Welke toets gebruik je hiervoor?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Welke toets gebruik je hiervoor?

Goedemorgen,
 
Mijn broer is bezig met zijn scriptie voor geneeskunde en loopt op deze vraag vast. Ik ben er al te lang 'uit' om zeker te zijn van mijn antwoord. Hopelijk kan iemand anders hier licht op schijnen.
 
Welke toets gebruik je voor een correlatie ordinaal (soms dichotoom) naar ratio, maar niet parametrisch? 
Bijvoorbeeld geslacht - ratio, of weinig, gemiddeld, veel - ratio.
 
Ik val een beetje over 'niet parametrisch', alles is uitermatie niet normaal verdeeld. 
 
 
Alvast hartelijk dank voor het meedenken! 
 
Groeten,
 
Sidenida  

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Welke toets gebruik je hiervoor?

Hangt er vanaf wat voor studie je doet, in welk vakgebied (en afhankelijk daarvan de definitie van je variabelen), hoeveel groepen je vergelijkt, of je data normaal verdeeld is of niet, etc.
 
Ik snap ook niet wat je met veel of weinig geslacht bedoeld. Binnen de geneeskunde classificeer je iemand als man of vrouw, of het geslacht is onbekend. Normaliter kun je die groep 'onbekend' negeren en je enkel focussen op de data die je wel hebt. Dan vergelijk je dus twee groepen. In dit geval zou ik dan een Fischer's test gebruiken. In het geval van grote samples zou je ook kunnen kijken naar de Chi-square test.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer