[scheikunde] Verzeping

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

Verzeping

Hallo allemaal, ik heb gelezen dat de reactie tussen KOH en vet warmte geeft maar waardoor gebeurd dit. En klopt het dat je voor het verzepingsgetal moet verwarmen om het proces te laten versnellen?
 
Verder gebruik ik 0,1 M Kaliumhydroxide-oplossing, welke rol speelt H2O in de reactie?

​En tot slot: Ik titreer met 0,1 M zoutzuur, nou weet ik dat deze reactie: KOH + HCl = KCl + H2O is maar hoe kan het dat je hiermee het reactieve deel KOH bepaalt?
Super bedankt, Gr. Jochum

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Verzeping

Weet je wat een exotherme en een endotherme reactie is? Zo ja, wat kun je dan zeggen over het soort reactie dat optreedt als je KOH (of NaOH) met een vet laat reageren?
Een vet ontstaat uit glycerol (een triol) en een vetzuur, dat een alkaanzuurgroep (de zogenaamde caroxylgroep COOH) bevat, dus wat voor een stof is een vet chemisch gezien precies?
Hoeveel KOH heb je precies toegevoegd? Waarvoor denk je in dat geval dat titratie met een 0,1 M HCl-oplossing nodig is?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 19

Re: Verzeping

Hi bedankt voor je reactie ik heb 50 milliliter KOH toegevoegd omdat er volgens mijn berekening 36 zou reageren.

Reageer