Hybride aandrijving

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 83

Hybride aandrijving

2015-11-07
 
Het belangrijkste nut van dit systeem is dat er geen versnellingsbak nodig is en als het dubbel kan uitgevoerd worden, ook geen differentieel.
Ook zijn er minder accu's nodig, omdat de accu's alleen nodig zijn voor korte afstanden.
Omdat de Stator aangedreven wordt en werkt als een slippende koppeling, maar dan  efficiënt, omdat er tegelijkertijd stroom opgewekt wordt, die naar de accu gaat.
 
Een ander punt is dat de verbrandingsmotor bij lage snelheden een constant toerental kan aanhouden, de trekkracht wordt geregeld met de elektromotor.
 
De werking :
1 De verbrandingsmotor drijft de stator aan waarbij:
1.1 de wielen stil staan en er stroom opgewekt wordt voor de accu's
1.2 de wielen worden aangedreven, en als er meer energie geleverd wordt door de verbrandingsmotor dan nodig is, dan wordt er stroom opgewekt voor de accu's. (wordt automatisch geregeld met een computer)
1.3 de wielen worden aangedreven, maar de verbrandingsmotor levert geen of te weinig energie, dan wordt stroom geleverd door de accu's. 
 
2 de elektromotor werkt als gewone elektromotor, waarbij de verbrandingsmotor ontkoppeld is en de stator vast gezet is.
Bij snelheden, overeenkomstig de hoogste versnelling van een gewone auto, kan de verbrandingsmotor de aandrijving geheel op zich nemen. Eventueel kan de elektromotor ontkoppeld worden.
Als de elektromotor nog wel gekoppeld is, dan kan de elektromotor gedurende de tijd dat de accu's stroom kunnen leveren, extra kracht geven zoals ook in de Formule 1 wordt gedaan.
 
3 de elektromotor werkt als, nauwkeurig te regelen rem en levert daarbij stroom aan de accu's.
Voor een nood stop blijven de schijfremmen noodzakelijk.
 
In het kort
1 De elektromotor werkt zelfstandig op de accu.
2 De elektromotor wordt aangedreven door de verbrandingsmotor.
3 De verbrandingsmotor werkt zelfstandig
4 De verbrandingsmotor wordt geholpen door de elektromotor.
5 De elektromotor werkt als rem (generator).
Bijlagen
hybride 2.png
hybride 2.png (29.1 KiB) 662 keer bekeken
hybride.png
hybride.png (372.38 KiB) 662 keer bekeken

Berichten: 12.262

Re: Hybride aandrijving

Maar had je hier een vraag of discussiepunt over?
 
Het enige is dat sinds 2015 er wel wat veranderd is in de richting van de technologie: volledig electrische aandrijving lijkt populairder te worden, en scheelt ook in de complexiteit van beide technieken gebruiken in een auto voor de daadwerkelijke aandrijving. 
 
Voor zover ik hybride zie: de aandrijving gebeurt geheel electrisch, maar je zou een generator aan boord kunnen hebben waarmee je de accu kunt bijladen middels een dieselaggregaat of iets dergelijks. Als je dan zonder stroom komt te zitten blijf je aandrijving puur electrisch, maar schakel je de generator in om de accu bij te laden. 
 
Of iets dergelijks echt nodig is valt natuurlijk nog te bezien, electrische auto's worden zo snel beter dat het wellicht helemaal geen issue meer is voor afstanden tot enkele honderden kilometers. Ergens vermoed ik dat electrische auto's veel algemener zullen worden in een jaar of 10: als er een tweedehands markt ontstaat en een fatsoenlijk netwerk om ze mee op te laden dan zitten er voornamelijk voordelen aan.
 
Overigens ook praktische problemen die opgelost moeten worden: ik woon in een appartement en zou een electrische auto niet eens kunnen opladen (afgezien van een verlengsnoer van 100 meter lang dat ik ergens uit 15 hoog naar beneden gooi en dan in plug). Als de overheid dit daadwerkelijk wil dan zal praktisch ieder parkeervak ook een laadpaal moeten hebben, en dan klinkt als een dusdanig dure investering dat ik het niet zie gebeuren. 
Victory through technology

Berichten: 83

Re: Hybride aandrijving

Een vraag en eventueel een discussie.
Bestaat de voorgestelde opstelling al, en zo ja, wat zijn de bevindingen (hydraulisch bestaat het wel)?
Toyota heeft een systeem dat er iets op lijkt, maar heel anders werkt.
Als de overgangsperiode, naar volledig elektrisch, lang duurt, dan zou de opstelling interessant kunnen zijn.
De verbrandingsmotor kan dan op het meest efficiënte toerental blijven draaien.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Hybride aandrijving

Als de overheid dit daadwerkelijk wil dan zal praktisch ieder parkeervak ook een laadpaal moeten hebben, en dan klinkt als een dusdanig dure investering dat ik het niet zie gebeuren. 
 
Nederland loopt op dit moment ruim op kop in Europa met 33.000 laadpunten. Dat is 30% van het aantal in de EU, meer dan bijvoorbeeld in Duitsland (25.000) en meer dan het dubbele van het aantal laadpunten in het VK of Frankrijk. De ambities zijn er ook, 2 tot 3 miljoen laadpunten in 2030. Bij veel gemeenten kan je nu al eenvoudig een laadpaal aanvragen, de kosten worden betaald met de verbruikte energie.
 
laadpalen.jpg
laadpalen.jpg (319.63 KiB) 661 keer bekeken

Berichten: 12.262

Re: Hybride aandrijving

Het probleem is dat we er 7 miljoen nodig zouden hebben als iedereen op stroom ging rijden. Een deel kan dat natuurlijk thuis realiseren op eigen oprit of garage, maar er zijn miljoenen auto's die niet op eigen grond geparkeerd staan, maar op de openbare weg. Feitelijk zou bijna ieder parkeervak waar mensen hun auto overnacht laten staan voorzien moeten zijn van een aansluiting. 
 
Afgezien van de kosten voor de laadpunten zelf vraag ik me af of het electriciteitsnet dat aan zou kunnen. Natuurlijk kan je slim laden, bijvoorbeeld met een systeem waarbij je aangeeft wanneer je de auto weer nodig hebt, en het laden gebeurt op een dalmoment (vanaf 2 uur snachts oid), maar het blijft een enorme hoeveelheid vermogen. 
 
Ergens lijkt me haalbaarder om een netwerk van electro-auto's uit te rollen die je per uur oid huurt in plaats van bezit. De gemiddelde auto staat tenslotte 23 uur per dag stil, enige probleem is dat iedereen die auto's tegelijk nodig heeft voor woon-werkverkeer. 
Victory through technology

Reageer