpeg
WhatsApp Image 2018-12-09 at 21.16.27.jpeg (225.25 KiB) 10507 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Draairichting elektromotor wijzigen

Een foto van het typeplaatje zal helpen. Wat staat daarop?
Zit er een aanloopcondensator aan de buitenzijde (aan die twee zwarte draden die rechtsboven uit het kastje verdwijnen)?
 
Zo'n aanloopcondensator ziet er ongeveer zo uit:
 
l_1uf-draden-zonder.jpg
l_1uf-draden-zonder.jpg (16.72 KiB) 10505 keer bekeken

Berichten: 11

Re: Draairichting elektromotor wijzigen

Michel Uphoff schreef: Een foto van het typeplaatje zal helpen. Wat staat daarop?
Zit er een condensator aan de buitenzijde (aan die twee zwarte draden die rechtsboven uit het kastje verdwijnen)?
 
Hey Michel,
 
Bedankt voor je reactie. De 2 zwarte draden gaan naar de condensator. Misschien slecht te zien op de foto, maar dit is dat ding dat in het groene papier zit met dat plakbandje er op.
 
Typeplaatje was erg summier, maar ik zal hier vanavond nog even een foto van maken.
 
Grts,
 
Miguel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Draairichting elektromotor wijzigen

Op deze manier verander je de draairichting van een motor zonder hulpwikkeling:
 
condensator-motor-schema.jpg
condensator-motor-schema.jpg (16.27 KiB) 10506 keer bekeken
 
De nuldraad moet dus aan de andere zijde van de condensator gelegd worden.

Berichten: 11

Re: Draairichting elektromotor wijzigen

Zo?  De blauwe en zwarte omwisselen?
Bijlagen
WhatsApp Image 2018-12-10 at 13.39.07.jpeg
WhatsApp Image 2018-12-10 at 13.39.07.jpeg (226.19 KiB) 10506 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Draairichting elektromotor wijzigen

Nee, zo keer je de condensator alleen maar om.
 
Maar hoe het wel moet is voor mij lastig te zeggen. Er komen vier draden uit de motor, en het is zaak uit te zoeken hoe ze intern aangesloten zijn. Het beste doe je dat met een multimeter, zodat je op grond van de gemeten weerstand weet welke draden er waar aan de spoelen zijn aangesloten.
 
Wel eerst opschrijven hoe de aansluitingen nu precies zitten, en dan de draden van de motor losmaken. Tussen de draden die op de spoelen zijn aangesloten zal je een vrij lage weerstand meten.
 
Als je mbv. onderstaand tekeningetje kan uitzoeken welke draad naar welke aansluiting gaat, dan moet het niet meer zo lastig zijn:
 
Image1.jpg
Image1.jpg (9.35 KiB) 10506 keer bekeken
 
Met het eerste schemaatje moet je er dan wel uitkomen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Draairichting elektromotor wijzigen

Ik vind de aansluiting nogal raadselachtig. De twee draden die van de condensator komen eindigen in een lasdop. In 1 van die lasdoppen zou je 3 draden verwachten, maar ik zie in elke lasdop maar 2 draden. Op de foto is het lastig te zien omdat er draden over elkaar liggen.
 
Verder zou ik voorzichtig zijn met het verplaatsen van de nuldraad naar de andere kant van de condensator. Dat kan alleen maar als je 2 identieke wikkelingen hebt. Als ze verschillend zijn, dan fungeert de ene als hoofdwikkeling en de andere als hulpwikkeling. De hulpwikkeling moet altijd in serie staan met de condensator. 
Als je de draairichting wil omkeren dan moet je in dat geval de aansluitingen van 1 wikkeling verwisselen. Maar daarvoor zal je eerst de draden van de wikkelingen moet losmaken en meten wat bij elkaar hoort.

Berichten: 11

Re: Draairichting elektromotor wijzigen

Ik heb de draden doorgemeten en constateer dat de blauwe en bruine welke uit de motor komen, samen op een spoel aangesloten zitten.
Wat ik heb begrepen is dat de hulpspoel op de condensator zit, dus de bruine en blauwe zouden dan op de hoofdspoel moeten zitten.
Nog begrijp ik nu nog niet helemaal welke draden ik om moet wisselen...   wel super bedankt voor de hulp zo ver!
 
:oops:
Bijlagen
WhatsApp Image 2018-12-10 at 21.51.55.jpeg
WhatsApp Image 2018-12-10 at 21.51.55.jpeg (194.66 KiB) 10506 keer bekeken
WhatsApp Image 2018-12-10 at 21.49.10.jpeg
WhatsApp Image 2018-12-10 at 21.49.10.jpeg (116.31 KiB) 10506 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Draairichting elektromotor wijzigen

ik snap het nog steeds niet. De andere blauwe en de zwarte die uit het motorhuis komen, zitten die alleen  maar aan de condensator vast, of zit er in één van de twee lasdoppen nog een andere draad? Als daar verder niks aan vast zit betekent dat dat er inwendig in de motor nog verbindingen zitten. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Draairichting elektromotor wijzigen

Ik kom er zo ook nog niet uit.
Kan je de weerstand tussen elke draad naar de motor opgeven, dat helpt ons mogelijk verder.
Alle draden moeten daarvoor losgemaakt worden. Meet ook even de weerstand tussen de meetpennen.
 
Bl1-Bl2 :
Bl1-Zw :
Bl1-Br : 15 Ω
Bl2-Zw :
Bl2-Br :
Br-Zw :
Pen1-Pen2 :

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Draairichting elektromotor wijzigen

Het gaat hier om de motor van een Atika ABS2000 afzuiging?
https://www.gebruikershandleiding.com/Atika-ABS-2000/preview-handleiding-551164.html
 
Als deze nog in de originele toepassing gebruikt wordt, maar nu ineens de verkeerde kant op draait is de condensator mogelijk stuk.
Als je de motor ergens anders voor wilt gebruiken, dan moet je aan het meten ja.
 
De meest logische verklaring lijkt me dat je nu in de lasdoos van de werkschakelaar kijkt, maar er in de motor zelf nog ergens een aansluitterminal zit. Het zou best kunnen dat die twee blauwe draden daarin nog met elkaar (en een wikkeling) verbonden zijn.
 
Kan je de lasdoos verder demonteren en kijken wat er achter zit? Of misschien de zwarte ronde kap op de achterkant van de motor demonteren?

Berichten: 12.262

Re: Draairichting elektromotor wijzigen

Michel Uphoff schreef:  
Alle draden moeten daarvoor losgemaakt worden.
 
Inderdaad, dat is van groot belang. Ook de condensator moet je loskoppelen, die kan ook zorgen voor afwijkende meetresultaten met een multimeter op weerstandsbereik. 
Victory through technology

Berichten: 11

Re: Draairichting elektromotor wijzigen

klazon schreef: ik snap het nog steeds niet. De andere blauwe en de zwarte die uit het motorhuis komen, zitten die alleen  maar aan de condensator vast, of zit er in één van de twee lasdoppen nog een andere draad? Als daar verder niks aan vast zit betekent dat dat er inwendig in de motor nog verbindingen zitten. 
 
Daar zitten inderdaad alleen de blauwe en zwarte aan die uit het motorhuis komen.
 
CoenCo schreef: Het gaat hier om de motor van een Atika ABS2000 afzuiging?
https://www.gebruikershandleiding.com/Atika-ABS-2000/preview-handleiding-551164.html
 
Als deze nog in de originele toepassing gebruikt wordt, maar nu ineens de verkeerde kant op draait is de condensator mogelijk stuk.
Als je de motor ergens anders voor wilt gebruiken, dan moet je aan het meten ja.
 
De meest logische verklaring lijkt me dat je nu in de lasdoos van de werkschakelaar kijkt, maar er in de motor zelf nog ergens een aansluitterminal zit. Het zou best kunnen dat die twee blauwe draden daarin nog met elkaar (en een wikkeling) verbonden zijn.
 
Kan je de lasdoos verder demonteren en kijken wat er achter zit? Of misschien de zwarte ronde kap op de achterkant van de motor demonteren?
 
De motor draait rechts, dit is zoals deze origineel gebruikt is, maar voor mijn toepassing moet deze links gaan draaien. 
Ik zal de motor vanavond verder demonteren om te kijken hoe het intern aangesloten zit.
 
Bedankt weer voor de reacties.

Berichten: 11

Re: Draairichting elektromotor wijzigen

vandaag eindelijk tijd gehad om de voorste kap van de motor te halen. Onderstaand is wat ik zie, ik realiseer mij dat dit niet veel is, ik had echter geen trek om de boel los te gaan maken met de kans dat de motor helemaal niet meer werkt. Ik heb het zo goed mogelijk op de foto proberen te krijgen.
 
Ik begrijp het als jullie hier weinig mee kunnen..
 
Wat ik wel graag zou willen weten, mochten we er op basis van de foto's niet uitkomen, wat de "best guess" is, dat wil ik dan wel proberen.. :)
Bijlagen
WhatsApp Image 2018-12-12 at 20.27.24 (3).jpeg
WhatsApp Image 2018-12-12 at 20.27.24 (3).jpeg (244.56 KiB) 10504 keer bekeken
WhatsApp Image 2018-12-12 at 20.27.24 (1).jpeg
WhatsApp Image 2018-12-12 at 20.27.24 (1).jpeg (151.48 KiB) 10504 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Draairichting elektromotor wijzigen

Nu de boel toch uit elkaar ligt, doe die weerstandsmetingen even die ik in #10 voorstelde, dan komen we er waarschijnlijk wel uit.

Reageer