Verschil tussen spectroscopie, spectrometrie en spectrofotometrie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Verschil tussen spectroscopie, spectrometrie en spectrofotometrie

Beste Forumleden
 
Ik ben een bijna afgestudeerde chemicus.
 
Ik kreeg tijdens mijn thesisverdediging de vraag om het verschil tussen spectroscopie en spectrofotometrie uit te leggen. Ik heb toen het verschil tussen spectroscopie en spectrometrie uitgelegd. Dit antwoord beek verkeerd te zijn.
 
Zouden jullie mij het verschil tussen spectroscopie en spectrofotometrie willen uitleggen?
 
Alvast heeeeeeel erg bedankt.

Berichten: 39

Re: Verschil tussen spectroscopie, spectrometrie en spectrofotometrie

spectroscopie gaat over de pieken van een heel spectrum voor het determineren van stoffen
spectrofotometrie gaat over de absorptie bij een vooraf bepaalde golflengte in nm voor het bepalen van een concentratie
of denk ik nu te simpel?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Verschil tussen spectroscopie, spectrometrie en spectrofotometrie

Ik denk dat men doelde op het onderscheid tussen kwalitatieve analyse (spectroscopie) en kwantitatieve analyse (spectrometrie)
 
Bij spectroscopie gaat het om de vraag "wat heb ik" en bij spectrometrie om de vraag "hoeveel heb ik van ..."
 
Spectrofotometrie is strikt genomen bedoeld om onderscheid te maken met fotometrie. Dat laatste is in het algemeen het meten van lichtintensiteit, spectrofotometrie is het meten van lichtintensiteit voor een bepaald spectrum (en levert dus informatie over de golflengte-afhankelijkheid van de intensiteit)
 
Dat gezegd hebbende, in de praktijk worden de termen nogal eens door elkaar gebruikt. Zo heeft niemand het over NMR spectrometrie maar altijd over NMR spectroscopie, terwijl er wel degelijk kwantitatieve bepalingen mee worden gedaan. Alleen was dat historisch gezien niet de toepassing.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 391

Re: Verschil tussen spectroscopie, spectrometrie en spectrofotometrie

Of:
 
Spectroscopie = kijken naar
Spectrometrie = meten van
Spectrofotometrie = spectrometrie met licht (Vis spectrum)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Verschil tussen spectroscopie, spectrometrie en spectrofotometrie

Dat laatste dus niet.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer