Springen naar inhoud

de basisgedachte mbt verband tussen zwaartekracht en kromming van de ruimtetijd

• Log in om te kunnen reageren

HansH

HansH

• >250 berichten
  • 340 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2019 - 20:51

Is het mogelijk met een simpele schets aan te geven hoe ik mij kromming van de ruimtetijd moet voorstellen voor het simpele geval van een homogeen zwaartekrachtsveld. Op een homogeen zwaartektachtsveld zou het equivalentieprincipe van toepassing moeten zijn, dus zou het in dat geval zonder ingewikkelde wiskunde mogelijk moeten zijn om aan te geven hoe zwaartekracht een gevolg is van kromming van de ruimtetijd.en wat de relatie dan is met het equivalentieprincipe.  

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

peterdevis

peterdevis

• >1k berichten
  • 1404 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2019 - 14:05

Wat bedoel je met een homogeenzwaartekrachtsveld?

het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd
"Blauw"

Olof Bosma

Olof Bosma

• >250 berichten
  • 672 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 februari 2019 - 18:38

Ik denk dat het gaat om een gravitatieveld ten gevolge van een massa die zo ver weg is, dat de gravitatie in het gebied dat je beschouwt praktisch gezien homogeen is.

dat wel natuurlijk

HansH

HansH

• >250 berichten
  • 340 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2019 - 20:47

precies. een gebied waarin de zwaartekracht in alle punten dezelfde waarde heeft..Dat voorkomt discussies over het alleen locaal geldig zijn van het equivalenteprincipe waardoor we ons dan hopelijk kunnen focussen op de kern van de zaak, namelijk hoe kromming van de ruimtetijd zwaartekracht tot gevolg heeft en hoe je je dat moet voorstellen zonder meteen te verzanden in ingewikkelde formules.. 

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures