Pkz Formule afleiden colorimetrie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Pkz Formule afleiden colorimetrie

Om de Pkz van methyloranje te berekenen kan je gebruik maken van colorimetrie. Door 2 series te maken van oplopende concentratie methyloranje (zowel in zure als in basische vorm). Door hier de extinctie van te meten (bij golflengte 450 nm en 510 nm) kan je de relatieve extinctiecoëfficiënt bepalen (helling van de grafiek waarin de extinctiewaarden uitgezete zijn tegen de concentratie methyloranje). De spectra van HB (zuur) en B- (base) overlappen elkaar en dat betekent dat de golflengtes 450 nm en 510 nm beide vormen van de methyloranje licht absorberen. De waarden die dus afgelezen worden zijn somwaarden van de beide concentraties. 
Om de aparte waarden te berekenen (uit de somwaarden) heb ik op internet bepaalde formules gevonden (zie afbeeldingen). Als de eerste twee formules samengevoegd worden zou de 3e formule eruit moeten komen. Alleen hoe zit die afleiding? Ik kom er zelf maar niet uit hoe die laatste formule afgeleid kan worden uit de voorgaande twee. 

Is er iemand die dit snapt en het uit kan leggen?
 
 
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 164

Re: Pkz Formule afleiden colorimetrie

Oke ik heb de afleiding gemaakt maar hij is indd niet zo simpel. Ik denk dat er een makkelijkere manier bestaat maar bon. 

Dus wat ik aanraad is eerst het stelsel oplossen voor [B-] en [HB] Dit gaat het gemakkelijkste met de methode van kramer.

Je komt volgende vergelijkingen uit (waar je veel meer mee kan doen dan enkel pKz waarden bepalen):
vglCaCb.PNG
vglCaCb.PNG (519.43 KiB) 441 keer bekeken
 
Als je de verhouding neemt van de twee concentraties krijg je het volgende:
 
vgl2.PNG
vgl2.PNG (443.12 KiB) 441 keer bekeken
 
Als ik me niet vergis is deze vgl dezelfde als degene jij hebt. (teller en noemer delen door extinctie coeff en je zou hetzelfde moeten utikomen)

Reageer