pH bepalen van water bij toevoegen van natronloog

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

pH bepalen van water bij toevoegen van natronloog

Is dit te bepalen aan de hand van een formule?

Ik heb een 20%ige loogoplossing. Hiermee wil ik de pH van 1m³ water van 7 naar 11 brengen. Kan ik bepalen hoeveel loog ik nodig heb?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: pH bepalen van water bij toevoegen van natronloog

Ben je bekend met het begrip molariteit en met de formules voor de pH en de pOH?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: pH bepalen van water bij toevoegen van natronloog

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2

Re: pH bepalen van water bij toevoegen van natronloog

mathfreak schreef: Ben je bekend met het begrip molariteit en met de formules voor de pH en de pOH?
Jammer genoeg niet, vandaar de vraag hier, als ik deze heb kan ik er eventueel mee aan de slag... 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: pH bepalen van water bij toevoegen van natronloog

1 mol natronloog = 40 g, ofwel 0,04 kg. Een 20 massa-% natronloogoplossing heeft volgens mijn Taschenbuch der Chemie een dichtheid van 1,219 kg/L, dus 1 L oplossing bevat dan 5·1,219 mol natronloog = 6,095 mol natronloog. Een oplossing met een pH-waarde 11 heeft een pOH-waarde 3,  dus 1 L oplossing bevat dan 10-3 mol OH--ionen. In 1m³ water bevindt zich dan 1 mol OH--ionen. 1 mol natronloog levert 1 mol OH--ionen. 1 L 20 massa-% natronloogoplossing bevat 6,095 mol natronloog, dus het aantal mL natronloogoplossing dat je moet toevoegen is
\(\frac{1000}{6,095} mL=\frac{200}{1,219} mL\approx 164 mL\)
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer