Springen naar inhoud

Elektrische kracht

• Log in om te kunnen reageren

Jackshirak

Jackshirak

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2018 - 16:45

E= F/Q
Maar het is onafhankelijk van Q staat er, maar hoezo? Als Q kleiner wordt, wordt E groter en dus is het afhankelijk toch? Zie:

efq.jpg

Alvast bedankt!

[mod] Vriendelijk doch dringend verzoek om je afbeeldingen eens naar bijv. Paint te halen, tot een acceptabele omvang te verkleinen en eventueel rechtop (leesbaar) te zetten en vervolgens rechtstreeks naar hier te uploaden, ipv naar een of andere afbeeldingencloud. Want die clouds verdampen snel, en over een maand of twee is deze topic daarmee onleesbaar geworden.

Hierboven heeft een moderator dat even in orde gemaakt. 

Hoe een en ander werkt kun je hier lezen.

[/mod]

Veranderd door Jan van de Velde, 15 december 2018 - 19:20

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Professor Puntje

Professor Puntje

• >1k berichten
  • 3820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2018 - 16:55

Als Q kleiner wordt, wordt E groter

Niet waar.

en dus is het afhankelijk toch?

Die conclusie kan dan ook niet getrokken worden.

Jackshirak

Jackshirak

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2018 - 16:59

Niet waar.

Die conclusie kan dan ook niet getrokken worden.

Stel u voor u was in mijn plaats en ik gaf zon antwoord als u gaf, wat ging u daaraan hebben? Kunt u ook niet misschien uitleg geven zodat ik er tenminste iets aan heb?

Veranderd door Jackshirak, 15 december 2018 - 17:00

Professor Puntje

Professor Puntje

• >1k berichten
  • 3820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2018 - 17:10

Als ik zo'n antwoord kreeg zou ik mij afvragen of mijn redenen wel correct waren om te denken dat E groter wordt als Q kleiner wordt. En dan zijn er twee mogelijkheden:

1. Ik zou na heroverweging nog steeds denken dat E groter wordt als Q kleiner wordt, en dan zou ik mijn standpunt zo goed mogelijk hier op het Wetenschapsforum presenteren.

of 

2. Ik zou na heroverweging inzien dat mijn redenen om te denken dat E groter wordt als Q kleiner wordt niet steekhoudend zijn. En dan zou ik nadenken hoe het dan wel zit. Als ik er dan wel uit kwam zou ik mijn verbeterde aanpak hier posten en als ik er niet uit kwam zou ik schijven dat ik bij nader inzien niet begrijp hoe het zit en zou ik vragen hoe je de gelinkte definitie moet begrijpen.

Veranderd door Professor Puntje, 15 december 2018 - 17:14

Jackshirak

Jackshirak

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2018 - 17:13

Als ik zo'n antwoord kreeg zou ik mij afvragen of mijn redenen wel correct waren om te denken dat E groter wordt als Q kleiner wordt. En dan zijn er twee mogelijkheden:

1. Ik zou na heroverweging nog steeds denken dat E groter wordt als Q kleiner wordt, en dan zou ik mijn standpunt zo goed mogelijk hier op het Wetenschapsforum presenteren.

of 

2. Ik zou na heroverweging inzien dat mijn redenen om te denken dat E groter wordt als Q kleiner wordt niet steekhoudend zijn. En dan zou ik nadenken hoe het dan wel zit. Als ik er dan wel uit kwam zou ik mijn verbeterde aanpak hier posten en als ik er niet uit kwam zou ik schijven dat ik niet begrijp hoe het zit en vragen hoe je de gelinkte definitie moet begrijpen.

ik begrijp niet hoe het zit en vraag hierbij hoe ik de gelinkte definitie moet begrijpen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 47848 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 december 2018 - 17:21

vergelijk deze elektrisch veld-vergelijking met de zwaartekrachtvergelijking, in dezelfde vorm herschreven luidt die LaTeX

als ik dan ook je uitlegtekst analoog herschrijf:

de valversnelling g  in een punt P is de vector die de verhouding weergeeft van de zwaartekracht Fz op een testmassa m in P 

LaTeX

die verhouding is onafhankelijk van de testmassa m en geeft de grootte van de zwaartekracht die wordt uitgeoefend op ene massa van 1 kg. 

de eenheid van valversnelling is N/kg. 

begrijp je dan wel welke denkfout je maakt? 

Veranderd door Jan van de Velde, 15 december 2018 - 17:25

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jackshirak

Jackshirak

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2018 - 17:30

vergelijk deze elektrisch veld-vergelijking met de zwaartekrachtvergelijking, in dezelfde vorm herschreven luidt die LaTeX

als ik dan ook je uitlegtekst analoog herschrijf:

begrijp je dan wel welke denkfout je maakt? 

Dus als ik het goed heb bedoelen ze met(in uw voorbeeld) testmassa en (in de oorprongelijke versie) testlading Q een lading dat altijd 1C is? Dus het is onafhankelijk van de testlading omdat het altijd 1C is en het zorgt dus coor geen enkele verandering? Ik weet echt niet of ik hier juist ben en zou graag een uitleg willen. Bedankt

Professor Puntje

Professor Puntje

• >1k berichten
  • 3820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2018 - 17:47

Naar mijn mening is de definitie op het plaatje onzorgvuldig geformuleerd. Je verwarring is dan ook begrijpelijk. Een correcte definitie zou gebruik maken van een limietovergang. Maar omdat ik niet weet op welk niveau je de stof moet begrijpen weet ik ook niet of een formeel juiste definitie hier wel gepast is.

Jackshirak

Jackshirak

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2018 - 17:49

Naar mijn mening is de definitie op het plaatje onzorgvuldig geformuleerd. Je verwarring is dan ook begrijpelijk. Een correcte definitie zou gebruik maken van een limietovergang. Maar omdat ik niet weet op welk niveau je de stof moet begrijpen weet ik ook niet of een formeel juiste definitie hier wel gepast is.

Ik ben van het vijfde middelbaar en dit is compleet nieuw voor mij, dus altublieft als u het wilt uitleggen gebruik dan liefst geen termen van fysica op universitair niveau.

Professor Puntje

Professor Puntje

• >1k berichten
  • 3820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2018 - 17:54

Ik ben van het vijfde middelbaar en dit is compleet nieuw voor mij, dus altublieft als u het wilt uitleggen gebruik dan liefst geen termen van fysica op universitair niveau.

Juist - voor een simpele uitleg heb je inderdaad meer aan de bijdragen van andere leden. ;)

Jackshirak

Jackshirak

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2018 - 18:18

Juist - voor een simpele uitleg heb je inderdaad meer aan de bijdragen van andere leden. ;)

En dus... geen uitleg?

Professor Puntje

Professor Puntje

• >1k berichten
  • 3820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2018 - 18:24

En dus... geen uitleg?

Ik wacht even af of anderen inspringen, maar als dat niet gebeurt zal ik later vanavond alsnog mijn best doen om met een simpele uitleg te komen. 

Jackshirak

Jackshirak

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2018 - 18:25

Ik wacht even af of anderen inspringen, maar als dat niet gebeurt zal ik later vanavond alsnog mijn best doen om met een simpele uitleg te komen. 

Zeer bedankt.

dirk visser

dirk visser

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2018 - 18:33

E is de te meten grootheid, en wel met een testdeeltje met lading Q. De kracht die gemeten wordt is F.
Gebruiken we een testdeeltje met lading 2Q, dan is de gemeten kracht 2F. Het quotiënt van kracht en lading geeft E, die is onafhankelijk van de lading van het testdeeltje.

Veranderd door dirk visser, 15 december 2018 - 18:37

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2587 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2018 - 18:34

Het antwoord is simpelweg dat F ook van Q afhangt.

Dus als je Q kleiner maakt dan wordt niet alleen de noemer van de breuk kleiner, maar ook de teller.

while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures