Schroef van Archimedes

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 19

Schroef van Archimedes

Beste allen, goedemiddag,
 
Ik ben bezig geweest met een aandrijving voor een schroef van Archimedes in de vleesindustrie. Met deze schroef zal vlees van positie 1 naar 2 vervoerd worden.
Nu heb ik de aandrijving redelijk over-gedimensioneerd op gevoel, aangezien ik niet echt wist hoe het krachtenspel in een schroef van Archimedes werkt.
De aandrijving werkt prima, maar ik ben toch wel benieuwd hoe ik het benodigde koppel en vermogen eigenlijk zou moeten berekenen voor deze situatie:
 
(verwaarloos de factor dat het vlees kleeft aan de binnenkant van de want etc)
 
Lengte schroef: 3,5m
Diameter schroef: 300mm
Hoek: 30 graden
draaisnelheid: 100RPM
continu gewicht op de schroef: 300kg
 
Wellicht kan iemand mij hier wat meer over vertellen?
 
Alvast bedankt
 
 
Bijlagen
learning-resources-schroef-van-archimedes.jpg
learning-resources-schroef-van-archimedes.jpg (224.46 KiB) 1257 keer bekeken
forumvraag 2.jpg
forumvraag 2.jpg (118.36 KiB) 1257 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Schroef van Archimedes

Had je al gezocht naar "berekening schroeftransport"? Of de Engelstalige variant daarvan?
Ik kom dan op een site van Jansen en Heuning waarin een rekenmodule staat. Misschien brengt dat jou verder: https://www.solidsprocessing.nl/applic/jh/schroef/berekening.php

Berichten: 19

Re: Schroef van Archimedes

Back2Basics schreef: Had je al gezocht naar "berekening schroeftransport"? Of de Engelstalige variant daarvan?
Ik kom dan op een site van Jansen en Heuning waarin een rekenmodule staat. Misschien brengt dat jou verder: https://www.solidsprocessing.nl/applic/jh/schroef/berekening.php
 
Bedankt voor de reactie, ik heb even gekeken naar het model. In ieder geval fijn om iets qua referentie te hebben, maar inhoudelijk (werking en berekening) kom ik er niet veel verder mee. Op zich is dit ook geen vereiste, maar was wel geïnteresseerd naar hoe zoiets bepaald wordt.

Reageer