[scheikunde] Bepaling calciumgehalte in melk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Bepaling calciumgehalte in melk

Hoi allen,
 
Volgende week vrijdag heb ik een practicum voor scheikunde. Hiervoor moet ik (vanzelfsprekend) een werkplan maken, maar ik ben nooit goed geweest in scheikunde en ik heb dan ook geen idee waar ik moet beginnen. Ik zal de opdracht hier beneden opschrijven.
 
--------
 
Bepaling van het calciumgehalte in melk
 
Dit is een complexometrische titratie. Het Ca2+-ion vormt een complex met het EDTA. Zoek de reactie van de complexvorming op in Binas. Je kunt deze bepaling gebruiken in een onderzoek aan melk, waarbij het calciumgehalte de afhankelijke variabele is.
 
Uitvoering
Als indicator gebruiken we calmagite. Bedenk eerst een eenvoudig proefje om het omslagpunt van deze titratie vast te stellen.
 
Verdun de melk 10x.
De concentratie van de EDTA is ongeveer 0,01 M (vraag de TOA om de exacte concentratie).
 
Voer de proef in duplo uit.
 
--------
 
In de Binas had ik in tabel 47 wel al de reactie gevonden:
CaY2- ⇔ Ca2+ + Y4-
 
Maar zoals ik al eerder zei; ik heb geen idee waar te beginnen.
 
"Bedenk eerst een eenvoudig proefje om het omslagpunt van deze titratie vast te stellen." Dit hebben wij nooit eerder gedaan. 
 
Ik hoop dat ik hier in ieder geval een stapje in de goede richting wordt geholpen.
 
 
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Bepaling calciumgehalte in melk

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer