[natuurkunde] Kracht van een vliegtuigmotor
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
-
- Berichten: 15
Kracht van een vliegtuigmotor
Een vliegtuig met twee motoren heeft een totale massa van 600.000 kg.
Tijdens een vlucht begint het toestel eerst op te trekken vanuit stilstand op de startbaan. Na 2000 m heeft het een snelheid van 300 km/h.
Hierbij ondervindt het vliegtuig een rolweerstand van 30 kN en een luchtweerstand van 70 kN.
Hoe kan je nu de motorkracht berekenen die 1 motor leverde tijdens het optrekken??
Tijdens een vlucht begint het toestel eerst op te trekken vanuit stilstand op de startbaan. Na 2000 m heeft het een snelheid van 300 km/h.
Hierbij ondervindt het vliegtuig een rolweerstand van 30 kN en een luchtweerstand van 70 kN.
Hoe kan je nu de motorkracht berekenen die 1 motor leverde tijdens het optrekken??
- Moderator
- Berichten: 51.265
Re: Kracht van een vliegtuigmotor
Opmerking moderator
Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Begin eens met de versnelling uit te rekenen. We nemen gemakshalve aan dat die eenparig (constant) was.ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
-
- Berichten: 19
Re: Kracht van een vliegtuigmotor
F=m*a
versnelling uitrekenen allereerst dus, zoals Jan als zei.
wat wel apart is, is dat er gevraagd wordt om de motorkracht tijdens het versnellen, alsof er maar 1 antwoord is.
Als je constant versnelt zal naarmate je snelheid groter wordt de luchtweerstand ook groter worden.
Dit betekent dat de motorkracht aan het begin van het versnellen minder is dan aan het eind.....
correct me if im wrong...
versnelling uitrekenen allereerst dus, zoals Jan als zei.
wat wel apart is, is dat er gevraagd wordt om de motorkracht tijdens het versnellen, alsof er maar 1 antwoord is.
Als je constant versnelt zal naarmate je snelheid groter wordt de luchtweerstand ook groter worden.
Dit betekent dat de motorkracht aan het begin van het versnellen minder is dan aan het eind.....
correct me if im wrong...
- Moderator
- Berichten: 51.265
Re: Kracht van een vliegtuigmotor
yes and noDaniello1 schreef: correct me if im wrong...
yes, in de realiteit
no, in een vereenvoudigd huiswerksommetje
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
-
- Berichten: 12.262
Re: Kracht van een vliegtuigmotor
Wellicht mag je inderdaad aannemen dat over het hele traject je een constante tegenkracht hebt van 100 kN.
Realistisch is het bepaald niet (stilstaande vliegtuigen rollen meestal niet spontaan achteruit met een dergelijke kracht/versnelling.
Ik vermoed dat ze willen weten hoeveel stuwkracht er nodig is om in 2 km afstand tot 300 km/h te komen, zonder enige weerstand, en je vervolgens met de gegeven weerstand de totale stuwkracht moet uitrekenen en die moet delen door het aantal motoren.
Erg realistisch lijkt me de vraag verder sowieso niet, voor zover ik weet zijn er geen 2-motorige toestellen die volgeladen met 600 ton totale massa kunnen opstijgen. Een 777ER-300 komt van de grond met maximaal 350 ton. Een A380 komt in de buurt van die 600 ton, mar heeft er wel 4 motoren voor nodig.
Ik vermoed dat ze willen weten hoeveel stuwkracht er nodig is om in 2 km afstand tot 300 km/h te komen, zonder enige weerstand, en je vervolgens met de gegeven weerstand de totale stuwkracht moet uitrekenen en die moet delen door het aantal motoren.
Erg realistisch lijkt me de vraag verder sowieso niet, voor zover ik weet zijn er geen 2-motorige toestellen die volgeladen met 600 ton totale massa kunnen opstijgen. Een 777ER-300 komt van de grond met maximaal 350 ton. Een A380 komt in de buurt van die 600 ton, mar heeft er wel 4 motoren voor nodig.
Victory through technology
-
- Berichten: 15
Re: Kracht van een vliegtuigmotor
Daniello1 schreef: wat wel apart is, is dat er gevraagd wordt om de motorkracht tijdens het versnellen, alsof er maar 1 antwoord is.
Als je constant versnelt zal naarmate je snelheid groter wordt de luchtweerstand ook groter worden.
De luchtweerstand hangt inderdaad af van de snelheid want Fw,l = 0,5pcwAv2
Ik had echter duidelijker moeten zijn in de vraag. Er wordt uitgegaan van een gemiddelde luchtweerstand die je moet gebruiken. Dan heb je een constante waarde voor Fw,l.
Maar je krijgt dus:
∆v = 300 ÷ 3,6 = 83,3 m/s
Vgem = 0,5 • 83,3 = 41,7 m/s
t = s ÷ Vgem = 2000 ÷ 41,7 = 48,0 s
a = ∆v ÷ ∆t = 83,3 ÷ 48,0 = 1,74 m/s2.
Fnetto = ma = 600.000 • 1,74 = 1,04 • 106 N.
Wat gebeurt er nu met Fw,l en Fw,rol ?
Ben namelijk hier de mist in gegaan.
- Moderator
- Berichten: 51.265
Re: Kracht van een vliegtuigmotor
okMet45 schreef: Fnetto = ma = 600.000 • 1,74 = 1,04 • 106 N.
nettokracht is de optelsom van alle krachten.Met45 schreef: Wat gebeurt er nu met Fw,l en Fw,rol ?
Fnetto = F1 + F2 + F3 + .....
NB, krachten hebben een richting. Laten we vooruit + noemen, achteruit -
Fnetto = 1040 kN
Fmotor = ??
Frol = -30 kN
Flucht= -70 kN
vul getallen op de juiste plaats in, en bereken Fmotor
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
-
- Berichten: 15
Re: Kracht van een vliegtuigmotor
Jan van de Velde schreef:NB, krachten hebben een richting. Laten we vooruit + noemen, achteruit -
Dus dan geldt toch Fnetto = Fm - (Fw,l + Fw,rol)
oplossen geeft... : Fm,totaal = Fnetto + (Fw,l + Fw,rol) = 1,04 • 106 + (30 000 + 70 000) = 1,14 • 106 N
Dan nog voor één motor: Fm,totaal delen door 2 geeft Fm = 5,70 • 105 N
Is dit zo correct??
- Moderator
- Berichten: 51.265
Re: Kracht van een vliegtuigmotor
yep
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270