Hoe werkt een atoomklok?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Hoe werkt een atoomklok?

Atoomklok. Wie kan het e.a vertellen over een atoomklok?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Hoe werkt een atoomklok?

Opmerking moderator

dit topic heeft niets met scheikunde te maken en is daarom verplaatst
 
wat heb je zelf al gevonden en wat wil je weten?
 
wikipedia is een goede startplek
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 7

Re: Hoe werkt een atoomklok?

Hartelijk dank voor uw snelle reactie. Neemt u mij niet kwalijk. U heeft volkomen gelijk. Ik heb mij even laten meeslepen. Ik ben ook nieuw en zal mijn interesse en vragen beter formuleren.

 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Hoe werkt een atoomklok?

Een atoomklok is een inrichting waarmee een frequentie kan worden opgewekt die constant wordt gehouden door gebruik te maken van de energieovergangen van atomen. Dat werkt (kort door de bocht) als volgt:
Je zorgt voor een gas of damp van geschikte atomen. Deze atomen kennen bij voorkeur heel kleine energieovergangen. Zo'n energieovergang komt overeen met een bepaalde frequentie volgens de wet van Planck (E=hf).
Door nu atomen te kiezen met kleine energieovergangen is de bijhorende frequentie van zo'n overgang relatief laag. Geschikt is bijvoorbeeld cesium. Deze atomen hebben een overgang die overeenkomt met 9192631770 Hz. Deze frequentie is in de vorm van radiogolven gemakkelijk op te wekken en door het gas te sturen. Wanneer de frequentie precies correct is, is de demping die de golven door het gas ondervinden maximaal.
Door nu de frequentie een heel klein beetje heel en weer te zwaaien, kun je vaststellen waar de maximale demping plaatsvindt. Met een regeling zorg je er vervolgens voor dat dit maximum precies in het midden van de zwaai valt. De gemiddelde opgewekte frequentie is dan gelijk aan de energieovergang van het cesium atoom. Deel deze frequentie door 9192631770 en je hebt (per definitie) een secondepuls.
dat wel natuurlijk

Reageer