[scheikunde] Snelheid berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 57

Snelheid berekenen

Men brengt 0,30 mol A en 0,40 mol B in een vat van 2,0 L. Bereken v voor A als 2/3 van A is omgezet.

A + 2B > 3C + D

Ik snap altijd goed hoe ik dan A bereken , maar niet B. Dus tot hieraan toe heb ik:

v= K . [A] . ^2

[A]

0,30 mol . (2/3) = 0,20 mol / L > /2,0L = 0,10 mol/L



?

Mijn uitkomst zou dan 0 moeten zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Snelheid berekenen

Dori123 schreef:  Bereken v voor A als 2/3 van A is omgezet.

 
dan heb je van 0,30 mol toch geen 0,20 mol meer over??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 57

Re: Snelheid berekenen

Als ik dan niet 0,30 mol . (2/3) moet doen. Wat dan wel?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Snelheid berekenen

als 2/3 van 0,30 mol is omgezet, dan ben je dus 2/3 x 0,30 mol is 0,20 mol kwijt en heb je nog 1/3 x 0,30 mol = 0,10 mol over toch??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 57

Re: Snelheid berekenen

Oh, ja juist! Waar was ik mee bezig hahaha.

Dat betekend dan dat je 0,10 mol per liter : 2,0 L = 0,05 mol/L hebt.

En B dan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Snelheid berekenen

verbruik van B heeft een vaste verhouding tot verbruik van A, zie je reactievergelijking
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Snelheid berekenen

Uit de reactievergelijking volgt dat 1 mol A met 2 mol B reageert, dus als er van A ⅔ is omgezet, hoeveel is er dan omgezet van B?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 57

Re: Snelheid berekenen

Is dat dan 1/3?

En moet ik dan A berekenen via die 1/3 of 2/3? Omdat het dan is omgezet..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Snelheid berekenen

Je weet dat er 0,2 mol A gereageerd heeft. Met hoeveel mol B heeft dit gereageerd? Lukt het je hiermee om de gevraagde reactiesnelheid te berekenen?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 57

Re: Snelheid berekenen

Volgens Jan Van de Velde was dat omgezet. Dat betekende dat ik dan 0,10 mol kreeg omdat ik nog 1/3 over had. Dat moest ik dan delen door de 2,0L => 0,05 mol..

Dwz dat er 0,05 mol gereageerd zou moeten hebben.. ?? Of ben ik fout bezig.. & ik snap nog altijd niet goed hoe ik B zou moeten berekenen hoor..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Snelheid berekenen

Dori123 schreef: Volgens Jan Van de Velde was dat omgezet. 
dat wil dus zeggen, "dat" heeft gereageerd met B en is dus (C+D) geworden
 
"dat" was 0,20 mol A.
 
de reactievergelijking luidt volgens je startpost:
A + 2B > 3C + D
 
voor elke mol A is er dus 2 mol B nodig
voor 0,20 mol A is dus .... mol B nodig
er was in den beginne 0,40 mol B in dat vat (zie je gegevens in de startpost).
en is nu dus nog ....... mol B over in dat vat. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 57

Re: Snelheid berekenen

Is het voor A niet 0,10 mol? Omdat ik het nog moet delen door 2,0L? (Of moet dit helemaal niet

Als ik vanuit uw gegevens vertrek snap ik het volledig. Ik had 0,40 mol B , maar krijg uit de oefening dan 0,40 mol B (2 . 0,20 mol A = 0,40mol B) > 0,40 mol - 0,40 mol = 0.

v= 1,00 . (0^2) . 0,20

= 0

Dan zit ik nog steeds wel met de vraag of ik moet delen door de liters of niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Snelheid berekenen

Dori123 schreef: Is het voor A niet 0,10 mol? Omdat ik het nog moet delen door 2,0L? (Of moet dit helemaal niet
nog even niet omdat je eerst even zult moeten bepalen hoeveel mol van stof B er nog in dat vat zit.
 
om daarna die snelheidsvergelijking te kunnen gaan invullen heb je concentraties nodig en ga je dus eerst de aantallen mol die je bepaalde delen door het totale volume.
 
in dit geval is dat trouwens nogal overkill, want als er van een van de twee reagentia niks meer over is, ligt het nogal voor de hand dat er geen reactie meer kan verlopen en de reactiesnelheid dus 0 zal zijn. 
 
maar even volledig alle stappen: 
 
Men brengt 0,30 mol A en 0,40 mol B in een vat van 2,0 L. Bereken v voor A als 2/3 van A is omgezet.

A + 2B > 3C + D

v= K . [A] . ^2

[A]

op te berekenen tijdstip is reeds verbruikt 0,30 mol . (2/3) = 0,20 mol A
resteert 0,30-0,20 = 0,10 mol A
zit in 2 L, dus [A] = 0,10/2 = 0,05 mol/L 


voor de reactie is er 2 x zoveel B als A nodig. 
op te berekenen tijdstip is reeds verbruikt 0,20 mol A x 2 = 0,40 mol B
resteert 0,40-0,40 = 0 mol B
zit in 2 L, dus = 0/2 = 0 mol/L (duhh)
 
v= K . [0,05] . [0]^2 = 0 
 
(jij vult in voor K=1,00, maar was dat gegeven?)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 164

Re: Snelheid berekenen

Ik denk dat jullie het allemaal veel te moeilijk maken.

Het is ook niet perse zo dat v= K . [A] . ^2 voor de reactie: A + 2B > 3C + D

De vergelijking voor de snelheid van een reactie wordt uit het reactiemechanisme gehaald en heeft te maken met wat de snelheidsbepalende stap is in een reactiemechanisme. Ik weet niet of die vergelijking gegeven is of zelf gevonden maar je hebt hem helemaal niet nodig.

Het is zo simpel als: 2/3 van A heeft gereageerd dit is 0.20 mol. 1 deel A reageert met 2 delen B. Dit betekend dat er 0.40 mol B weg is.

Er zat maar 0.40 mol B in u pot. Dit betekend dus dat er geen B meer over is om te reageren en dat de reactie stopt en dus de snelheid nul is.

Je hebt geen concentraties nodig of niks van al die dingen het is zo simpel als hierboven staat ^

 

Berichten: 57

Re: Snelheid berekenen

Danku allemaal!!

En ja K was gegeven :)

Reageer