[natuurkunde] Vraag over binas tabel over energieniveau's

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

Vraag over binas tabel over energieniveau's

Hoi,
 
Ik ben een leerling uit 6 VWO en ik heb een vraag over deze binas tabel:
 
opdr5.png
opdr5.png (367.58 KiB) 1170 keer bekeken
 
In het quantum model is als nulpuntsenergie -13,6 eV genomen en ligt 0 eV in het oneindige. In het klassieke model is dit juist andersom. Ik snap alleen nog niet waarom dit zo is?
Wat ik denk (maar wat hoogstwaarschijnlijk helemaal fout is): klassiek geredeneerd komt een elektron bij de kern tot stilstand, oftewel het elektron heeft geen energie meer (0 eV), maar volgens de onbepaaldheidsrelatie van Heisenberg kan dit niet kloppen, omdat de onbepaaldheid van de plaats dan 0 is. 0 eV, de energie van het elektron bij stilstand, kan dus alleen maar in het oneindige liggen volgens Heisenberg. 
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Vraag over binas tabel over energieniveau's

Voor een los atoom maakt het eigenlijk niet uit waar je het nulniveau legt. In Binas 21B hebben ze het laagste energieniveau van helium wel nul genoemd, dus niet consequent. 
 
Ik weet het niet maar ik denk dat het uitmaakt voor een molekuul van 2 verschillende atomen, waarbij je de curves van de potentiele energie optelt. De regel energie is nul in het oneindige is daar probleemloos toe te passen zonder kennis van de energieniveaus, maar het alternatief om het laagste niveau van een van beide atomen of van het molekuul als nul te gebruiken is niet meteen duidelijk, en bovendien zou je dat pas kunnen toepassen nadat je met een quantumfysische analyse de laagste niveaus hebt berekend. 
 
diatomic.png
diatomic.png (60.21 KiB) 1161 keer bekeken

Reageer