Springen naar inhoud

Veel relais in de schakeling


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Fiko0

    Fiko0


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2019 - 12:08

Hallo, 

 

Ik ben bezig met een opdracht, zie: https://www.wetensch...onica-opdracht/

 

Ik heb de opdracht eerst zelf uitgewerkt in Fluidsim alvorens ik naar de oplossing van de opdracht keek. Nu ik klaar ben met mijn opdracht, zie ik dat ik veel minder relais heb gebruikt dan de oplossing die bij de de opdracht hoort. Beide schakelingen voldoen echter aan de volgordeschakeling, dus bewegen de cilinders op dezelfde volgorde. 

 

Mijn vraag is nu waarom bij de oplossing van de opdracht zo veel relais zijn gebruikt. Is daar een specifieke reden voor? 

 

Schema 1 is de mijne. Schema 2 is de oplossing die bij de opdracht hoort. 

 

 

Bijgevoegde miniaturen

  • Schema 1.png
  • Schema 2.png

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Josker

    Josker


  • >25 berichten
  • 66 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2019 - 10:56

Werkt het eerste schema? Voor zover ik kan beoordelen, blijven de relais enkel aangetrokken zolang het aansturende contact gesloten blijft - er is geen overname bij pulsende aansturing. Het tweede schema heeft dat wel, een eigen (van het gestuurde relais) contact parallel over de stuurcontacten, zodat ze aangetrokken blijven totdat het normaal gesloten contact in serie met die parallelschakeling het relais spanningsloos zet.

#3

Fiko0

    Fiko0


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2019 - 15:22

Werkt het eerste schema? Voor zover ik kan beoordelen, blijven de relais enkel aangetrokken zolang het aansturende contact gesloten blijft - er is geen overname bij pulsende aansturing. Het tweede schema heeft dat wel, een eigen (van het gestuurde relais) contact parallel over de stuurcontacten, zodat ze aangetrokken blijven totdat het normaal gesloten contact in serie met die parallelschakeling het relais spanningsloos zet.

 

Het eerste schema werkt zoals het tweede schema (qua volgorde). Wat is in dit geval het voordeel van een relais dat aangetrokken blijft? Is deze dan minder storingsgevoelig of veiliger? Het tweede schema is dan meer een set en reset schakeling. Bij de volgende stap wordt dan de vorige stap telkens spanningsloos gemaakt. 

Veranderd door Fiko0, 27 januari 2019 - 15:23


#4

Josker

    Josker


  • >25 berichten
  • 66 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2019 - 17:46

Een stuurpuls (bvb van een drukknop) kan te kort zijn om het gestuurde te verplaatsen / een volledige beweging te laten maken. Een overneemcontact heeft als bedoeling om een sturing onafhankelijk te maken van hoelang het stuurcontact gesloten blijft. Als het ware een "onthouden" van het eerst gemaakte contact, tot een expliciete onderbreking door een ander, normaal gesloten contact.

#5

Fiko0

    Fiko0


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2019 - 18:48

Een stuurpuls (bvb van een drukknop) kan te kort zijn om het gestuurde te verplaatsen / een volledige beweging te laten maken. Een overneemcontact heeft als bedoeling om een sturing onafhankelijk te maken van hoelang het stuurcontact gesloten blijft. Als het ware een "onthouden" van het eerst gemaakte contact, tot een expliciete onderbreking door een ander, normaal gesloten contact.

 

Bedankt voor je reactie. Ik snap wat je bedoelt. 

 

Is het gebruik van 19 fysieke relais eigenlijk niet te veel voor zo n simpele besturing? Kun je me ook aan de hand van de schema vertellen welke type relais ik nodig heb? Dan kan ik ze kopen en met de praktijk beginnen. 

 

mvg






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures