boterzuur reactie

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 10

boterzuur reactie

kheb thuis normaal als het goed gelukt is boterzuur staan, met wat zou dat (niet hevig) reageren en waar ik makkelijk aan kan komen?

boterzuur heb ik gemaakt door patatschillen in een pot water een maandje te laten staan :roll:

greetz

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: boterzuur reactie

Ik denk dat het met het menselijk reukorgaan reageert zodra je de dop van de fles haalt :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: boterzuur reactie

Waarvoor zou je het willen laten reageren dan? :roll: Wat voor stof wil je krijgen? Maarja, boterzuur is eigenlijk ook maar gewoon butaanzuur, dus je kan altijd een simpele zuurbase-reactie plaats laten vinden lijkt me zo. Met gootsteenontstopper bijv. (NaOH) of natriumwaterstofcarbonaat (zuiveringszout - NaHCO3).

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: boterzuur reactie

Je kan het met een alcohol laten reageren tot een ester die naar ananas ruikt :roll:
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 2.746

Re: boterzuur reactie

het je daarvoor geen zuiver geconcentreerd zuur nodig,? een aardappelaftreksel kun je daar niet onder classeren :roll:

Berichten: 597

Re: boterzuur reactie

interessante topic

naar het schijnt zou boterzuur attractief zijn (in kleine dosissen dan) om vissen te vangen (mijn hobby)

is het zo dat ik gewoon aardappelschillen hiervoor in water moet laten weken? en daarna?

thx

Berichten: 10

Re: boterzuur reactie

kzal is zien wat ik thuis kan vinden

zou ik ook zo een "goedje" als boterzuur kunnen maken door bv: bananenschil in water te zetten of eender wat voor ding.

Berichten: 1.379

Re: boterzuur reactie

Boterzuur zit niet in aardappelschillen maar ontstaat er wel uit door vergisting van het aardappelzetmeel door de boterzuurbacterie. Deze bacterie maakt het ook uit suiker.

H.Z.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 10

Re: boterzuur reactie

Recept voor boterzuur:

Je neemt een ongewassen aardappel of aardappelschillen, die stop je in een ouwe jampot (sommigen doen er nog wat pokon bij, ik heb dat niet gedaan)

en dan moet je hem luchtdicht afsluiten(onder water afsluiten of een laagje olie erop gieten). Laat hem dan voor ongeveer 3 a 4 weken op de venserbank staan(ergens waar het lekker kan broeien) en het resultaat is een nogal aromatische vloeistof die je tevens als stinkbom kan gebruiken.

boterzuur stinkt namelijk nogal naar een mengel van braaksel en poep.

Berichten: 12.262

Re: boterzuur reactie

Je kan het met een alcohol laten reageren tot een ester die naar ananas ruikt  


Hehe.. dat kan inderdaad met een veresteringsreactie, maar of je die ooit in een thuislabje zo goed krijgt dat je van de stank af bent betwijfel ik.
Victory through technology

Re: boterzuur reactie

hoe lang blijft zon potje wel niet stinken eigenlijk?

Berichten: 654

Re: boterzuur reactie

Zeker niet diep inhaleren, het is een agressief goedje waar je echt goed ziek van kan worden. De geur kan geneutraliseerd worden met NaOH, hierbij vormt ook het goed oplosbare natriumbutyraat, wat niet meer ruikt. Dit zou je eventueel met wat metalen kunnen laten neerslaan, ik denk dat het butyraat over het algemeen erg slecht oplosbaar is door de lange C-ketens.

Re: boterzuur reactie

en als er geen neutraliseer poging gedaan wordt?

Berichten: 654

Re: boterzuur reactie

Dan stinkt het :?: Ik denk niet dat boterzuur in staat is andere metaalzouten om te zetten. Botzerzuur is een vrij zwak zuur, wat inhoudt dat er weinig van het butyraat-ion in oplossing is, evenals H3O+. Dit zal ervoor zorgen dat het moeizaam en vooral ook langzaam reageert met metalen en de meeste zouten. Bij een neutralisatie wordt echter de H3O+ snel uit de oplossing gehaald, waardoor het boterzuur steeds meer protonen afgeeft. (Evenwicht verschuift naar rechts)

(Hoe moet ik hier een reactievergelijking maken? Ik begrijp dat hele LaTeX niet, als dat daar al voor gebruikt kan worden :) )

Re: boterzuur reactie

Ik denk dat Frank z'n vraag gewoon is wat ongeveer de duur zal zijn van de geur wanneer hij de eerder benoemde pot ergens neer zou zetten.

simpel gezegd: hoe lang blijft het stinken?

Blijft boterzuur gewoon altijd stinken of verdwijnt de geur na enige tijd omdat de stof condenseert, oxideert, of wat dan ook?

Reageer