Opbouw van een atoom

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 100

Opbouw van een atoom

Dag allemaal,

Tijdens de lessen scheikunde hebben we het over de opbouw van een atoom gehad, Rutherford toonde op een gegeven moment aan dat elektronen zich niet in een wolk bevinden, maar op schillen. Dit is omdat wanneer we atomen verwarmen, kunnen zien dat ze een bepaalde kleur licht verder brengen. Dit licht komt van de terugval van elektronen naar hun oorspronkelijke plaats, als elektronen zich in een wolk zouden bevinden, kunnen ze naar eender welke plaats terugvallen en zou het licht wit zijn, dit is echter niet zo en dus moeten er schillen aanwezig zijn. Later is men er achter gekomen dat er nog subniveaus zijn en dat een elektron zich wel degelijke vrij kan bewegen, maar gewoon 90% van de tijd in dezelfde zone zit, dit zijn de halters en bollen rondom de kern.

Dit zou beteken dat een elektron willekeurig kan terugvallen en daarbij licht uitzend met een willekeurige golflengte, dat is niet het geval en ik wou graag weten waarom dat dat zo is, mijn leerkracht wist het zelf niet en daarom ben ik nu hier. Ik hoop dar jullie mij hier mee kunnen verder helpen.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Opbouw van een atoom

Elektronen kunnen zich niet volkomen vrij bewegen. Het is op zich prima om een elektron te zien als een deeltje dat zich vrij kan bewegen, maar het elektron is daarbij wel gebonden aan bepaalde gebieden, en de beweging is gebonden aan de eis dat de totale energie (kinetische + potentiële energie) van het elektron constant blijft; en de totale energie is gebonden aan bepaalde, vaste waardes. Een elektron valt dus ook niet terug van de ene naar de andere plaats, maar van de ene naar de andere (energie)toestand.
 
Het elektron kan dus op elke willekeurige plaats zijn, maar kan niet een willekeurige hoeveelheid energie opnemen of afstaan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer