pH van verschillende soorten Coca-Cola's

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

pH van verschillende soorten Coca-Cola's

Beste, 
 
Ik zit in het 6de middelbaar, dit wil zeggen dat ik dit jaar een eindwerk moet maken. In mijn 2de experiment van mijn eindwerk ga ik onderzoeken welke soort Coca-Cola het beste het roest van een nagel verwijdert. Ik kwam als resultaat dat Coca-Cola original het beste hiervoor werkt. Ook heb ik de pH's gemeten van de verschillende soorten Cola's:
 
Cherry= 2,86
Light= 2,60
Lemon= 2,71
Cafeïne-free= 2,70
original= 2,49
 
Maar weet er iemand hoe het komt dat deze verschillende soorten Coca-cola's een verschillende pH waarde hebben?
De reden dat de Original het beste het roest verwijdert is doordat het zuurder is dan de andere Cola's, maar is dit een correcte wetenschappelijke uitleg?
 
mvg,
Brent

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: pH van verschillende soorten Coca-Cola's

De reden dat de Original het beste het roest verwijdert is doordat het zuurder is dan de andere Cola's, maar is dit een correcte wetenschappelijke uitleg?
Zo simpel is het in feite.
 
Cola bevat fosforzuur en blijkbaar bevat de ene cola iets meer zuur dan de andere.
 
Commerciele roestverwijderaars bevatten ook vaak fosforzuur, zoals bijvoorbeeld HG Roestoplosser, maar dan veel geconcentreerder:
 
Afbeelding
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwjHl_7wl4DhAhXFYVAKHcCpBZgQFjAAegQIBxAC&url=http%3A%2F%2Fftp.hginternational.com%2FTHE%2520NETHERLANDS%2FSAFETY%2520DATA%2520SHEETS%2520CLP%2Fnl.nl.176%2520HG%2520Roestoplosser.PDF&usg=AOvVaw3e9chQPCYnn9hcNw8572ef

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: pH van verschillende soorten Coca-Cola's

@Pinokkio,
Is het zo dat de concentratie fosforzuur in de cola's verschillend is?
 
Of komt het door verschil in ingrediënten? Het lijkt mij dat het vervangen van suiker of cafeïne met smaakstoffen en water ook invloed heeft op de pH waarde.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: pH van verschillende soorten Coca-Cola's

Allerlei andere opgeloste stofjes in cola kunnen een kleine invloed hebben op de pH , maar het gaat hier over bandbreedte van ongeveer 0,4 pH-punten.
 
Dat is een verschil in [H+] oftewel [H3O+] van een factor 2,5 en dat zou fors zijn als dat van alleen wat toevoegingen (anders dan fosforzuur) zou komen.

Berichten: 12.262

Re: pH van verschillende soorten Coca-Cola's

Hoe heb je de pH gemeten? Gewoon door er een pH-electrode in te steken en het getal af te lezen?
Ik vraag me af of de verschillen significant zijn - heb je het 1x gemeten of meerdere keren?
 
Als er daadwerkelijk een verschil is zou dat een reden moeten hebben. Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld lemon en cherry ook/meer citroenzuur bevatten dat normale cola, wat van invloed is op de pH bij een gelijke zuur/zoet verhouding in de smaak. 
 
Maar dan resteren nog light, caffeine free en origineel met 2.60, 2.70 en 2.49. Dat is nogal lastig te duiden. De receptuur van light zou anders kunnen zijn om iets goed te maken van het mondgevoel van de suiker (al smaakt het gewoon anders, dus is de vraag of men daar iets aan gedaan heeft). Het gekke is dat er een groot verschil is tussen origineel en caffeine-vrij. Feitelijk zou je niet verwachten dat er een verschil zou zijn tussen die varianten als het enige verschil wel of niet toevoegen van caffeine is. 
 
En wat roest verwijderen betreft: misschien speelt de suiker wel een rol in dat proces. Je zou evt de normale hoeveelheid suiker kunnen toevoegen aan cola light, en dan vergelijken hoe goed het roest oplost ten op zichte van origineel. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: pH van verschillende soorten Coca-Cola's

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 391

Re: pH van verschillende soorten Coca-Cola's

Het roestoplossend vermogen hangt niet alleen van de pH af (H3O+) maar ook van de aanwezigheid/concentratie fosforzuur.
 
Fe₂O₃ + 2H₃PO₄ geeft  2FePO₄ + 3H₂O
 
Niet in alle cola's zit (even veel) fosforzuur.

Berichten: 12.262

Re: pH van verschillende soorten Coca-Cola's

Het lastige is dat fosforzuur niet het enige zuur in cola is. Ik vermoed dat er sowieso citroenzuur in zal zitten, wellicht een hoeveelheid die afhankelijk is van de variant. Met een titratie kun je al een stuk meer zien dan door er alleen de pH meter in te steken. Wellicht kom je meerdere plekken tegen waar de oplossing buffert en kun je op basis daarvan schatten hoeveel forsforzuur en citroenzuur er in zit, al weet je het natuurlijk nooit zeker, de samenstelling is bedrijfsgeheim. 
Victory through technology

Berichten: 3

Re: pH van verschillende soorten Coca-Cola's

Benm schreef: Het lastige is dat fosforzuur niet het enige zuur in cola is. Ik vermoed dat er sowieso citroenzuur in zal zitten, wellicht een hoeveelheid die afhankelijk is van de variant. Met een titratie kun je al een stuk meer zien dan door er alleen de pH meter in te steken. Wellicht kom je meerdere plekken tegen waar de oplossing buffert en kun je op basis daarvan schatten hoeveel forsforzuur en citroenzuur er in zit, al weet je het natuurlijk nooit zeker, de samenstelling is bedrijfsgeheim. 
Beste,
 
Ik denk ook dat er extra citroenzuur zit in de Cola met Lemon, maar toch ligt deze pH vele hoger dan bv de Cola Light, en dit snap ik niet zo goed. Ik heb ook alreeds een mail gestuurd naar Coca Cola, maar deze willen niet zeggen welke zuren er in cola zitten dit omdat het blijkbaar tot het geheime recept behoort.
 
mvg
Brent
gravimetrus schreef: Het roestoplossend vermogen hangt niet alleen van de pH af (H3O+) maar ook van de aanwezigheid/concentratie fosforzuur.
 
Fe₂O₃ + 2H₃PO₄ geeft  2FePO₄ + 3H₂O
 
Niet in alle cola's zit (even veel) fosforzuur.
Beste,
 
weet u dan hoe het komt dat de ene cola zuurder is dan de andere, en dat Cola lemon een hogere pH heeft dan cola Light?
 
mvg
Brent
Pinokkio schreef: Zo simpel is het in feite.
 
Cola bevat fosforzuur en blijkbaar bevat de ene cola iets meer zuur dan de andere.
 
Commerciele roestverwijderaars bevatten ook vaak fosforzuur, zoals bijvoorbeeld HG Roestoplosser, maar dan veel geconcentreerder:
 
Afbeelding
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwjHl_7wl4DhAhXFYVAKHcCpBZgQFjAAegQIBxAC&url=http%3A%2F%2Fftp.hginternational.com%2FTHE%2520NETHERLANDS%2FSAFETY%2520DATA%2520SHEETS%2520CLP%2Fnl.nl.176%2520HG%2520Roestoplosser.PDF&usg=AOvVaw3e9chQPCYnn9hcNw8572ef
 
Beste
 
dankuwel voor je antwoord, maar weet u de reden achter dat de verschilende soorten colas een verschillende pH hebben en niet allemaal hetzelfde?
 
mvg
Benm schreef: Hoe heb je de pH gemeten? Gewoon door er een pH-electrode in te steken en het getal af te lezen?
Ik vraag me af of de verschillen significant zijn - heb je het 1x gemeten of meerdere keren?
 
Als er daadwerkelijk een verschil is zou dat een reden moeten hebben. Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld lemon en cherry ook/meer citroenzuur bevatten dat normale cola, wat van invloed is op de pH bij een gelijke zuur/zoet verhouding in de smaak. 
 
Maar dan resteren nog light, caffeine free en origineel met 2.60, 2.70 en 2.49. Dat is nogal lastig te duiden. De receptuur van light zou anders kunnen zijn om iets goed te maken van het mondgevoel van de suiker (al smaakt het gewoon anders, dus is de vraag of men daar iets aan gedaan heeft). Het gekke is dat er een groot verschil is tussen origineel en caffeine-vrij. Feitelijk zou je niet verwachten dat er een verschil zou zijn tussen die varianten als het enige verschil wel of niet toevoegen van caffeine is. 
 
En wat roest verwijderen betreft: misschien speelt de suiker wel een rol in dat proces. Je zou evt de normale hoeveelheid suiker kunnen toevoegen aan cola light, en dan vergelijken hoe goed het roest oplost ten op zichte van origineel. 
 
 
 
Beste,
ik heb de pH gemeten met een digitale pH-meter.
 
Ik denk ook dat er extra citroenzuur zit in de Cola met Lemon, maar toch ligt deze pH vele hoger dan bv de Cola Light, en dit snap ik niet zo goed. Ik heb ook alreeds een mail gestuurd naar Coca Cola, maar deze willen niet zeggen welke zuren er in cola zitten dit omdat het blijkbaar tot het geheime recept behoort.
 
mvg
Brent
 

Berichten: 12.262

Re: pH van verschillende soorten Coca-Cola's

Het 'geheime recept' compliceert het natuurlijk aanzienlijk. 
 
Maar als men bijvoorbeeld een 'lemon' variant maakt zal men daar wellicht citroensap of tenminste citroenzuur plus aroma's aan toe voegen om die smaak te verkrijgen. Forsforzuur is een sterker zuur dan citroenzuur, waardoor bij gelijke hoeveelheden de pH voor fosforzuur lager uitkomt. Qua smaakbeleving is de pH echter niet het hele verhaal: in een frisdrank wil je een goede balans tussen een zure en zoete smaak. In originele cola wordt dat bereikt door fosforzuur en een hele bak suiker. In een light variant zou ik er van uit gaan dat men die suiker vervangt voor een zoetstof, maar verder ongeveer dezelfde zuurgraad zou aanhouden. Het smaakt anders omdat ca 10% suiker de oplossing sowieso stroperiger maakt, maar qua zuur/zoet/brix verhoudingen blijft het bij elkaar in de buurt. 
 
Het is een hele wetenschap, maar zie het zo: rijpe sinaasappels smaken minder zuur dan onrijpe. Dat is niet per se omdat de pH van onrijpe sinaasappels lager ligt, maar eerder doordat er minder suiker in zit om het zure te compenseren. Zo ook voor pakweg het verschil tussen citroenen en mandarijnen: qua pH allemaal behoorlijk zuur, maar qua smaak een wereld van verschil. 
Victory through technology

Reageer