[natuurkunde] Hoe beïnvloedt massa de lengte van de val van de sprong?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Hoe be

Hallo iedereen,
 
Ik heb een natuurkunde lap report en hiervoor moest ik onderzoek doen naar een vraag, hoe beïnvloedt massa de lengte van de val van de sprong?. Deze vraag is in verband met bungeejumpen. Het experiment dat ik heb uitgevoerd om ging als volgt:
 
  1. begin met het opzetten van een experiment; zet het standaart op maximale hoogte en plaats deze op de rand van de tafel. Zet deze vast aan de tafel met tape als een veiligheidsmaatregel. bevestig de veer aan de standaard met tape.
  2. Plaats de bewegingsdetector direct eronder op de vloer.
  3. Bevestig de veer aan de standaart
  4. Stel een gewicht van bungee jumper in en hang deze aan de veer
  5. Maak je klaar om gegevens te registreren. Klik op start in het softwareprogramma.
  6. Ga achteruit staan van de bungee-jumping site en strek je arm uit om de springer op de hoogte te houden waar de veer volledig gesloten is. Voor extra veiligheid en een soepele sprong houdt u de standaard met uw hand vast.
  7. Laat de veer los en registreer de resultaten.
constante variabelen: hoogte van startpunt, sterkte van elastiekjes, bewegingsdetector, veiligheidsprocedures, methode om de bungee jumper vrij te geven ...

onafhankelijke variabele: massa van bungee jumper

afhankelijke variabele: lengte van de val
 
Ik heb wel wat informatie kunnen vinden, maar heb nog niet helemaal het antwoord op mijn vraag. Ik vroeg me dus af of iemand mij een beetje uitleg zou kunnen geven en/of nog een goede website weet met informatie. Mijn hypothese (en resultaten) is dat massa wel uitmaakt, maar zwaartekracht is evenredig met massa, dus als de massa n keer zo groot is, is Fz n keer groter. Maar Newton zegt F = ma, dus met een gegeven (vaste) kracht, hoe groter de massa, hoe kleiner de versnelling. Maar ik las ergens anders dat 2 voorwerpen op hetzelfde moment zouden aankomen, maar dat de luchtvrijwing op varieerd en daardoor lichte voorwerpen langzamer vallen.
 
Sorry als dit onduidelijk is, een deel is ook vertaald uit het Engels omdat ik naar een internationale school ga. Ik hoop dat iemand me kan helpen, alvast bedankt! 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Hoe be

Zwaartekracht is evenredig met massa, luchtweerstand niet. 
 
Nemen we dus een bal van lood en een even grote bal van piepschuim, dan zullen die aanvankelijk heel even nog een even grote versnelling (9,81 m/s²) kennen. Maar bij de bal van piepschuim zal al vlot een snelheid bereikt worden waarbij de luchtweerstand even groot is als de betrekkelijk kleine zwaartekracht. Vanaf dat moment ondervindt de piepschuimbal een nettokracht van 0 N en zal dus verder met een constante, relatief lage snelheid vallen. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Hoe be

Welke onderdelen ondervinden verplaatsing door de zwaartekracht na het loslaten?
 
 
 
Fz = m*a
 
Echter voor het vallen moet je corrigeren voor de luchtweerstand. (net als voor een auto/fiets je luchtweerstand ondervind, en rolweerstand.)
F val = F zwaartekracht - F weerstand
 
Voor een vacuüm gaat op: F weerstand = 0
 
 
Als je de uitkomsten in een grafiek gooit, dan zijn ze door luchtweerstand niet gelijk.
In die verschillen zit een verband wat voor een verband? wat kun je over luchtweerstand vinden? Welke formule hoort daarbij? komt dat overeen met jouw resultaten?
(zie schets)
 
 
 
p.s. de eerste vraag is belangrijk

Reageer