Elektromotor aansluiten.

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 11

Elektromotor aansluiten.

Ik heb een oude traplift die ik wil gebruiken. Ik heb alleen de rails en de motor. Motor is 220 en 4 draads(rood,wit,zwart,blauw). Naast de motor 2 condensatoren gelinkt aan elkaar 3 draads ( blauw, zwart, bruin). Nu wil ik deze op een dubbele maak/breek schakelaar aansluiten. Ik heb hem nu werkend maar als ik hem 1 kant op laat draaien(stand1) werkt hij goed en stopt op stand 0. Als ik hem andere kant op laat draaien ( stand 2) stopt de motor alleen als ik de schakelaar weer op stand 1 zet en dan weer op 0. Wat doe ik fout???

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Elektromotor aansluiten.

Kan je een overzichtelijk bedradingsschema tekenen?

Berichten: 270

Re: Elektromotor aansluiten.

Bij oude trapliften werd vroeger een inductiemotor op 3 fases toegepast omdat deze twee kanten heen kunnen draaien. Met een steinmetz schakeling kan je deze op 1 fase aansluiten. Graag een foto van het typeplaatje van de motor.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Elektromotor aansluiten.

Rola schreef: Bij oude trapliften werd vroeger een inductiemotor op 3 fases toegepast omdat deze twee kanten heen kunnen draaien. Met een steinmetz schakeling kan je deze op 1 fase aansluiten. Graag een foto van het typeplaatje van de motor.
 
Dan zouden er geen condensatoren nodig zijn.
dat wel natuurlijk

Berichten: 11

Re: Elektromotor aansluiten.

Hoop dat het duidelijk is.

De zwarte en blauwe draad van de condensator maakt niet uit hoe hij aangesloten zit.
 
1.jpg
1.jpg (110.54 KiB) 1869 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (168.04 KiB) 1869 keer bekeken

Berichten: 270

Re: Elektromotor aansluiten.

Dan zouden er geen condensatoren nodig zijn.

Bij een 3 fase aansluiting niet, bij een één fase met een steinmetz schakeling heb je dus wel condensatoren nodig.

Berichten: 55

Re: Elektromotor aansluiten.

De vraag was om een overzichtelijk bedradingsschema te tekenen. Kennelijk was dat teveel moeite want dat gekrabbel op een van de vloer opgeraapt stuk verpakkingskarton roept alleen maar meer vragen op. Welke draadkleuren horen bij welke motor wikkeling? Staan daar letters of andere codes bij? Zijn overigens die wikkelingen identiek? Zelfde draaddikte, zelfde ohmse weerstand? En welke draadkleuren horen bij welke condensator? (grote, kleine, gemeenschappelijke) Zit er een centrifugaalschakelaar in of bij de de motor of eventueel een thermisch relais? Waar is de bedieningsschakelaar in dit geheel? Welke contacten zijn in welke stand gesloten? En tenslotte, hoe ziet de schakeling eruit om de richting van het magnetisch draaiveld van de motor om te keren? (kan op meerdere manieren) 

Berichten: 11

Re: Elektromotor aansluiten.

Zoals eerder beschreven heb ik alleen de rails en de motor. Deze heb ik aangesloten op een dubbele maak/breek schakelaar. Ik ben niet in de gelegenheid om alles netjes uit te tekenen zoals u vraagt dus zoals de foto van mijn gekrabbel, verder kom ik niet. Ook eerder beschreven dat het zo werkt zoals getekend. Maar 1 kant op draaien dan stopt hij niet meer tot dat je hem de andere kant op laat draaien.
https://s.amsu.ng/2RHEOUis4BIN
De andere kant van schake l aar is 1.2 en 5.6 waarvan 2 en 4 doorverbonden zijn en 6 en 8.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Elektromotor aansluiten.

Het is handig om de schakelaar in het schema op te nemen aangezien daar de vraag over gaat.
dat wel natuurlijk


Berichten: 55

Re: Elektromotor aansluiten.

Misschien heb je iets aan bijgevoegd schemaatje. Dit is een manier waarop Bodine traplift motoren tegenwoordig kunnen worden aangesloten. Of dit met jouw  oude motor en de (al of niet bijpassende) condensator ook op deze manier kan, moet je zelf bekijken of laten bekijken. Je kunt dezelfde K&N schakelaar blijven gebruiken, maar hebt in dit geval maar 2 contacten nodig! Tip: de verbindingen op die schakelaar iets professioneler uitvoeren dan op de eerder getoonde foto....... 
Bijlagen
TrapLiftMotor.pdf
(53.65 KiB) 114 keer gedownload

Berichten: 11

Re: Elektromotor aansluiten.

Kijk. Hier heb ik wat aan! Bedankt! Heb je een fictief idee over hoeveel weerstand die wikkelingen moeten zijn? En natuurlijk maak ik de verbindingen beter als het spul goed werkt.

Berichten: 55

Re: Elektromotor aansluiten.

Geen idee hoe groot de ohmse weerstand is van deze windingen. Was benieuwd of ze allebei van hetzelfde draad waren gewikkeld plus gelijke impedantie hadden. Blijft natuurlijk nog het verhaal met de condensator. In het schema staat er maar eentje getekend maar bij jou was er sprake van 3 draden. Dat duidt op 2 condensatoren die aan 1 zijde met elkaar zijn verbonden en waarvan de ene voor het aanlopen dient en de andere voor normaal bedrijf is. Die met de hoogste waarde is normaliter de aanloopcondensator. Deze laatste is in het getekende schema niet meer nodig omdat de bedrijfscondensator tevens dienst doet als aanloopcondensator. Mocht jouw oude motor zo zijn geconstrueerd dat een van de beide wikkelingen specifiek dienst doet als aanloopwikkeling, dan moet er worden afgevraagd of deze wikkeling geschikt is voor continu bedrijf. Misschien kun je aan de hand van het typenummer en serienummer van deze motor, nog de specificatie achterhalen. Hangt een beetje van de leeftijd van de motor af. (foto van het typeplaatje van de motor was erg onscherp plus gedeeltelijk bedekt met draden)

Berichten: 11

Re: Elektromotor aansluiten.

Van die condensatoren klopt inderdaad. Zitten met zijn 2 aan elkaar gelinkt. Motor hoeft niet continue te draaien. Wordt een soort van lift. Dus op en neer. Stukje linksom draaien en stukje rechtsom draaien. Dus als ik het goed begrijp moet ik van de 4 draden (r,w,z,b) de weerstanden meten. Dan heb je een hoge en een lage. Dat zijn dan de 2 wikkelingen. Deze aansluiten volgens uw schema met 1 condensator(welke is nader te bepalen?).

Berichten: 55

Re: Elektromotor aansluiten.

Met continue bedoelde ik wat langer dan alleen maar de start seconden m.a.w. minimaal de tijd die de traplift nodig heeft om zijn gehele weg af te leggen, eventueel meerdere malen achter elkaar. Volgens info op het typeplaatje dient jouw motor te worden geïnstalleerd met een 9 uF condensator voor het 'starten' en een 7 uF condensator voor het 'lopen'. Tijdens het aanlopen staan deze parallel, 16 uF derhalve. Dit geeft de motor het benodigde (extra) koppel tijdens het starten. Wanneer de motor eenmaal op snelheid is, wordt de de condensator van 9 uF uitgeschakeld. Trouwens dat de startcondensator moet worden uitgeschakeld, blijkt ook uit de samenstelling van het typenummer; de vermelding DI. Hoe dat uitschakelen bij jouw motor precies gebeurt, moet je zelf onderzoeken. Mijn verzoek was inderdaad van beide wikkelingen de weerstand te meten. Hoeft niet perse Hoog en Laag te zijn, waarden kunnen ook gelijk zijn. Meet dit met een goede digitale ohmmeter, daarbij de condensator helemaal losgekoppeld. Bovendien is het aan te bevelen daarbij een impedantietest uit te voeren. Hierbij sluit je een stabiele wisselspanning aan op een wikkeling - mag ook bijv. 100 V zijn van een Variac - en meet nauwkeurig de stroom. In de regel is deze test nauwkeuriger dan te werken met een ohmmeter, vooral bij lage ohmse waarden. Spanning en stroom documenteren. Test herhalen voor de andere wikkeling, waarbij je er voor moet zorgen dat de aangelegde spanning precies even groot is als als die bij de eerste test. Wanneer je Engels toereikend is kun je ook contact opnemen met de fabrikant van deze motor en vragen of een van de beide wikkelingen na de start moet worden uitgeschakeld. Het probleem is dat we met een - schat ik - vrij oude motor te doen hebben terwijl mijn schemaatje dat ik eerder meestuurde, van toepassing is op de recente versies daarvan. Helaas heb ik geen datum code uit het serienummer kunnen halen. Waarschijnlijk omdat deze motor overeenkomstig een speciale klanten specificatie is geproduceerd. Dit brengt je bij de bouwer van de traplift. Uit gegevens van het typeplaatje zou men kunnen opmaken dat deze in het V.K. is gevestigd. Misschien dat ze wat meer over deze motor kunnen vertellen. Dan is er nog een derde partij die je kunt benaderen: een soort van vertegenwoordiger van Bodine in Nederland, Indumex B.V.

Reageer