Hoe acties koppelen aan een html-webpagina met Python, op een Raspberry Pi

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 47

Hoe acties koppelen aan een html-webpagina met Python, op een Raspberry Pi

Hey
Ik heb sinds kort mijn eigen webserver (lokaal netwerk). Wanneer ik in dat netwerk het desbetreffende IP adres ingeef, kom ik uit op mijn webpagina die ik gemaakt heb in html. De server draait op een Raspberry Pi 3B+ en is opgezet met apache 2.
Ik ben nu op zoek hoe ik op mijn webpagina met een drukknop een GPIO-pin van de Raspberry kan hoog zetten. Ik zou dit willen realiseren met Python 3. De webpagina's zijn ontworpen in html5, maar ik voeg indien nodig alle extra software zoals bijvoorbeeld php toe die aanwezig moet zijn om mijn doel te bereiken. Ik las al enkele dingen over websockets, maar ik snap dit niet zo goed.
Kan er iemand dus mij uitleggen wat de beste manier(en) zijn/is? Ik beperk me het liefst tot html5 en Python 3, mijn kennis over php is nihil.
 
Met vriendelijke groeten
Kevin

Berichten: 12.262

Re: Hoe acties koppelen aan een html-webpagina met Python, op een Raspberry Pi

Kan je vanuit python direct pinnen manipuleren in die Pi? Ergens klinkt het logisch dat dat zou moeten kunnen, maar zo niet zou een eenvoudig scriptje in een andere taal kunnen maken dat domweg die ene pin aan/uit zet of van status wisselt. 
Victory through technology

Berichten: 47

Re: Hoe acties koppelen aan een html-webpagina met Python, op een Raspberry Pi

Hey Benm

Vanuit Python kan ik de pinnen van de Raspberry Pi manipuleren. Ik weet enkel niet hoe ik dit met bijvoorbeeld een html-drukknop op mijn webpagina kan realiseren.

Mvg Kevin

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Re: Hoe acties koppelen aan een html-webpagina met Python, op een Raspberry Pi

Dus je vraag is eigenlijk: hoe roep ik Python code aan vanuit mijn HTML bestand?

Berichten: 47

Re: Hoe acties koppelen aan een html-webpagina met Python, op een Raspberry Pi

Ja physicalattraction.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Re: Hoe acties koppelen aan een html-webpagina met Python, op een Raspberry Pi

Dat is nog niet zo eenvoudig. Er zijn verschillende mogelijkheden, zie bijvoorbeeld deze link.
 
Een mogelijkheid is om een Python webserver te gebruiken die HTML pagina's genereert. De eenvoudigste Python webserver die ik ken is Flask, een andere meer uitgebreide (waarschijnlijk te uitgebreid voor wat je nodig hebt) is Django. Ik heb ook nog vaag van CherryPy gehoord, maar weet er te weinig over om te oordelen of dit iets voor je is. Deze Stack Overflow link legt heel kort uit hoe je een minimum Flask webserver opzet met een knop die Python code uitvoert.
 
Een andere mogelijkheid is om Python code uit te voeren aan de client zijde met behulp van Skulpt, maar volgens mij is dit ook niet precies wat je wil.

Reageer