Waarom totaal geen aandacht voor goed gebruik van hr-ketels?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 58

Waarom totaal geen aandacht voor goed gebruik van hr-ketels?

Een HR-ketel (de officiële benaming voor een verwarmingsketel waarbij de condensatiewarmte van het door de verbranding van aardgas ontstane waterdamp kan worden benut) heeft een hoog rendement als de condensatiewarmte ook inderdaad wordt benut. En dus alleen als de temperatuur van het retourwater vanaf de radiator(en) onder het dauwpunt van de waterdamp komt. Dat is 55 graden Celsius maar hoe lager hoe meer condensatie en dus rendement. Je kan een goed werkende hr-ketel controleren door te kijken of er geen witte waterdampwolkjes uit de verbrandingsgas afvoer komt. Of bij de ketel te voelen of het niet geisoleerde deel van de afvoer niet te warm wordt. Een wandeling door een stad of dorp leert dat er vrijwel geen enkele hr-ketel (c.q. huiskamerthermostaat) goed afgesteld staat want je ziet eigenlijk alleen maar witte condensatiewolkjes uit de rookgasafvoeren komen.
 
Ik heb hiervoor twee verklaringen.
 
1. Hoe inefficiënter de huidige CV-ketels hoe beter. Want dan kan de overheid het alternatief (warmtepompen, die ondanks een enorme investering en geluidsoverlast aan elektriciteit nog steeds meer kosten dan het aardgas dat ze besparen) beter verkopen.
 
2. Bij de verbranding van aardgas ontstaat behalve CO2 en H2O (-in gasvorm of bij een goed afgestelde HR-ketel in watervorm-) ook NOx (als gevolg van de reactie van luchtstikstof en zuurstof, zoals er ook NOx ontstaat in verbrandingsmotoren van auto's). Nu gaat die NOx vrij de polder in maar als iedereen zijn HR-ketel beter afstelt gaat die NOx via de condensafvoer het riool in ... en dus naar de provinciale waterzuiveringsinstallaties. En dat willen ze daar blijkbaar niet hebben.

Technicus
Berichten: 1.163

Re: Waarom totaal geen aandacht voor goed gebruik van hr-ketels?

Of 3:

De gemiddelde installateur levert een te zware ketel voor de warmtebehoefte van het huis. Om 2 redenen: hij wil geen gezeik dat het koud is & de warmwatervraag voor douche/bad is leidend in het benodigde vermogen.

Dat zou op zich geen probleem zijn, mits er uitgebreid aandacht wordt besteedt aan het inregelen van de ketel icm het huis. Maar dat kost tijd & kennis. En die zijn de laatste tijd nogal zeldzaam, zeker omdat sinds het internet veel mensen voor de goedkoopste gaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Waarom totaal geen aandacht voor goed gebruik van hr-ketels?

Osmotor schreef:2. Bij de verbranding van aardgas ontstaat behalve CO2 en H2O (-in gasvorm of bij een goed afgestelde HR-ketel in watervorm-) ook NOx (als gevolg van de reactie van luchtstikstof en zuurstof, zoals er ook NOx ontstaat in verbrandingsmotoren van auto's). Nu gaat die NOx vrij de polder in maar als iedereen zijn HR-ketel beter afstelt gaat die NOx via de condensafvoer het riool in ... en dus naar de provinciale waterzuiveringsinstallaties. En dat willen ze daar blijkbaar niet hebben.
Ik denk dat we die verklaring wel van de lijst kunnen schrappen. Al bij de ontwikkeling van die condensketels is het nodige onderzoek gedaan, met als conclusie in onderstaand rapport dat er voor de afvalwaterzuiveringen geen enkel bezwaar was:

 

https://docplayer.nl/5482625-Ruxswaterstaat-r-i-z-a-bibliotheek.html

(1982)
 
9.3 Samenvatting

De lozing van condenswater op de gemeentelijke riolering zal een nauwelijks merkbare invloed hebben op de rioolwaterzuiveringsinstallatie voor wat betreft de hydraulische belasting en de vuilbelasting.

 
 
 
Maar deze?????? 
Osmotor schreef:
1. Hoe inefficiënter de huidige CV-ketels hoe beter. Want dan kan de overheid het alternatief (warmtepompen, die ondanks een enorme investering en geluidsoverlast aan elektriciteit nog steeds meer kosten dan het aardgas dat ze besparen) beter verkopen.

 

Ik ben het roerend met je eens dat de overheid soms rare beslissingen neemt en dat die warmtepompen in bestaande bouw niet op een prioriteitenlijst horen als het op energiebesparing aankomt. Maar bovenstaande beschuldiging, want zo mogen we je woorden wel noemen, vind ik idioter dan die subsidie op warmtepompen. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Waarom totaal geen aandacht voor goed gebruik van hr-ketels?

CoenCo schreef: Of 3:

De gemiddelde installateur levert een te zware ketel voor de warmtebehoefte van het huis. Om 2 redenen: hij wil geen gezeik dat het koud is & de warmwatervraag voor douche/bad is leidend in het benodigde vermogen.
 
Wat heet 'te zwaar' in deze?
 
Een verwarmingsinstallatie moet de temperatuur binnen acceptabel kunnen houden ongeacht hoe koud het buiten is. Laten we even aannemen dan 20 graden een acceptabele temperatuur is. Momenteel is het buiten 5 a 10 graden dus hoeft er maar 10 a 15 graden te worden bijgestookt. 
 
Temperaturen van -15 graden zijn in nederland echter ook niet ongekend, en dan wil je toch voldoende capaciteit hebben om het warm te kunnen houden, en moet je opeens 35 graden temperatuurverschil overbruggen. Dat is 3 keer zoveel als nu het geval is, maar de installatie moet het wel aan kunnen als het zo koud wordt. 
 
Uiteraard zijn hier wel oplossingen te verzinnen: bijvoorbeeld de installatie zo ontwerpen dat de capaciteit voldoende is tot ongeveer -5, en het restant bijstoken via pakweg electrische radiatoren en dergelijke. Het redement daarvan is slecht, maar voor die paar dagen per jaar kan dat wel uit. 
 
Iets dergelijks doet men ook wel met hybride warmtepomp systemen waarbij de warmtepomp meestal volstaat, maar als het echt koud wordt buiten toch gewoon gas moet worden bijgestookt. 
 
Nadeel van het hele verhaal zit hem in de kosten voor de consument: Als je optie wilt hebben om gas bij te kunnen stoken dan moet een aansluiting hebben met het daarbij behorende vastrecht van de netbeheerder, ook al gebruik je nauwelijks gas. Als men zo doorgaat vrees ik dat het goedkoper wordt om domweg een bijstook-systeem te plaatsen dat werkt met cylinders propaan en daarvoor geschikte ketels - puur om van netkosten af te komen (die belopen zo honderden euro's per jaar, terwijl je wellicht slechts een paar tientjes aan propaan nodig hebt voor de koudste dagen)
Victory through technology

Berichten: 58

Re: Waarom totaal geen aandacht voor goed gebruik van hr-ketels?

"9.3 Samenvatting

De lozing van condenswater op de gemeentelijke riolering zal een nauwelijks merkbare invloed hebben op de rioolwaterzuiveringsinstallatie voor wat betreft de hydraulische belasting en de vuilbelasting."
 
Over de hydraulische belasting (hoeveelheid water per uur) is dat wel begrijpelijk. Maar dit gaat over 1982.  Nitraat (en fosfaat) hoeft pas sinds half de jaren negentig uit het afvalwater verwijderd te worden (denitrificatie en fosfaatverwijdering).
 
Derde verklaring. Er zijn 'slimme" thermostaten verkocht. Maar gezien, ondanks een zeer eenvoudige aanpassing (de cv-brander uit zodra de radiatoren op temperatuur is en dat kan al op een in te stellen maximale brandtijd en het retourwater dus nog niet warm is), er nog steeds 11 % van de verbrandingswarmte (bovenwaarde) wordt weg gegooid zijn die thermostaten toch nog niet echt zo slim.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waarom totaal geen aandacht voor goed gebruik van hr-ketels?

CoenCo schreef: Of 3:

De gemiddelde installateur levert een te zware ketel voor de warmtebehoefte van het huis. Om 2 redenen: hij wil geen gezeik dat het koud is & de warmwatervraag voor douche/bad is leidend in het benodigde vermogen.
Installateurs zijn inderdaad bang dat ze gezeur krijgen als het huis niet warm genoeg kan worden gestookt. Anderzijds bepalen ze de radiatoren op het randje. 
Ik heb twee keer in mijn eigen woning(en) zelf een CV installatie aangelegd. Daarbij heb ik de omgekeerde weg bewandeld: de ketel net aan groot genoeg en de radiatoren overbemeten. Dan is de watertemperatuur lager en daardoor de warmteoverdracht van vuur naar water beter, en dus stook je zuiniger.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Waarom totaal geen aandacht voor goed gebruik van hr-ketels?

Osmotor schreef:  Maar dit gaat over 1982.  Nitraat (en fosfaat) hoeft pas sinds half de jaren negentig uit het afvalwater verwijderd te worden (denitrificatie en fosfaatverwijdering).
En heb je dan ergens een bron om op enige wijze te onderbouwen dat RWZI's dat condenswater liever niet dan wel hebben? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Waarom totaal geen aandacht voor goed gebruik van hr-ketels?

In het eerder door mij aangehaalde document bleek HR-condenswater om en nabij 100 mg/L aan NOx te bevatten.
Nemen we aan dat mijn ketel 5L condenswater per dag produceert, dus 500 mg NOx afvoert per dag. 
Gedurende 200 dagen per jaar is dat om en nabij 100 g NOx op jaarbasis. 
De verhouding kg NOx : kg N ligt op ruim genomen 3:1. Laten we dus zeggen dat mijn ketel jaarlijks ongeveer 35 g NOx-N loost op het riool. 
 
Kosten van stikstofverwijdering lopen sterk uiteen per verwijderingsmethode:
http://edepot.wur.nl/341738
 
nox.PNG
nox.PNG (51.81 KiB) 1307 keer bekeken
 
Maar nemen we de duurdere, om en nabij 5 euro per kg N, dan kost het verwijderen van de NOx uit het condenswater van mijn ketel dus afgerond 20 cent per ketel per jaar. Ik denk dat dat geheel verdwijnt in de ruis van door de jaren heen veranderende samenstelling van het huishoudelijk afvalwater.
Verder, op een jaarlijkse zuiveringsheffing van rond de 150 euro voor een gemiddeld huishouden lijkt me dat peanuts, en niet iets waar zuiveraars van huishoudelijk afvalwater van wakker liggen. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Waarom totaal geen aandacht voor goed gebruik van hr-ketels?

Dat probleem voor de waterzuivering lijkt me inderdaad niet zo groot, en als het een paar euro meer kost dan verhogen ze die heffing wel, het is niet iets waar je onderuit kunt als bewoner afgezien van verhuizen. 
 
Installateurs hebben rekenmodellen voor radiatoren, ketels, isolatie en dergelijke waarmee men kan bepalen of de capaciteit voldoende is voor een gevraagd verschil tussen temperatuur binnen en buiten. 
 
De wens is toch wel om het binnen 20 graden te kunnen houden terwijl het buiten 15 of zelfs 20 graden vriest. In een mij bekend voorbeeld werd bij een verbouwing een radiator verwijderd. Doorrekenen daarvan gaf als gevolg aan dat de capaciteit onvoldoende zou zijn als het buiten meer dan 15 graden vroor en je het binnen op 20 graden wilt houden. Ik geloof dat de grens voor de buitentemperatuur op -18 oid uitkwam. De installateur wilde dat wel doen, maar ook een soort vrijwaring van het risico waarbij de klant aangaf te accepteren dat het onder sommige omstandigheden niet mogelijk zou zijn 20 graden binnen te handhaven. 
 
Het probleem was hier overigens te weinig radiator capaciteit, geen gebrek aan capaciteit in de ketel. 
 
Overigens heb je precies dezelfde issues met airconditioning (dwz koelen van de binnenruimte): hoeveel graden verschil wil je daar kunnen halen? Veel installaties in de tropen zijn zo ontworpen dat ze in principe 18 graden binnen kunnen handhaven met 35 graden buiten, maar hoe vaak wil je een temperatuurverschil tussen binnen en buiten van 17 graden in de tropen? 
Victory through technology

Berichten: 58

Re: Waarom totaal geen aandacht voor goed gebruik van hr-ketels?

Het gaat niet om de capaciteit van de ketel en radiatoren. Ook als het buiten plus 12 is zie je nog steeds overal de witte waterdampwolken uit de verbrandingsafvoeren komen. Terwijl toch iedereen een HR-ketel heeft.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Waarom totaal geen aandacht voor goed gebruik van hr-ketels?

Witte waterdampwolken zijn geen slecht teken, maar juist goed. Betekent immers dat het rookgas verzadigd is met waterdamp die meteen condenseert bij contact met koudere buitenlucht.
 
Als je in de winter geen witte waterdampwolk uit een afvoer ziet komen betekent dat juist dat het rookgas te warm is en de ketel dus op een te laag rendement loopt.
 
Overigens is het rendement van bijvoorbeeld een HR107 ketel alleen 107 % van de onderste verbrandingswaarde als het retourwater van de radiatoren niet warmer is dan 35 oC. Om zo'n lage temperatuur te bereiken heeft men forse radiatoren nodig. Het gaat dus wel degelijk ook om de radiatoren. Als de retourtemperatuur bij iemand thuis niet 35 maar bijvoorbeeld 50 oC is zal er in de ketel geen condensatie optreden en dus daalt het ketelrendement.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Waarom totaal geen aandacht voor goed gebruik van hr-ketels?

Een condenserende ketel haalt lang niet alle vocht uit zijn rookgassen.
 
Het is geen rechtlijnig verband, maar laten we eens ruw aannemen dat lucht van 50°C 50 g waterdamp kan bevatten, lucht van 30°C 30 g enz. Dan zitten we er niet te ver naast voor een nattevingerbenadering.
 
De condensor in de ketel wordt nooit kouder dan de retourtemperatuur van het water, laten we eens een zuinig afgesteld systeem pakken met een retour van 30°C 
 
Dan gaat er nog steeds minstens rookgas van 30°C naar buiten, 100% verzadigd met waterdamp. Dat koelt boven de schoorsteen rap af naar 12°C bij die buitentemperatuur, dan zal er per kuub rookgas toch 18 g water op slag condenseren. En dus zie je dus bij windstil weer altijd en onvermijdelijk witte dampwolkjes. 
 
En gaat er iemand onder de douche dan gaat de brandertemperatuur omhoog in een zuinig afgesteld systeem en dan zie je echt dampwolkjes. 
 
Andere benadering: 1 kuub aardgas (80% CH4) levert bij verbranding 1,6 kuub waterdamp, 72 mol waterdamp, 1,3 kg waterdamp. Mijn eerdere bron had het over een gemiddelde condensatie van ongeveer 0,5L water bij verbruik van 1 m³ aardgas. dat is dus minder dan de helft van de geproduceerde 1,3 L. 
 
Kortom, wàt je ook probeert, er komt damp uit die schoorstenen. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Waarom totaal geen aandacht voor goed gebruik van hr-ketels?

Het lijkt me ook afhankelijk van de relatieve luchtvochtigheid buiten en de windsnelheid. 
 
Als het rookgas verzadigd is met waterdamp en slechts 20 graden warmer is dat de buitentemperatuur op een droge, niet windstille, dag dan zal dat water wellicht geen -zichtbare- dampwolkjes geven, maar dat neemt niet weg dat dat gasvormige water er wel degelijk in zit. 
 
Uiteraard veranderd de situatie aanzienlijk als iemand een douche neemt of gewoon veel heet water gebruikt, maar dat is ook wel om een reden: Een aangename temperatuur voor een douche is wellicht iets in de orde van 40 a 45 graden, maar dat is altijd een mengsel van warm en koud water. 
 
Je wilt dat warme water ook goed warm hebben, in ieder geval >>60 graden om problemen met legionella en dergelijke te voorkomen. Douchewater dat met 50 graden uit de ketel komt is daardoor gewoon geen goed idee, al is het technisch best haalbaar.
Victory through technology

Berichten: 58

Re: Waarom totaal geen aandacht voor goed gebruik van hr-ketels?

Pinokkio schreef: Witte waterdampwolken zijn geen slecht teken, maar juist goed. Betekent immers dat het rookgas verzadigd is met waterdamp die meteen condenseert bij contact met koudere buitenlucht.
 
Als je in de winter geen witte waterdampwolk uit een afvoer ziet komen betekent dat juist dat het rookgas te warm is en de ketel dus op een te laag rendement loopt.
 
Ik betwijfel dat. Ik heb het zelf getest. Mijn HR-ketel brandde en ik zag uit mijn afvoer geen waterdampwolken. En bij de HR-ketel zelf blijft het ongeïsoleerde deel van de rookgasafvoer nog koud. Daarnaast zie je bij een gewone gaskachel ook witte waterdampwolken. Terwijl daar het HR-systeem ontbreekt.
 

Berichten: 58

Re: Waarom totaal geen aandacht voor goed gebruik van hr-ketels?

Pinokkio schreef: Het gaat dus wel degelijk ook om de radiatoren.
Nee. Als er een echte slimme thermostaat zou bestaan zou de maximale brandtijd instelbaar moeten zijn. Zodra de radiatoren voldoende warm zijn valt de brander dan uit zodat er geen heet water terug naar de ketel gaat. Als de brander dan 10 minuten of zo uit staat, zijn de radiatoren voldoende afgekoeld waarna de brander weer aan kan. Het is dan ook beter de radiatoren in een paar sessies achter elkaar op te warmen zodat de cv-ketel en cv-leidingen in de niet te verwarmen ruimtes (zolder, ect) niet te veel afkoelen.

Reageer