Brandweeroefening

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Brandweeroefening

Dag heren en dames,

Voor mijn functie bij de vrijwillige brandweer wil ik een mobiel apparaat maken waarmee ik bloedingen kan simuleren zodat we kunnen oefenen met het toepassen van bijvoorbeeld tourniquettes. Hiervoor wil ik een pompje, knipperlichtrelais gebruiken en een infrarood bediening om het geheel op afstand te kunnen bedienen. Mijn wens is om het apparaat op een accu te laten werken zodat er geen draden vanuit een stopcontact naar het slachtoffer hoeven te gaan. Het pompje en de bediening zijn 12v,10A. Ik zoek me helemaal suf naar een losse accu die klein genoeg is en voldoende levert. Ik kom veel tegen maar dan is het net geen 12v, maar 12,6v. Ik kom ook een hoop accu's/ powerbanks / batterijen tegen die zegge 10000mah leveren maar waar dan weer een lager A getal bij staat. Hebben jullie tips voor mij? Waar moet ik op letten, werkt het geheel ook op een minder voltage? Uiteindelijk zal het apparaat niet constant draaien, maar zo'n 5 minuten achter elkaar. De infrarood bediening wordt alleen maar gebruikt om het aan en uit te zetten, het relais stuurt het motortje aan om een pulserende werking te geven. Deze 2 gaan dus voor 5 minuten 1 sec aan en 2 sec uit.

Ik hoop dat ik genoeg info heb gegeven en dat er iemand mij kan helpen.nin ieder geval al heel erg bedankt!

En mijn kennis aangaande elektro is klein, ik leer telkens bij dus ik doe mn best de antwoorden te begrijpen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Brandweeroefening

Het is goed om te weten dat alle soorten accu’s tijdens hun ontlading een flink verloop in klemspanning geven. Een 12V-loodaccu bijv. van 10,8 V als hij leeg is tot 13,8 V als hij vol is. Een accu voor 12,6 V is dus hetzelfde als een accu voor 12 V.
Gelukkig zal die pomp ook niet zo kritisch zijn.
dat wel natuurlijk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Brandweeroefening

Misschien deze starthulp , volgens de specificatie levert hij 12 volt bij een piekstroom van 1000 A. De capaciteit is 21 Ah ofwel 2 uur bij een stroom van 10 A.
 
Kun je voor jouw doel niet beter een kleiner pompje gebruiken dat minder stroom nodig heeft? Continu 12 volt bij 10 A lijkt me wat veel. 

Berichten: 3

Re: Brandweeroefening

@Olof Bosma en Jkien. Dank voor jullie antwoorden. Het pompje/relais/bediening had ik al gekocht onder het mom van 'dat lukt wel'.. Ik heb nu een vergelijkbare starthulp gekocht met iets minder Ah, omdat het geheel toch niet lang hoeft te werken. Hij zal tijdens een oefening een paar keer kort gebruikt worden en daarna kan alles weer aan de lader. Mocht het lukken alles in elkaar te zetten, dan zal ik het laten weten en een foto/filmpje achter laten :) 

Berichten: 59

Re: Brandweeroefening

Ze hebben bij ali expres een accupack 12v 10A 15000mah voor o.a. Draagbare dvd spelers.

Weet niet of hij de job klaart
Formaat van een pak koffie

Berichten: 3

Re: Brandweeroefening

Hoi Jeroentjevrij, 
 
Bedankt voor je reactie. Ik had inderdaad al het een en ander besteld bij vergelijkbare sites, maar deze spullen zijn tot op heden niet aangekomen en zullen waarschijnlijk ook niet meer aankomen helaas :( Ik heb inmiddels weer bij Wish de spullen besteld, die is wat betrouwbaarder. Alleen de levertijd is lang, de verwachting is dat de spullen in april geleverd worden.

Reageer