op zoek naar luie nutteloze dieren/lichaamsdelen etc.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 4

op zoek naar luie nutteloze dieren/lichaamsdelen etc.

Sta me toe me eerst eventjes voor te stellen; Ik ben Bertel Mertens, een

laatstejaars documentairestudent aan de RITS-Hogeschool (Hogeschool voor

film/documentaire/televisie). Ik woon in het landelijke Zottegem, een stadje

ten zuiden van Gent.

In mijn laatste jaar heb ik ervoor gekozen om een documentairefilm te maken.

De documentaire zal handelen over het begrip "nutteloos". Het wordt een

filosofisch essay, gevat in sfeervolle, esthetische beelden.

Nu ben ik op zoek in de dierenwereld naar alle soorten luie, nutteloze dieren/lichaamsdelen etc... . Kent u zo'n dieren en andere biologische elementen en wilt u me helpenbij mijn project? Ik zou u van harte dankbaar zijn...

Met de meeste hoogachting

Bertel Mertens

Geen email adressen! Even de regels lezen!

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: op zoek naar luie nutteloze dieren/lichaamsdelen etc.

Prostaat is eigenlijk een stomme fout van het lichaam. De ballen daalden neer voorbij de urine leider in plaats van ervoor. Gevolg er moest iets komen om dit urine/sperma verkeer te regelen --> prostaat

Gelukkig dat die intelligente designer zo intelligent was!

ps: apendix is niet nutteloos (voor het geval iemand dit hier wou zetten!)

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: op zoek naar luie nutteloze dieren/lichaamsdelen etc.

Misschien wel leuk en simpel is het krijgen van kippenvel. Kippenvel is nutteloos bij de mens... Bij vachtdragende dieren heeft het wel nog effect om bij kou de warmte vast te houden door het rechtopstaan van de haren.

Berichten: 7.068

Re: op zoek naar luie nutteloze dieren/lichaamsdelen etc.

ps: apendix is niet nutteloos (voor het geval iemand dit hier wou zetten!)


Wat is precies het nut van een appendix dan? (Ik dacht dat hij hielp bij het verteren van cellulose bij herbivoren, maar wat doet hij bij de mens?)

Berichten: 81

Re: op zoek naar luie nutteloze dieren/lichaamsdelen etc.

Ik ken wel enkele fylogenetische resten:

- borsthaar, bij de man, uiteraard. :roll: (maar beenhaar bij een vrouw lijkt me nu ook niet direct nuttig bij een vrouw bv., behalve om de economie te spijzen :P )

- in de binnenooghoek zie je zo'n rood hoekje, dat zou een overblijfsel zijn van een tweede soort vlies om je ogen te sluiten (van binnen naar buiten)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: op zoek naar luie nutteloze dieren/lichaamsdelen etc.

Ik kan Dino's opmerking over de appendix niet helemaal plaatsen:
ps: apendix is niet nutteloos (voor het geval iemand dit hier wou zetten!)
:P

Ik vind dat ik toch maar zo eigenwijs moet zijn om dat hier toch maar te zetten:

:roll: http://www.freethinker.nl/rudimentaire_rariteiten.htm
De appendix is bevestigd aan de blinde darm; een onderdeel van het spijsverteringskanaal, en heeft voor de vertering van ons voedsel geen nut, terwijl bij grazende herbivoren dit orgaan veel groter is. Herbivoren eten voornamelijk plantaardig voedsel dat voor een groot deel uit cellulose bestaat; een stof die zoogdieren niet zelf kunnen verteren. Hiervoor hebben ze de hulp nodig van een leger van miljoenen bacteriën in de appendix, die enzymen afscheiden om de cellulose uit gras en bladeren te kunnen afbreken. Bij de mens is de appendix gedegenereerd tot een klein wormvormig aanhangsel, en speelt geen rol in de spijsvertering. De rol die de appendix speelt in ons immuunsysteem is bijna nihil. Het orgaan kan verwijderd worden zonder nadelige gevolgen (buiten het risico van de operatie) voor de rest van het leven. Om deze redenen is de appendix een rudimentair orgaan; een orgaan dat veel zegt over de herbivore levenswijze van onze verre voorouders, en hun nakomelingen die overgingen op een omnivoor dieet;
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: op zoek naar luie nutteloze dieren/lichaamsdelen etc.

Ik heb me altijd laten vertellen (weet niet of het waar is) dat ons staartebeentje een nutteloos overblijfsel is van de staart die we vroeger hadden.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: op zoek naar luie nutteloze dieren/lichaamsdelen etc.

Over 'nutteloze dieren' kun je natuurlijk het nogal radicale standpunt innemen dat de hele natuur nutteloos is...

Indien dat niet je standpunt is, kun je volgens mij niet spreken van nutteloze dieren. Elke dier (en ruimer genomen, elk organisme) is wel van nut voor andere - meestal in de vorm van voedsel. Zelfs diegenen die bovenaan de voedselketen staan: zij vergaan ook, wat niets anders is dan opgegeten worden. Misschien dat virussen hierbuiten vallen, maar dan kun je weer gaan discussieren of je die wel 'levend' kunt noemen.

Misschien heb ik je definitie van nutteloze dieren niet goed begrepen hoor :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: op zoek naar luie nutteloze dieren/lichaamsdelen etc.

Juist nog eens gechecked, ik had inderdaad de immunologische bijdrage van de appendix overschat.

sorry

xd

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: op zoek naar luie nutteloze dieren/lichaamsdelen etc.

I.v.m. opmerking van Made in Flanders:

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 597

Re: op zoek naar luie nutteloze dieren/lichaamsdelen etc.

Jan van de Velde schreef:I.v.m. opmerking van Made in Flanders:

Afbeelding
:roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: op zoek naar luie nutteloze dieren/lichaamsdelen etc.

die staarten lijken mij eerlijk gezegd even nutteloos als een staartebeentje.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 84

Re: op zoek naar luie nutteloze dieren/lichaamsdelen etc.

Zwarte roos schreef:Ik ken wel enkele fylogenetische resten:

- in de binnenooghoek zie je zo'n rood hoekje, dat zou een overblijfsel zijn van een tweede soort vlies om je ogen te sluiten (van binnen naar buiten)
Dat is inderdaad een goed voorbeeld. Bij de kat is dat vlies nog functioneel (kun je eens zien als je kat slaapt)

+ Tepels bij mannen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: op zoek naar luie nutteloze dieren/lichaamsdelen etc.

Oorlellen? Hebben oorlellen een functie?

en een weetje voor Mr E: Zottegem is 2km van mij verwijderd en tevens de plaats waar mijn school staat. 8)
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: op zoek naar luie nutteloze dieren/lichaamsdelen etc.

Sommige mensen hebben losse oorlellen, sommige mensen hebben dat niet (dan is het vergroeid met de hoofdhuid, en geen los flapje) Wat zou daar het evolutionaire voordeel van zijn?

Misschien dragen oorlellen bij aan het richten van het geluid naar de gehoorgang. :roll:
Appareo decet nihil munditia?

Reageer