Springen naar inhoud

Meetkundige betekenis (0,0) bij positief definiete matrix

• Log in om te kunnen reageren

Wiskundeblunder

Wiskundeblunder

• >25 berichten
  • 73 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2019 - 20:50

De meetkundige betekenis van een positief definiete matrix is dat alle punten boven het xy-vlak liggen volgens mij. Maar wat is de betekenis van (0,0)? Ik weet dat alle kwadratische vormen nul zijn in dit punt, maar een verder betekenis?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24381 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 januari 2019 - 10:25

De meetkundige betekenis van een positief definiete matrix is dat alle punten boven het xy-vlak liggen volgens mij.

Welke punten...? Nee, dit klopt niet.

Maar wat is de betekenis van (0,0)? Ik weet dat alle kwadratische vormen nul zijn in dit punt, maar een verder betekenis?

Ik begrijp je vraag niet goed. Een matrix kan positief/negatief definiet zijn, maar wat wil je weten over het punt (0,0), de oorsprong? Die wordt door elke lineaire afbeelding (en dus na vermenigvuldiging met een matrix) afgebeeld op de oorsprong dus dat zegt je niets over het al dan niet definiet zijn van de matrix.

"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 3125 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 januari 2019 - 19:26

Zie voor de definitie https://nl.wikipedia...efiniete_matrix

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures