DigiD dwang?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

DigiD dwang?

Met tegenzin ben ik de DigiD gaan gebruiken, maar nu lees ik dat ik ook aan apps of sms moet gaan doen:
 
https://www.digid.nl/nl/vraag-en-antwoord/waarom-moet-ik-mijn-digid-uitbreiden-met-sms-controle/
 
Is hier nog onderuit te komen?
 
Bovendien: voor veel bejaarden is internetten of de DigiD nu al een crime, dus als daar ook nog app- of sms-controle bij komt wordt het helemaal ondoenlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: DigiD dwang?

Nee. Voor sommige zaken heb je niet per se een DigiD nodig, maar het meeste wordt tegenwoordig gekoppeld. Ouderen die geen internet gebruiken zullen dat moeten accepteren ofwel iemand (bijv. een familielid) voor hen machtigen. Voor mensen die geen mobiele telefoon hebben, kunnen ervoor kiezen om de sms-controle per spraakbericht te ontvangen op een vaste telefoon. Voor apps is de controle alleen mogelijk via Android toestellen; iPhone gebruikers kunnen daar geen gebruik van maken.
 
Persoonlijk heb ik destijds een DigiD moeten aanmaken voor mijn studie; doe je dat niet, dan val je buiten de boot. De 'controle' heb ik via een sms geselecteerd, maar alle keren dat ik inlog wordt er nooit naar een controle gevraagd; ik word direct ingelogd. Wat betreft bejaarden die volharden in non-digitale middelen snap ik de frustratie en ik vind ook dat de overheid dat moet respecteren, aan de andere kant is digitalisatie nou eenmaal een feit en dat wordt alleen maar meer; wellicht is het raadzaam om ook dat te accepteren.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: DigiD dwang?

Beresteyn schreef: Ouderen die geen internet gebruiken zullen dat moeten accepteren ofwel iemand (bijv. een familielid) voor hen machtigen. 
Ik vind dat we wel erg veel moeten accepteren. Ik werk zelf ook met DigiD, maar elke keer als je denkt: dit is het, dan verzinnen ze er weer iets bij waardoor je nog meer moet investeren.
Ik vind dat ouderen die nog in staat zijn om hun eigen zaakjes af te handelen maar geen internet of mobiele telefoon willen gebruiken de mogelijkheid moeten houden om al hun zaken via de post of een gewone telefoon af te handelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: DigiD dwang?

Een ander punt is dat onze samenleving steeds kwetsbaarder wordt nu alles (gedwongen) via internet aan elkaar geknoopt wordt, waarbij dan ook nog de alternatieve oude manieren worden opgedoekt. Om maar eens een oude wijsheid aan te halen: je moet nooit al je eieren in één mandje leggen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: DigiD dwang?

de mogelijkheid moeten houden om al hun zaken via de post of een gewone telefoon af te handelen
 
En laten we hier ook de mensen met een beperking aan toevoegen. Ik ben als bewindvoerder van een verstandelijk beperkte persoon (die ik zelf zo zelfstandig mogelijk zijn financiële zaken laat afhandelen, ik houd alleen een oogje in het zeil en spring bij als er problemen zijn) diverse keren witheet geworden op banken, instellingen en overheden, die hem zonder overleg en zonder enige rekening te houden met zijn onmogelijkheden een onbegrijpelijke DigId, afschriftloze internetrekening, of on-line account aansmeerden.
 
Je moet er dan nog behoorlijk moeite voor doen voor je de juiste persoon te pakken hebt en flink wat uitleggen (nee hij heeft geen internet en geen smartphone, dat kan hij niet aan, dus dat gaat er echt niet komen) voor ze beseffen dat dat inderdaad onhaalbaar is. Lastig hoor, die oudjes en anderen die niet met de moderne wereld meekunnen.
 
Ze communiceren maar mooi per post, of ze bellen maar even, ook al vinden ze dat niet efficiënt en kost het mogelijk een paar centen meer.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: DigiD dwang?

klazon schreef: Ik vind dat ouderen die nog in staat zijn om hun eigen zaakjes af te handelen maar geen internet of mobiele telefoon willen gebruiken de mogelijkheid moeten houden om al hun zaken via de post of een gewone telefoon af te handelen.
Vind ik ook. En ik denk iedereen in Nederland. Maar in de dagelijkse praktijk zal digitalisatie alleen maar meer worden; niet minder. Je er heel druk over maken en een hoge bloeddruk riskeren is vele malen schadelijker dan dat je je aanpast of een familielid/mantelzorger machtigt om die zaken te beheren. 
 
Cash geld afschaffen is ook zo'n dingetje waar ik als jongere ook boos om kan worden. Alles digitaliseren is m.i. slecht en zorgt ervoor dat je naast gemak iedere keer ook een beetje privacy inlevert.
 
Zoals Michel ook zegt: je kan witheet worden, maar daar win je niks mee. Dit is nou eenmaal hoe het geregeld is en daar zal men mee moeten dealen. Don't shoot the messenger.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: DigiD dwang?

Als er genoeg protest komt kan de op hol geslagen trein gestopt worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: DigiD dwang?

Nu schrijf ik dit vanuit mijn eigen perspectief, maar zo moeilijk is Digid toch niet?
Appje op de telefoon en klik aan dat je wil inloggen met de app. Vervolgens is het een kwestie van de QR code scannen (bij inloggen op ander apparaat) gevolgd door je pincode invullen of alleen maar je pincode invullen (bij inloggen op hetzelfde apparaat). 3 stappen die heel duidelijk worden uitgelegd (als in: open app, richt je telefoon op dit scherm, toets je 5 cijferige PIN code in) die ook voor mijn gepensioneerde ouders en schoonouders klip en klaar zijn.
 
De uitleg is er met voorbeelden hoe het eruit ziet e.d. en elke stap is volgens mij dermate eenvoudig dat als je zover bent dat je überhaupt snapt wat inloggen op een website is, dit zeker te begrijpen is.
 
De ouderen-kaart wordt vaak getrokken, maar in dit geval vind ik dat niet echt terecht. Men biedt diverse mogelijkheden tot inloggen:
1. Gebruikersnaam en wachtwoord (net als op het gros van internet)
2. Tweetraps authenticatie met extra SMS (soms vereist vanwege extra hoge privacy categorie)
3. De app gebruiken
 
Die app is voor ieder Android toestel met versie 6.0 of nieuwe te gebruiken, d.w.z. alles wat sinds oktober 2015 op de markt is gekomen. Let wel; die eis geldt pas sinds vorige week en is in het kader van veiligheid. Voordien was versie 4.4 (2013) voldoende.
 
Toevallig heb ik vanmorgen ook even de Berichtenbox app van Mijn Overheid geïnstalleerd omdat daar een nieuw bericht stond te wachten. Letterlijk 2 minuten werk en ik had mijn aangiftebrief binnen. Netjes overzichtelijk en -niet onbelangrijk- veilig.
 
Natuurlijk kàn het ook anders, maar dit is een gevalideerd en gemonitord veilig proces. De verbinding is versleuteld, de toegang wordt geregeld op jouw eigen apparaat en pas als iemand zich toegang weet te verschaffen tot jouw apparaat (waar sinds 2015 alles standaard op versleuteld is), daarbij de vergrendeling doorbreekt (vingerafdruk, gezichtsherkenning, pincode, patroon) en de pincode van je Digid kent.
 
Daarbij is het ook gewoon een kwestie van 1 loket. Iets waar vaak om gevraagd wordt bij de overheid en dat Digid nu eens juist regelt. 1 inlog voor al je contact met de overheid. Dat lijkt me -zeker als je moeite hebt om alles bij te houden- juist een enorm pluspunt?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: DigiD dwang?

Och, je kan ook een keer gewoon niet reageren. Dan komen ze vanzelf naar je toe.
Ger schreef: Nu schrijf ik dit vanuit mijn eigen perspectief, maar zo moeilijk is Digid toch niet?
Het gaat er niet om of het moeilijk is. Het gaat er om dat ze je dwingen om een PC en/of een mobiele telefoon aan te schaffen. Het gaat niet alleen om ouderen, er zijn ook intelligente jongeren die er voor kiezen om offline te leven.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: DigiD dwang?

Veel ouderen weten niet wat een app of een SMS is (en kunnen maar net met hun mobiele telefoon overweg), en ik ook niet omdat ik mij daar bewust verre van heb gehouden. Men hoeft maar op straat om zich heen te kijken om te zien hoever de verslaving aan internet en sociale media inmiddels om zich heen heeft gegrepen. Mijn mobiele telefoon gebruik ik bewust alleen maar voor noodgevallen. Maar nu word ik dus gedwongen deel te nemen aan technologie waar ik niets mee van doen wens te hebben.
 
Verder ben ik nu al een paar dagen bezig met pogingen om op een overheidssite in te loggen omdat ik daar binnen vijf dagen iets moet veranderen. Maar daar kom ik als hoog opgeleide dus ook niet uit. En dat gaat waarschijnlijk uren puzzelen kosten, als het me al lukt...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.546

Re: DigiD dwang?

Bij mij thuis is het niet veel anders!
Digibeet.jpg
Digibeet.jpg (157.1 KiB) 2900 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: DigiD dwang?

@Ger, het meeste is gemaakt door techneuten voor techneuten,
 
daarom is het voor jou intuïtief, ik zit zelf ook in de ICT,
en help regelmatig ouderen ook met dit soort zaken, maar het is een ramp voor digibeten.
 
En die app is niet echt makkelijk, bij het uitleggen lukt het vaak nog wel, maar de volgende keer is het weer weg gezakt.
 
En dan nog het probleem van al die paswoorden, of pin codes die erbij  horen.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: DigiD dwang?

Juist! WillemB begrijpt het. Veel ouderen kunnen al die wachtwoorden niet uit elkaar houden, begrijpen niet waar dat allemaal voor nodig is en/of slagen er niet in ze snel genoeg in te typen (waardoor het inloggen mislukt). Inloggen - weer zo'n woord dat niet of nauwelijks is uit te leggen aan mensen die internet niet snappen. En dan inloggen op weer een andere site via DigiD, nog ingewikkelder! Voor veel ouderen is dit echt hokus pokus.

Berichten: 12.262

Re: DigiD dwang?

Ik vind digiD vreselijk onhandig, met papieren post als je je wachtwoord niet meer weet en dergelijke.
 
Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar voorheen kon je IDIN gebruiken, verificatie via je online banking login om bijvoorbeeld je belastingaangifte te doen. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: DigiD dwang?

Wellicht komt dat 'niet snappen' door het wereldbeeld van sommige ouderen. De ontwikkelingen van de laatste 10 jaar passen niet zo goed in hun ervaringen. Daardoor zijn er voor hen geen aanknopingspunten om de dingen een plaats of een volgorde te geven.
Iets soortgelijks ervaren jonge kinderen van 2 of 3 jaar oud. Hun oplossing is niet het proberen te begrijpen van wat oorzaak en gevolg is, maar 'gewoon' kopieren van gedrag van degenen bij wie dingen wel lukken.
Als ik mijn motorfiets ga starten en de contactsleutel omdraai, begrijp ik ook niet exact wat er zich allemaal afspeelt, maar ik weet dat wanneer bepaalde lampjes uit gaan, ik op de startknop kan drukken. Ik heb die procedure aanvaard, en het werkt voor me.
 
Wat misschien kan helpen is een schema van black boxes, waarin staat wat er in moet, en wat er dan uit hoort te komen. Iets in de trand van de AB (afstandbediening) in bericht #11 van Ukster.

Reageer