Springen naar inhoud

Geen breuken meer leidt tot brekebenen in de maatschappij

• Log in om te kunnen reageren

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 11086 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 januari 2019 - 19:25

Geen idee wat de redenatie erachter is, maar als je moet gaan rekenen aan stromen en spanningen in een schakeling zul je toch op een gegeven moment ergens moeten gaan delen. Maar wat wel idioot is, is om dat te gaan voor werken met Siemens voor weerstanden, dat doet echt niemand die iets met electronica doet. 

Victory through technology

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Professor Puntje

Professor Puntje

• >1k berichten
  • 3880 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2019 - 19:43

Wet van Ohm:

U = I . R

I = U . G   (met G = 1/R)

R = U . 1/I

:mrgreen:

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3760 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 januari 2019 - 20:54

Sinds 2016 bevat de jaarlijkse 'syllabus' die de examenstof specificeert de formule G=G1+G2 en R=1/G in plaats van oude formule 1/Rv = 1/R1 +1/R2 , zonder dat er commentaar bij staat waarom. Het is een kwestie van raden welk idee achter die keuze zat. 

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 48125 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 januari 2019 - 01:14

Hier moet iets anders aan de hand zijn, want R=1/G is nog steeds een breuk, 

maar G1 + G2 is niet meer een optelsommetje van breuken, i.t.t. 1/R1 + 1/R2

En dat terwijl je maar zelden schakelingen tegenkomt waarin per tak of onderdeel de geleidbaarheid ipv de weerstand is aangeduid. 

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 48125 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 januari 2019 - 01:53

Het is een kwestie van raden welk idee achter die keuze zat. 

Dat overkomt me wel vaker. Als er al plaatsen zijn in Nederland waar docenten open discussiëren over onderwijszaken, vakspecifiek of algemeen, worden die in het algemeen maar door een paar man bezocht, en dus waardeloos.

Iets dergelijks geldt voor curriculum.nu: procedureel strak aangestuurd van boven, selectie op deelname, en in die afgeschermde omgevingen krijgen ook gekke ideeën de kans om wortel te schieten. 

Rondom de klas zijn er  ontzettend veel diverse clubs actief, veelal ook nog bemenst met mensen die nooit het karikaturale bordkrijtje in handen hebben gehad, of anders zo lang geleden dat ze zich ternauwernood herinneren hoe dat was. Als er eenmaal zo'n club is heeft die de neiging zich te willen profileren, al was het alleen maar om het eigen voortbestaan te kunnen garanderen. En dan vliegen er regelmatig klodders onderwijsonkundige diarree de klassen in.

Een nog lang niet compleet "organigram":

ziekbed.jpg

NB, dit is geen meme, dit is de werkelijkheid, samengevat door E. (Edith) H. Hooge, hoogleraar onderwijsbestuur in Tilburg. Twintig doktoren aan vijf ziekbedden, daar wordt geen patiënt beter van. 

Zelfs schoolmanagers, veelal toch bestaand uit ex-docenten, lijken na een aantal jaren in zo'n functie volledig losgezongen te raken van de klassikale realiteit. En de leraren? Die zijn zo druk bezig met tissues om hun leerlingen te beschermen tegen die rondvliegende spetters dat ze geen tijd hebben, en verder zijn ze te ongeorganiseerd als (grote en diverse) beroepsgroep, om de bronnen van dat alles aan te pakken. En te dociel om te zeggen: Barst ermee. 

Dit rekenideetje is maar één topje van een hele kudde ijsbergen. Eén voor een smelten die in de onderwijskundige realiteit, maar helaas zelden voordat ze ergens onderweg schade hebben aangericht. 

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Professor Puntje

Professor Puntje

• >1k berichten
  • 3880 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2019 - 10:50

@ Jan van de Velde

En die gekkigheid heb je niet alleen in het onderwijs. Ik heb nu diverse banen en (vrijwilligers)baantjes gehad, en na verloop van tijd draait het er altijd op uit dat in wat voor bedrijf, organisatie of stichting je ook begint zich een kaste van managers en leidinggevenden vormt die (inderdaad om zich te profileren) allerhande ondoordachte "herstructureringen", "reorganisaties" en "professionaliseringsslagen" doordrukt waardoor de werkers op de werkvloer hun werk niet goed meer kunnen doen en hun motivatie verliezen. Vervolgens neemt het cynisme onder de werkers het over, waarin de managers en leidinggevenden dan weer een bevestiging zien dat het werkvolk toch echt scherp in de gaten moet worden gehouden en moet worden gecontroleerd op geleverde prestaties (liefst in gestandaardiseerde en kwantitatieve vorm) en dat daarnaast een duidelijke aansturing op basis van protocollen, "best practices" en sancties op overtredingen geboden is. En het eindigt er dan mee dat de mensen met de meeste ervaring die het eigenlijke werk doen er het minste over te zeggen hebben. 

Beresteyn

Beresteyn

• >250 berichten
  • 940 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 januari 2019 - 15:00

Rondom de klas zijn er  ontzettend veel diverse clubs actief, veelal ook nog bemenst met mensen die nooit het karikaturale bordkrijtje in handen hebben gehad, of anders zo lang geleden dat ze zich ternauwernood herinneren hoe dat was. Als er eenmaal zo'n club is heeft die de neiging zich te willen profileren, al was het alleen maar om het eigen voortbestaan te kunnen garanderen. En dan vliegen er regelmatig klodders onderwijsonkundige diarree de klassen in.

Ja, dit is een probleem die in de gehele publieke sector te zien is: van de verpleegkunde tot het leger en van de docent tot de politie. Die hele sector wordt overgoten met bureaucratische regels waar niemand beter van wordt. Als jij verpleegkundige bent op een willekeurige poli in een ziekenhuis dan heb je het gigantisch druk op een dag, maar de helft van de tijd ben je bezig met het noteren van al je handelingen. Enerzijds kun je dat positief invullen, zodat je bijvoorbeeld kunt achterhalen wat er met een patiënt is gebeurd, maar anderzijds is iedere scheet die wordt genoteerd enkel van belang voor het juridische aspect: mocht er iets gebeuren met de patiënt, dan kan de tuchtcommissie onderzoeken of men juist gehandeld heeft. 

Een ander aspect wat de publieke sector verzwakt is de managementcultuur. Iedere ondergeschikte moet per se een leidinggevende hebben, die leidinggevende heeft ook weer een manager en nog wat managementlagen hoger zit de grote baas. In principe zijn dergelijke managementlagen onmisbaar bij grote bedrijven en organisaties, maar je kunt vraagtekens zetten bij hun taken. Leidinggevenden zijn nu het gros van hun tijd kwijt aan zinloze activiteiten zoals het voeren van "functioneringsgesprekken" en het afnemen van "werkbelevingsenquetes" waarmee ze zogenaamd de werkkwaliteit verhogen.

Laat mensen gewoon hun werk doen. Laat de politieagent criminelen vangen, geef de verpleegkundige tijd om daadwerkelijk met de patiënt bezig te zijn en laat de docent daadwerkelijk les geven. En ontsla zoveel mogelijk managers die toch niet nodig zijn. En wil je dat voor elkaar krijgen, dan zul je af moeten van de regeldruk uit Den Haag en Brussel; blijven stemmen op de huidige partijen gaat daar niks aan bijdragen, integendeel.

"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."
Henri A. Termeer (1946-2017)

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 9505 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 januari 2019 - 16:25

Nee, maar het rekenen wel. 

Dat klopt. Maar ik vind het te gemakkelijk om alleen te focussen op dat wat minder is, en bovendien vind ik dat de redenering her en der spaak loopt. Kort door de bocht komt die erop neer "het onderwijs gaat achteruit want leerlingen leren niet meer wat ik ooit geleerd heb". Dat snijdt natuurlijk geen hout. De kernvraag is in hoeverre leren rekenen met breuken noodzakelijk is op de basisschool, in verhouding tot allerlei andere aan te leren competenties

Het document waar Rhiannon naar verwijst gaat uitgebreid op in op het belang van rekenen met breuken, maar ik krijg sterk de indruk dat degenen die hier reageren niet verder zijn gekomen dan pagina 3 van het document, waar de "gewraakte" passage staat - als men het document überhaupt heeft bekeken. Er wordt hier een hele hoop geschreven maar in geen enkel bericht wordt ingegaan op dat wat er nu daadwerkelijk staat. 

Over het nut van breukrekenen: In de discussie wordt veel te veel geredeneerd vanuit het eigen talent. Leren rekenen met breuken zal vast bijdragen aan een beter getalinzicht. Maar dan toch alleen bij diegenen die daar van nature al aanleg voor hebben. Voor anderen blijft het abracadabra. Dat inzicht komt niet, ook al oefenen ze zich op de basisschool een breuk. De minst slechte uitkomst is dat ze een trucje beheersen waarbij ze zelf niet begrijpen wat ze doen en verder ook nooit meer toepassen, omdat ze geen flauw idee hebben van het verband tussen een situatie in het dagelijks leven en dat ding met die streep. Dan is het veel beter om aandacht te geven aan kunnen abstraheren en een leidraad te geven hoe iemand een situatie vertaalt naar wat je op je smartphone intypt. 

Het betreffende document maakt een afweging over wat aan te leren op welk moment, met als achterliggend doel om wiskundige vaardigheden die in de huidige tijd relevant zijn zo goed mogelijk aan te leren. Dat daar dingen anders zijn dan in een ruim 50 jaar oude leidraad, vind ik allemaal niet zo spannend, en niet bij voorbaat slecht. In hetzelfde jaar als de leidraad werd gepubliceerd schreef een latere nobelprijswinnaar al dat de tijden veranderen, en aan eenieder de keuze om mee te veranderen of achter te blijven. Die boodschap is wat mij betreft een heel stuk actueler.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 48125 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 januari 2019 - 21:28

De kernvraag is in hoeverre leren rekenen met breuken noodzakelijk is op de basisschool, in verhouding tot allerlei andere aan te leren competenties

Het is dat onderstreepte dat in de weg zit: er is op de basisscholen zo zoetjesaan geen tijd meer voor de basis door alle ballast die daar over de schutting is gegooid.

De minst slechte uitkomst is dat ze een trucje beheersen waarbij ze zelf niet begrijpen wat ze doen 

zelfs dat is niet erg, want dat ontlast het werkgeheugen zodat zich dat kan richten op de betekenis van rendement en afgestane energie, in plaats van op wat in vredesnaam te doen met die 100 na de deelstreep in LaTeX

(dat is trouwens vmbo-kaderberoepsstof)

Een beginnend chauffeur heeft geen tijd voor wat er allemaal op de weg rondom hem gebeurt, want die is veel te druk met gas, rem, versnelling en stuur. 

Al zijn breuken maar een extra gelegenheid om te werken met de tafels van vermenigvuldiging, dan zijn ze alleen daarvoor al nuttig. Weet je wat pas echt een "trucje" is? Een vijftienjarige mavist die voor 4 x 16 zijn rekenmachine nodig heeft, er dan 0,25 uit krijgt en dat klakkeloos noteert. 

Het betreffende document maakt een afweging over wat aan te leren op welk moment, met als achterliggend doel om wiskundige vaardigheden die in de huidige tijd relevant zijn zo goed mogelijk aan te leren.

Nee, dat document maakt in dit geval een afweging over wat uit een basisprogramma opgeschoven kan worden naar later, daarbij vergetend dat leren een kwestie is van herhalen, en wakker maken van bestaande kennis om op voort te bouwen. Als het dat niet was dan kon ik mijn kinderen meenemen naar de speeltuin tot hun 17e, en wat ze dan voor de door hun gekozen beroepsopleiding echt nodig hebben uit wat er nu breed aangeboden wordt  jagen we er in een jaartje bijspijkercursussen wel even door. 

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 9505 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 januari 2019 - 23:20

Het is dat onderstreepte dat in de weg zit: er is op de basisscholen zo zoetjesaan geen tijd meer voor de basis door alle ballast die daar over de schutting is gegooid.

Je hebt het over ballast, en ik neem aan dat je het dan over zaken als 21st centrury skills en dergelijke hebt, die allemaal echt wel belangrijk zijn maar verhinderen dat elementaire basiskennis wordt aangeleerd. Op allerlei niveaus. Laat me duidelijk zijn, over dat soort dingen had ik het niet. Mij ging het over wiskundige competenties, zoals samengevat in de bouwstenen waar het betreffende document het over heeft. Er staat bijvoorbeeld ook dat men vindt dat leren interpreteren van visualisaties, het ontwikkelen van een kritische houding en fact checking belangrijk is, en dat lijkt me in deze informatiemaatschappij geen understatement. 

In feite zitten ze daarmee regelrecht met jou op 1 lijn wat onderstaand betreft:

Een vijftienjarige mavist die voor 4 x 16 zijn rekenmachine nodig heeft, er dan 0,25 uit krijgt en dat klakkeloos noteert. 

Dat heeft niks met breuken te maken maar met een gebrek aan gevoel voor getallen en een gebrek aan kritisch denkvermogen. 

En ja, de vaardigheid in vermenigvuldigen kan ontwikkeld worden door te rekenen aan breuken, maar het is niet meer dan een manier en ik zie nergens onderbouwd waarom dat de beste manier zou zijn. Sterker nog, ik denk dat het helemaal niet de beste manier is, al was het maar vanwege dat gas- en rempedaalverhaal: wie moeite heeft met 4 x 16 krijgt dat niet beter in de vingers door 4/13 * 16/25 uit moeten rekenen.

Er valt best wat voor te zeggen dat het belang van kunnen rekenen met formele breuken minder is geworden. Een breuk is niets anders dan een weergave van een deling. Die deling kun je ook als zodanig uitdrukken, intypen op de uitrekenhulp en verder verwerken.

Maar goed, feitelijk gaat het mij niet eens om die afwegingen. Ik heb te weinig pedagogische kennis om een oordeel te kunnen vellen over rekenonderwijs op de basisschool. Het gaat er mij vooral om dat er lieden zijn die daar helemaal nul komma nul ervaring mee hebben, en die zonder een letter gelezen te hebben hun oordeel klaar hebben, en bij gebrek aan inhoudelijke argumenten dan maar over van alles en nog wat gaan leuteren, zoals dat mensen uit derdewereldlanden dom zijn en vrouwen niet kunnen rekenen.

En dat zijn toch mensen die vroeger met breuken hebben leren rekenen. Is dat kennelijk toch niet overál goed voor.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2019 - 10:30

Al zijn breuken maar een extra gelegenheid om te werken met de tafels van vermenigvuldiging, dan zijn ze alleen daarvoor al nuttig. Weet je wat pas echt een "trucje" is? Een vijftienjarige mavist die voor 4 x 16 zijn rekenmachine nodig heeft, er dan 0,25 uit krijgt en dat klakkeloos noteert. 

Hoe eerlijk zijn die voorbeelden? Mijn dochter zit op een gewone openbare basisschool in Nederland. Vorig jaar in groep 5 moesten alle leerlingen alle tafels kennen tot die van 10. Het viel mij op dat zodra ze de opdracht kreeg ze thuis te oefenen deze er op school al goed in getstampt waren. Het hele jaar door werd ook per individuele leerling getest of alles nog op orde was.

Nu in groep 6 moet ze het product van een enkel getal maal een tiental in principe uit haar hoofd doen, kladblaadje mag ze gebruiken als ze twijfelt aan het antwoord. 4 maal 16 moet in groep 6 dus gewoon uit het hoofd. Tiental maal tiental of groter moet ze met een kladblaadje doen, dat is dagelijkse kost. Ik denk dat van elke 20 bladzijde uit haar boek met reken opdrachten er 1 bladzijde is die met rekenmachine gedaan moet worden, dat staat er dan duidelijk bij. Ik vind dat zelf niet overdreven veel.

De staartdeling ben ik tot nu toe inderdaad nog niet tegen gekomen.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16974 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 29 januari 2019 - 16:27

Het voorstel dat er nu ligt wil die eis van de Leidraad dus nu verlaten. Geen formele breuken meer (zoals 1/2 en 5/8) en dus ook niet leren daarmee op te tellen, af te trekken, te vermenigvuldigen of te delen. Het nieuwe rekenen doet het met begrippen (pizza’s verdelen) en rekentaal (helft, kwart, deel). Na de staartdelingen te hebben verwezen naar de prullenbak (die zouden onvoldoende het inzicht en begrip van de leerlingen ontwikkelen), volgen nu dus de breuken.

Toch lees ik in diezelfde publicatie ook (p. 14):

Getallen en getalbegrip
De leerlingen ontwikkelen inzicht in eigenschappen van en relaties tussen getallen. Zo leren ze de tientallige structuur in ons talstelsel en denken na over bijvoorbeeld deelbaarheid en priemgetallen.

Vanuit deze basis breidt het getalbegrip van leerlingen zich uit naar grotere getallen, decimale getallen en breuken.

[...]

Ook daar waar breuken in eerste instantie aanduidingen zijn voor 'deel van een geheel', en resultaat van een deling, worden breuken ook getallen waarmee gerekend kan worden (rationale getallen).

[...]

De relaties tussen die bewerkingen (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen) leren ze doorzien en gebruiken. Bijvoorbeeld de relatie tussen optellen en aftrekken of tussen vermenigvuldigen en delen, maar ook tussen bijvoorbeeld optellen en vermenigvuldigen en aftrekken en delen. Leerlingen leren de bijbehorende rekenen-wiskundetaal, verschillende rekenstrategieën en rekenprocedures zowel voor exact rekenen als voor schattend rekenen. Ze leren
basisvaardigheden automatiseren (vlot uitvoeren) en in sommige gevallen te memoriseren (direct weten, zoals bijvoorbeeld de tafels van vermenigvuldiging). Ze kunnen met hun verworven kennis, inzicht en vaardigheden nieuwe, nog onbekende problemen oplossen

Ik leid hier niet uit af dat breuken in dit voorstel naar de prullenbak verwezen worden?

"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 11086 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 januari 2019 - 20:17

De staartdeling ben ik tot nu toe inderdaad nog niet tegen gekomen.

Wellicht omdat dat toch wel een 'onding' is om op kladpapier te doen?

Stel dat je eindigt met iets als 31/7e - is het dan handig om het met decimale notatie te gaan proberen, of geef je lever gewoon de breuk als antwoord?

Victory through technology

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 48125 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 januari 2019 - 22:54

Toch lees ik in diezelfde publicatie ook (p. 14):

..//..

Ik leid hier niet uit af dat breuken in dit voorstel naar de prullenbak verwezen worden?

Niet voor de leerlingen "voor wie dit relevant is". Lees, bovenbouw vwo met een NT profiel. 

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2019 - 10:42

Wellicht omdat dat toch wel een 'onding' is om op kladpapier te doen

Ik heb nog even doorgebladerd in het werkboek in zie nu dat later dit jaar (groep 6) ook gewoon de staartdeling wordt gebruikt. 1429/9 moet dan dus ook op een kladpapiertje. Bij het antwoord staat een geheel getal en een “rest”. Het antwoord wordt dus niet in decimalen verwacht.

Overigens, wat ik zelf juist heel leuk vind aan het huidige basisschool rekenen is dat er buiten het ouderwetse oefenen ook heel veel met vehaaltjes sommen wordt gewerkt (bij cito alleen maar). Kinderen van 8 of 9 jaar wordt nu al geleerd eerst een plan te bedenken (Ga ik delen of vermenigvuldigen, maakt de volgorde uit enz.), daarna mogen ze pas beginnen met rekenen, en tot slot moeten ze bedenken of het antwoord realistisch is. Veel praktischer dus dan wat ik van mijn eigen basisschool tijd herinner.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures