Wat is het Oosten van Antarctica?

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 7.068

Wat is het Oosten van Antarctica?

Soms zou ik willen dat ik 'schrijvers' van artikeltitels zoals deze (Gletsjers aan oostkant van zuidpool krimpen nu ook) direct wat vragen kon stellen.
Zoals: Is "oostkant van zuidpool" een verwijzing naar Oost-Antarctica? En zo niet (wat ik verwacht), kun je mij eens vertellen hoe je het oosten van de zuidpool vindt?

Tot zover mijn verbazing...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wat is het Oosten van Antarctica?

Ik wist het ook niet, maar het antwoord vind je hier: http://www.hetlaatstecontinent.be/continent/geografie.html
Vanuit de nulmeridiaan rechtsom over 180 graden noemt men oost, en linksom noemt men west. Kennelijk is dat ooit zo afgesproken.

Berichten: 10

Re: Wat is het Oosten van Antarctica?

Tja, technisch gezien klopt dat natuurlijk niet. Sowieso gebruiken ze Europa en de nulmeridiaan als referentie en rollen ze in hun hoofd de aardbol als een vel papier naar beneden. Dan heb je bovenaan de noordpool, dan Europa, Afrika, zuidpool. Links is west en rechts is oost. En ziezo, verstaanbaar voor 'het gewone volk'.
 
Maak je niet druk (niet dat je dat doet), het zijn tenslotte maar journalisten he.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wat is het Oosten van Antarctica?

MatthijsVD schreef: Links is west en rechts is oost. En ziezo, verstaanbaar voor 'het gewone volk'.
Hoe bedoel je, voor het gewone volk? Kennelijk hebben geografen er ook behoefte aan een duidelijke indeling. De aarde is nou eenmaal verdeeld in een oostelijk en westelijk halfrond, en de nulmeridiaan is daarvoor het uitgangspunt. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Wat is het Oosten van Antarctica?

Tja, technisch gezien klopt dat natuurlijk niet.
 
Wat klopt volgens jou dan wél?

Berichten: 7.068

Re: Wat is het Oosten van Antarctica?

Ik wist het ook niet, maar het antwoord vind je hier
Ik zie daar het antwoord niet... Waar staat het volgens jou dan?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wat is het Oosten van Antarctica?

Kom op zeg, even goed naar het kaartje kijken. Er loopt een verticale streep door, dat is de nulmeridiaan die overgaat in de 1800 meridiaan. Rechts daarvan staat East Antarctica, links staat West Antarctica. Verder hebben de meridianen rechts de toevoeging E van east en links heten ze W van west. Lijkt me duidelijk genoeg.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Wat is het Oosten van Antarctica?

Er is natuurlijk wel een verschil tussen de naam Oost Antarctica zoals die is afgesproken en de kop gebruiken aan de oostkant van de zuidpool. Oost Antarctica ligt immers ten noorden van de zuidpool en niet ten oosten daar van.

Berichten: 10

Re: Wat is het Oosten van Antarctica?

klazon schreef: Hoe bedoel je, voor het gewone volk? Kennelijk hebben geografen er ook behoefte aan een duidelijke indeling. De aarde is nou eenmaal verdeeld in een oostelijk en westelijk halfrond, en de nulmeridiaan is daarvoor het uitgangspunt. 
Het gewone volk is slecht uitgedrukt. Ik bedoel gewoon iedereen.
 
Michel Uphoff schreef:  
Wat klopt volgens jou dan wél?
Ik weet niet precies wat je met die vraag bedoelt, maar volgens mij klopt het volgende wel.
 
Dat je een referentie nodig hebt om te bepalen wat oost is en wat west is. En Antarctica ligt helemaal in het zuiden, dus dan heb je een bijkomende referentie (nulmeridiaan) nodig om oost-Antarctica te vinden. Stel dat je ergens op Antarctica loopt en je wil naar het oosten toe, dan loop je toch in cirkels rond de zuidpool, of zie ik dat verkeerd?
 
Stel je wilt het meest westelijke punt van de Benelux aanduiden, heb je dan naast de Benelux als referentie een extra kunstmatige referentie zoals de nulmeridiaan nodig? Volgens mij niet, want de draaias van de aarde die noord met zuid verbindt en de draaizin zijn technisch gezien een gegeven, niet?
 
Wat ik bedoel is dat zonder bijkomende referentie elk uiterst punt van Antarctica in het noorden ligt en dat west en oost daar louter een richting aangeven en geen positie.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Wat is het Oosten van Antarctica?

Ik reken mezelf tot de "gewone" mensen. Rechts, m

in het oosten, net onder '90' staat iets van West. Ik kan het niet meer volgen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wat is het Oosten van Antarctica?

Daar staat West Ice Shelf. Waarom het west heet weet ik ook niet.
Op een andere kaart heet dat Shackleton Ice Shelf

Berichten: 7.068

Re: Wat is het Oosten van Antarctica?

Kom op zeg, even goed naar het kaartje kijken.
Daar was ik al bang voor: Zo werkt het namelijk niet. Oost-Antarctica heet zo omdat deze voor het grootste deel op het oosterlijk halfrond ligt. Er ligt echter ook een deel van Oost-Antarctica op het westerlijk halfrond. Denk je nu nog steeds dat het antwoord op die pagina staat? En zo ja, waar dan?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wat is het Oosten van Antarctica?

Waar ligt de scheiding tussen oost en west dan volgens jou? En waar kan je dat zien?

Berichten: 7.068

Re: Wat is het Oosten van Antarctica?

Bekijk gewoon eens wat wiki hierover zegt: https://en.wikipedia.org/wiki/East_Antarctica
Enkele passages:
"East Antarctica (is) separated from West Antarctica by the Transantarctic Mountains." (Zoek op waar die bergen liggen)
"(East Antarctica) lies almost entirely within the Eastern Hemisphere" (Vertelt je direct dat de meridiaan niet de grens is)
"All but a small portion of this region lies within the Eastern Hemisphere, " (idem)
Of bijvoorbeeld:
"East Antarctica comprises Coats Land, " (en zoek dan op waar Coats Land ligt)

Verder maakt het natuurlijk niet uit waar ik denk dat die scheiding ligt. Als ik zou denken dat die scheiding tussen Nederland en Belgie ligt dan zou dat enkel betekenen dat we allebei verkeerd zaten...

Berichten: 12.262

Re: Wat is het Oosten van Antarctica?

shimmy schreef: Er is natuurlijk wel een verschil tussen de naam Oost Anartica zoals die is afgesproken en de kop gebruiken aan de oostkant van de zuidpool. Oost Antartica ligt immers ten noorden van de zuidpool en niet ten oosten daar van.
 
Alles ligt ten noorden van de zuidpool, lijkt me?
 
Maar goed, het lijkt mij redelijk te kloppen: oost-antartica ligt op goeddeels op het oostelijk halfrond, alleen heeft men de definitie een beetje aangepast omdat er toevallig een natuurlijke afscheiding is die niet precies over de pool loopt. 
Victory through technology

Reageer