Breuken gelijknamig maken met drie breuken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 12

Breuken gelijknamig maken met drie breuken

Hallo,
 
Zou iemand dit voor mij duidelijk willen maken? Met behulp van deze som: 1/3 , 1/4 en 1/5
 
Snaric.
                                                                                                                       

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Breuken gelijknamig maken met drie breuken

Hint: maak er eens 3 breuken van die 3·4·5 = 60 als gemeenschappelijke noemer hebben. Hoe komen de 3 breuken er dan precies uit te zien?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Breuken gelijknamig maken met drie breuken

Je wilt ze kennelijk optellen.
Daarvoor moeten ze gelijknamig zijn.
 
Een nieuwe noemer die gekozen kan worden is het product van de oude noemers.
In dit geval 3*4*5=60.
 
Dit is niet altijd de meest eenvoudige dat is om als nieuwe noemer het Kleinste Gemene Veelvoud (KGV) te nemen.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Breuken gelijknamig maken met drie breuken

mathfreak schreef: Hint: maak er eens 3 breuken van die 3·4·5 = 60 als gemeenschappelijke noemer hebben. Hoe komen de 3 breuken er dan precies uit te zien?
 
Aha! Dus nu kom ik uit op: 20/60 , 15/60 en 12/60. Dit komt overeen met mijn antwoorden boek.
Hartstikke bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Breuken gelijknamig maken met drie breuken

snaric schreef:  
Aha! Dus nu kom ik uit op: 20/60 , 15/60 en 12/60. Dit komt overeen met mijn antwoorden boek.
Hartstikke bedankt!
Graag gedaan. :)
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer