Aluminium oxide chemisch verwijderen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Aluminium oxide chemisch verwijderen

Allereerst wat achtergrond informatie omdat ik er niet helemaal zeker van ben dat het daadwerkelijk aluminiumoxide is wat ik wil verwijderen.
 
Ik heb hier aluminium onderdelen waar een witte/beige laag op zit. Deze onderdelen komen uit een ozongenerator en staan onder hoogspanning. Deze onderdelen komen in contact met zuurstof en stikstof en minieme hoeveelheden vocht. Er zal hierdoor onder andere salpeterzuur gevormd worden in hele kleine hoeveelheden.
 
Zoals gezegd, er zit een witte/beige laag op de aluminium onderdelen waarvan ik vermoed dat het aluminium oxide is. Met staalwol of iets dergelijks poets je het er wel af maar dit kost best wat moeite. Ik zoek daarom een manier om deze aanslag chemisch te verwijderen. Ik heb al geprobeerd om de onderdelen in een oplossing van water en schoonmaak azijn te leggen maar dit heeft helaas niet het gewenste resultaat.
 
Weet iemand welke stof de witte laag is, en zo ja, enig idee hoe dit te verwijderen is?

Berichten: 12.262

Re: Aluminium oxide chemisch verwijderen

Chemisch gezien is het lastig: de enige oplossing die ik praktisch haalbaar zie is laten reageren met loog (NaOH), maar dat reageert ook met het onderliggende aluminium. Bij dat laatste komt waterstof vrij. Je kunt hiermee wel aluminiumoxide van het metaal verwijderen, het komt er vaak in een soort vlokjes van af, maar je verlies dus wel aluminium. 
 
Waarom wil je van de bestaande oxidelaag af? Realiseer je wel dat aluminium altijd een oxidelaagje heeft bij blootstelling aan lucht, al is dat meestal zodanig dun dat het gewoon op metaal lijkt. 
Victory through technology

Berichten: 7

Re: Aluminium oxide chemisch verwijderen

Dank voor de reactie. ik weet dat aluminium altijd een oxide laag heeft. In dit geval is de oxide laag echter enkele honderdsten dik waardoor de ozongenerator niet goed functioneert.
Natronloog, gootsteen ontstopper zou dus moeten werken. Dat ik wat aluminium verlies is op zich nog niet zo'n ramp. De vraag is alleen, beitst het loog het aluminium gelijkmatig of niet. Maar dat zal wel een kwestie van testen zijn.
 
Aangezien er waterstofgas wordt gevormd dus wel een klusje om op een goed geventileerde plaats te doen. Stel het proces gaat te snel, kan ik dit dan veilig stoppen door de onderdelen af te spoelen met kraanwater?

Berichten: 1.816

Re: Aluminium oxide chemisch verwijderen

Een ozon generator met Alu onderdelen is al wat vreemd, omdat degene die ik ken alleen RVS metaaldelen hebben. En zelfs die schoonmaken kost enige moeite en tijd. Over welk type apparaat hebben we het? Is ook nog wel eens belangrijk voor een juist? antwoord.
 
Maar ok, Alu en Ozon is zo ie zo vragen om oxidatie en daarnaast zal de beige kleur wel afkomstig zijn van organische bestanddelen uit de omgeving, rook ed.  Denk niet dat er salpeterzuur kan gaan ontstaan, die als eerste gaan invreten op je Alu voordat ze "Airborn?"gaan. En dat beetje Waterstof is ook niet echt bedreigend, als je de oxidelaag wilt verwijderen, denk ik.   
 
Ben wat roestig geworden met chemie, maar NaOH gaan gebruiken lijkt me niet de juiste manier om dat oxide te verwijderen.  Alu zelf is amfoteer en kan dus ook reageren met zuur en zijn oxide ook. Ik zou wat 5 % HCl gebruiken, goed heen en weer bewegen en helpen met een borstel en dat daarna snel met water spoelen.  Maar dan nog Alu en Ozon? Heb je het schoon en dan krijg je het zelfde weer.  Snap dat niet zo.   
LiA

Berichten: 7

Re: Aluminium oxide chemisch verwijderen

Als je het niet erg vind laat ik het merk/type achterwege. Aluminium in een ozongenerator is inderdaad niet bijster slim, RVS is veel breder toegepast. Alu "kan" wel mits je toevoer gas eigenlijk geen enkel vocht meer bevat, en dat is bij dit systeem een probleem (althans, dat was een probleem). Nu lijkt dat opgelost, maar moet ik nog van het aluoxide af.
 
IK durf niet te zeggen waar de beige kleur van afkomstig is. Wellicht deels stof vanuit een zuurstofgenerator. Salpeterzuur wordt in een ozongenerator wel degelijk gevormd als er vocht in het toevoergas zit. Dat is hier mede het probleem geweest.
 
Ik heb vandaag nog wat geprobeerd met oxaalzuur (had ik nog staan) maar dat doet helemaal niets. Maar ik heb nu twee adviezen, natronloog en zoutzuur. Als ik op internet kijk naar aluminium en zoutzuur dan lijkt het aluminium aardig zwart te worden. Is dat met natronloog ook het geval?

Berichten: 1.816

Re: Aluminium oxide chemisch verwijderen

Merk en typ en andere info helpen toch vaak, maar ok.  Maar schraap wat af van dat "oxide"en test het met oxochinoline ( oeps geheugen?) op Alu. Waar komt ineens die zuurstof generator vandaan? 
Dat zwart worden is idd aanwezig. Probeer eens citroenzuur ipv oxaalzuur. 
Heb nog steeds geen idee van je apparaat en waarvoor het gebruikt moet worden en dat maakt antwoorden moeilijk.
LiA

Berichten: 7

Re: Aluminium oxide chemisch verwijderen

De zuurstofgenerator verzorgt het voedingsgas van de ozongenerator. Het geproduceerde zuurstof wordt deels omgezet in ozon (ongeveer 10% wt).
Het apparaat is een industriële ozongenerator. En de aluminium onderdelen worden gebruikt als de hoogspanning elektrodes, deze zitten dus direct in contact met ozon.

Berichten: 12.262

Re: Aluminium oxide chemisch verwijderen

Henk41 schreef: Natronloog, gootsteen ontstopper zou dus moeten werken. Dat ik wat aluminium verlies is op zich nog niet zo'n ramp. De vraag is alleen, beitst het loog het aluminium gelijkmatig of niet. Maar dat zal wel een kwestie van testen zijn.
 
Aangezien er waterstofgas wordt gevormd dus wel een klusje om op een goed geventileerde plaats te doen. Stel het proces gaat te snel, kan ik dit dan veilig stoppen door de onderdelen af te spoelen met kraanwater?
 
Het is een kwestie van testen inderdaad, ik zou het alleen doen als het alternatief is de onderdelen te vervangen. Gelijkmatig zal het denk ik niet zijn: wel op een 'schoon' stuk aluminium, maar op iets waar een laag "prut" op zit zal het waarschijnlijk op bepaalde plaatsen sneller doordringen tot op het metaal en daar meer weg etsen dan op andere plaatsen. 
 
De hoeveelheid waterstof valt wel mee, maar als het even kan zou ik het buiten doen. Ik weet niet hoe groot die onderdelen zijn, maar in een emmer of iets dergelijks is wel verstandig. Als je de reactie wilt stoppen kun je de onderdelen eruit vissen en afspoelen of in een grote bak met water gooien oid - pas echter wel op met natronloog, gezichtsbescherming en dergelijke zijn noodzakelijk. 
 
In de praktijk wil het wel eens zwart worden, al weet ik niet wat dat zwarte nou eigenlijk is. Gezien praktisch gebruikt aluminium meestal een of andere legering is vermoed ik dat het van een van de andere metalen af komt, maar zeker weten doe ik het niet. 
Victory through technology

Berichten: 391

Re: Aluminium oxide chemisch verwijderen

Er zijn commerciele producten verkrijgbaar speciaal voor het reinigen van aluminium.
Google op Alu reiniger of aluminium reiniger.
 
Insproeien, in laten werken, afspoelen.

Berichten: 7

Re: Aluminium oxide chemisch verwijderen

Naar aanleiding van de adviezen maar wat materialen besteld. Onder andere aluminium reiniger van Dreumex. Ik heb dit eerst op een verweerd plaatje geprobeerd in een 1:3 mengverhouding (volgens de info op de verpakking). Een deel van de verweerde aanslag verdwijnt maar echt heel enthousiast werd ik er niet van.
 
Vervolgens op de onderdelen geprobeerd, na 40 minuten zie ik geen enkel effect. Daarna het spul puur op de onderdelen gekwast en weer een 30 tot 40 minuten laten inwerken. Het al blinkende aluminium blinkt wellicht net iets meer, maar de oxide zit er nog net zo op als voorheen....
 
Met natronloog durf ik eigenlijk nog niet zo goed aan de gang omdat dit blijkbaar een zwarte aanslag geeft. Als dat gebeurt ben ik verder van huis.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Aluminium oxide chemisch verwijderen

Zonder fotos blijft het allemaal erg vaag.
 
Die Dreumex Alu Cleaner bevat maximaal 25 % fosforzuur. Veel van de roestverwijderaars en ontkalkers die te koop zijn bevatten fosforzuur.
 
Zuren lossen aluminiumoxide op, maar kunnen ook het aluminium zelf aantasten/oplossen.
Dat is het probleem: aluminium is erg onedel en bovendien amfoteer, dus niet alleen kwetsbaar bij gebruik van zuren maar ook bij gebruik van basen (zoals natronloog).
 
Blijkbaar is het fosforzuur in Dreumex niet krachtig genoeg om het oxide op te lossen, dus dan zou je een sterker zuur moeten gebruiken, met alle risicos van dien voor het aluminium zelf.
 
Je zou verdund zoutzuur (te koop bij elke bouwmarkt) kunnen proberen, maar er dan wel constant bij blijven om te vermijden dat na een half uur de aluminium te veel aangetast is. Eventueel een beetje afwasmiddel toevoegen om de oppervlaktespanning te verlagen zodat het wellicht beter in de poriën van het oxide doordringt.

Berichten: 12.262

Re: Aluminium oxide chemisch verwijderen

Ik zou toch echt voor de basische kant gaan en niet voor de zure. 
 
Aluminiumoxide is bijzonder niet-reactief (het is feitelijk gewoon saffier/robijn/corundum maar zonder kleur), voor zover ik weet reageert het eigenlijk alleen maar met sterke logen, en aan de andere kant met waterstoffluoride dat Al2O3 -> AlF3 mogelijk maakt. HF is geen stof waar je mee wilt werken, zelfs de meeste chemici vermijden het als het maar even mogelijk is. 
 
Het probleem is dat aluminium als metaal, dus hetgeen je wilt behouden, aanzienlijk reactiever is met zowel zuren als bases. 
 
Thermisch ontleden gaat ook niet werken gezien het aluminium al lang gesmolten is voordat het oxide ook maar iets doet. 
Victory through technology

Berichten: 391

Re: Aluminium oxide chemisch verwijderen

Metalisch aluminium vormt aan de lucht ook direct (heeel snel) weer een oxide laagje.
 

Berichten: 1.816

Re: Aluminium oxide chemisch verwijderen

@Benn, verwar je nu niet Korund en een Alu-oxide met een totaal andere kristalstructuur. Vb Zoals Grafiet versus Diamant? 
LiA

Berichten: 7

Re: Aluminium oxide chemisch verwijderen

Nog even een update. Zoals vermeld lukt het met standaard alu reinigers niet. Veel sterkere chemicaliën heb ik tot op heden nog niet durven gebruiken.
Ik heb het aluminium nu mechanisch gereinigd. Ook niet ideaal ivm beschadigen van de oppervlakken maar beter controleerbaar als met chemie. Vooralsnog lijkt dit redelijk gelukt maar dit zal op langere termijn moeten blijken.
 
In ieder geval bedankt voor de adviezen.

Reageer