Als voorbereiding op mijn geneeskunde selectietoets, stuit ik op de volgende opgave.
"Om de stroomsnelheid van bloed te meten wordt gebruik gemaakt van het dopplereffect (zie bijlage). De zender Z in de probe zendt een ultrageluidsbundel naar het bloedvat. De ontvanger O vangt de echo op. Uit de frequentieverschuiving van de echo wordt de stroomsnelheid berekend. Hoe verandert de frequentie van de echo als de hoek in de figuur groter wordt? Wordt de frequentie hoger of lager?"
Nu ben ik bekend met de formules van Doppler en deze vraag is te beantwoorden met de formule: Δf = (2fo • v • cos θ) / c. Waarbij Δf is de frequentieverschuiving, fo is de door de transmitter uitgezonden frequentie, v de snelheid van het reflecterende bloeddeeltje (m/s), θ de hoek tussen de ultrageluidsbundel en de stroomrichting en c de geluidssnelheid in het weefsel.
ECHTER: ik weet dat bij het geneeskunde toelatingsexamen het niet nodig is om deze formule uit het hoofd te kennen, dat zou te ver gaan. Meestal vragen ze inzicht van je om dingen te vereenvoudigen, of aan de hand van de gegevens theoretisch uit te leggen wat er gebeurt (waardoor het rekenwerk niet nodig is). Dus ik vroeg me af of er een makkelijkere manier is om dit aan te pakken. Kan het niet bijvoorbeeld met de simpelere formules over snelheid / afstand / frequentie? Ik hoor graag jullie advies.
Alvast dank.