Springen naar inhoud

Kracht van een vliegtuigmotor



  • Log in om te kunnen reageren

#1

Met45

    Met45


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2019 - 23:19

Een vliegtuig met twee motoren heeft een totale massa van 600.000 kg.

Tijdens een vlucht begint het toestel eerst op te trekken vanuit stilstand op de startbaan. Na 2000 m heeft het een snelheid van 300 km/h.

Hierbij ondervindt het vliegtuig een rolweerstand van 30 kN en een luchtweerstand van 70 kN.

 

Hoe kan je nu de motorkracht berekenen die 1 motor leverde tijdens het optrekken??

 

 

 


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 48000 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 maart 2019 - 23:42

Opmerking moderator :

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Begin eens met de versnelling uit te rekenen. We nemen gemakshalve aan dat die eenparig (constant) was.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

Daniello1

    Daniello1


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2019 - 15:13

F=m*a

 

versnelling uitrekenen allereerst dus, zoals Jan als zei.

 

wat wel apart is, is dat er gevraagd wordt om de motorkracht tijdens het versnellen, alsof er maar 1 antwoord is.

Als je constant versnelt zal naarmate je snelheid groter wordt de luchtweerstand ook groter worden.

Dit betekent dat de motorkracht aan het begin van het versnellen minder is dan aan het eind.....

 

correct me if im wrong...

Veranderd door Daniello1, 06 maart 2019 - 15:14


#4

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 48000 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 maart 2019 - 15:57

correct me if im wrong...

yes and no

 

yes, in de realiteit

no, in een vereenvoudigd huiswerksommetje

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#5

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 10976 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 maart 2019 - 00:52

Wellicht mag je inderdaad aannemen dat over het hele traject je een constante tegenkracht hebt van 100 kN.

 

Realistisch is het bepaald niet (stilstaande vliegtuigen rollen meestal niet spontaan achteruit met een dergelijke kracht/versnelling. 

 

Ik vermoed dat ze willen weten hoeveel stuwkracht er nodig is om in 2 km afstand tot 300 km/h te komen, zonder enige weerstand, en je vervolgens met de gegeven weerstand de totale stuwkracht moet uitrekenen en die moet delen door het aantal motoren. 

 

Erg realistisch lijkt me de vraag verder sowieso niet, voor zover ik weet zijn er geen 2-motorige toestellen die volgeladen met 600 ton totale massa kunnen opstijgen. Een 777ER-300 komt van de grond met maximaal 350 ton. Een A380 komt in de buurt van die 600 ton, mar heeft er wel 4 motoren voor nodig. 

Victory through technology

#6

Met45

    Met45


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2019 - 20:27

wat wel apart is, is dat er gevraagd wordt om de motorkracht tijdens het versnellen, alsof er maar 1 antwoord is.

Als je constant versnelt zal naarmate je snelheid groter wordt de luchtweerstand ook groter worden.

 

De luchtweerstand hangt inderdaad af van de snelheid want Fw,l = 0,5pcwAv2

Ik had echter duidelijker moeten zijn in de vraag. Er wordt uitgegaan van een gemiddelde luchtweerstand die je moet gebruiken. Dan heb je een constante waarde voor Fw,l.

 

Maar je krijgt dus:

∆v = 300 ÷ 3,6 = 83,3 m/s

Vgem = 0,5 • 83,3 = 41,7 m/s

t = s ÷ Vgem = 2000 ÷ 41,7 = 48,0 s

a = ∆v ÷ ∆t = 83,3 ÷ 48,0 = 1,74 m/s2.

 

Fnetto = ma = 600.000 • 1,74 = 1,04 • 106 N.

 

Wat gebeurt er nu met Fw,l en Fw,rol ?

 

Ben namelijk hier de mist in gegaan.

Veranderd door Met45, 10 maart 2019 - 20:46


#7

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 48000 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 maart 2019 - 21:07

Fnetto = ma = 600.000 • 1,74 = 1,04 • 106 N.

 

ok

 

 

Wat gebeurt er nu met Fw,l en Fw,rol ?

 

nettokracht is de optelsom van alle krachten.

Fnetto = F1 + F2 + F3 + .....

 

NB, krachten hebben een richting. Laten we vooruit + noemen, achteruit -

 

Fnetto = 1040 kN 

Fmotor = ??

Frol = -30 kN

Flucht= -70 kN

 

vul getallen op de juiste plaats in, en bereken Fmotor

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#8

Met45

    Met45


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2019 - 21:36

NB, krachten hebben een richting. Laten we vooruit + noemen, achteruit -

 

 

Dus dan geldt toch Fnetto = Fm - (Fw,l + Fw,rol)

oplossen geeft... : Fm,totaal = Fnetto + (Fw,l + Fw,rol) = 1,04 • 106 + (30 000 + 70 000) = 1,14 • 106 N

 

Dan nog voor één motor: Fm,totaal delen door 2 geeft Fm =  5,70 • 105

 

Is dit zo correct??


#9

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 48000 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 maart 2019 - 22:25

yep

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270






Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures