Springen naar inhoud

korreltje zout


  • Log in om te kunnen reageren

#1

ukster

    ukster


  • >1k berichten
  • 1555 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2019 - 16:02

Nederlands wegennet 2015

gem snelheid.jpg

De Zwitserse start-up Innolith stelt dat de nieuwe oplaadbare 1000km-batterij een energiedichtheid krijgt van 1kWh/kg.

Neem een gemiddeld wat zwaardere auto. de Opel Zafira: Pmax=110KW   m=1470kg

Stel dat 60% van het maximale vermogen wordt aangesproken (=66KW) om ca 1000km te overbruggen met de gemiddelde snelheid van ongeveer 14 m/s

(tabel landelijk wegennet Nederland 2015). De gemiddelde benodigde motor aandrijfkracht is dan F=P/v=4700N.

De benodigde energie over 1000km: W=F.s = 4,7GJ = 1305 kWh

Er moet dus 1305kg aan accu’s meegesleept worden voor een volledig elektrisch aangedreven auto. Energiedichtheden >5kWh/kg zullen nodig zijn !

Veranderd door ukster, 06 april 2019 - 16:04

Moeders tred is uit alle andere te herkennen


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

CoenCo

    CoenCo


  • >250 berichten
  • 441 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2019 - 16:17

Ik denk dat je nogal conservatief rekent.

 

Als je hier kijkt:

https://www.spritmon...tml?powerunit=2

https://www.spritmon...tml?powerunit=2

 

Neemt de Nissan leaf gemiddeld ca 16 kWh/100km (real world verbruik)

En een Tesla model X gemiddeld ca 23 kWh/100km (real wold verbruik )

 

Dat is nogal een verschil met de 130,5 kWh/100km waar jij mee rekent.


#3

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 11213 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 april 2019 - 01:24

Je rijdt inderdaad niet voortdurend op maximaal vermogen, zeker niet op de nederlandse vlakke wegen met snelheidslimieten van 80/100/120/130. 

 

Met een benzine auto doe je dat echter ook niet: mijn Mondeo op benzine heeft een schamel mechanisch vermogen van 96 kW, met een massa van anderhalve ton. Dat is op zich meer dan genoeg om gewoon met het verkeer mee te rijden.

 

Als ik op een vlakke weg plankgas rijdt dan loopt de snelheid langzaam maar zeker op tot ongeveer 200 km/h. Uiteraard levert dat een flink hoger brandstofverbruik per km vergeleken met het in nederland gangbare slakkengangetje van 100 km/h. Voordeel is wel dat ik die 100 km/h op 1 tank 800+ kilometer kan volhouden, terwijl je bij 200 km/h waarschijnlijk na 250 km alweer moet tanken. 

 

Die Tesla model X kunnen zowel serieus hard optrekken als snel rijden (in de orde van 250 km/h topsnelheid), maar dan ga je wel heel rap door je accu's heen. Maar dat zijn de topmodellen, een nissan leaf gaat praktisch gezien niet harder dan 150 km/h, terwijl het ding zwaarder is dan de gemiddelde benzine/diesel stationwagen op benzine die er zo 200++ km/h voorbij vliegt. 

 

Voor nederland werkt zoiets echter best goed - kleine afstanden en lage maximumsnelheden geven zo'n klein electrisch autootje wel z'n voordelen, zeker gezien het ding nog best wil optrekken bij/tot beperkte snelheid. 

 

Bijkomend punt is natuurlijk veiligheid. Bij een aanrijding zit je in een grote auto over het algemeen veiliger, maar dat is deels omdat een grote auto een stuk zwaarder is dan een kleine. In zo'n compacte electrische auto hebt je wel het voordeel van de massa, maar niet dat van een forse kreukelzone. Dat is op zich niet zo erg als degene waarop je botst zowel de massa als de kreukelzone heeft, maar als je met twee compacte maar zware auto's een frontale botsing hebt vrees ik dat het resultaat niet fraai zal zijn. 

Victory through technology

#4

Marko

    Marko


  • >5k berichten
  • 9580 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 april 2019 - 17:56

Het probleem zit hem in de aanname. Om 14 m/s te rijden, 50 km/h, is echt niet 60% van het maximale vermogen nodig. Misschien 20%, en dat is al enthousiast gerekend.

Dit komt met name omdat vermogen benodigd om luchtweerstand (belangrijkste factor) schaalt met snelheid tot de macht 3. Bij 2 keer zo hard rijden is dus 8 keer zoveel vermogen nodig om de luchtweerstand te overkomen.

Een auto die bij 50 km/h 60% van het maximale vermogen zou verbruiken zou nooit harder kunnen dan zon 70 km/h.

Doe de berekening nog eens uitgaande van 22 kW voor 50 km/h.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum


#5

ukster

    ukster


  • >1k berichten
  • 1555 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2019 - 18:02

Bij 10% (11KW)  21,8kWh/100km

Bij 20% (22KW)  43,6kWh/100km

Moeders tred is uit alle andere te herkennen


#6

CoenCo

    CoenCo


  • >250 berichten
  • 441 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2019 - 18:29

Bij 10% (11KW)  21,8kWh/100km

Bij 20% (22KW)  43,6kWh/100km

Zoals ik al zei.. Kijk eens op spritmonitor.de

43,6 kWh/100km is nog steeds veel te veel.... tussen de 15 en 30 komt overeen met de werkelijkheid.

 

Het hele idee dat je met "doe eens xx% van max vermogen" zonder dat op enige wijze te staven een realistische aanname kan doen, kan natuurlijk de prullenbak in. tussen 10 en 70% zit een factor 7... Beide klinken me best geloofwaardig, zonder verder onderzoek. Maar je zit er dan dus wel dik naast.

Veranderd door CoenCo, 07 april 2019 - 18:31


#7

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 11213 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 april 2019 - 23:59

Er is natuurlijk ook een gestandaardiseerde test om brandstofverbruik te meten. Daar is van alles mee mis waardoor gebruik in de praktijk vaak hoger uitpakt, maar belangrijkste is dat deze test een standaard sequentie van bepaalde snelheden gedurende bepaalde tijden heeft waardoor het onderling auto's goed kan vergelijken, ook al klopt het absolute resultaat niet. 

 

Die test kun je ook gebruiken voor electrische auto's, waarbij je dan in een gecombineerd verbruik van x kWh/km krijgt ipv x liter benzine/diesel per kilometer. 

 

Het is echter wel lastig het eerlijk te vergelijken: als je kijkt naar auto's van gelijke grootte dan doen electrische auto's het beter, als je kijkt naar gelijke massa dan is het verschil nog groter. Maar dat laatste komt omdat een klein electrisch stadsautootje net zo zwaar is als een forse stationwagen met dito groter oppervlak dat door de lucht moet klieven. 

 

Ergens denk ik dat het wel een succes wordt voor de kortere ritten, als je kijkt naar de totale kosten. Nu is vooral de aanschafprijs nog een probleem, maar als die lager worden en er meer 2e hands op de markt komt zal dat wel opschuiven. Op een gegeven moment kan het dan economisch worden om met zo'n klein wagentje te rijden in je dagelijkse verkeer, en als je een keer op vakantie wil met de auto er eentje te huren die gewoon op benzine of diesel loopt. 

 

Iets electrisch met een actieradius van 1000 km is het andere extreme: handig als je heel ver van je werk woont, maar niet echt handig als je gemiddelde rit onder de 100 km blijft: Dan loopt je onnodig loodzware accu's rond te zeulen waarvan je 90% niet nodig hebt, maar die wel bijdragen aan het verbruik. 

Victory through technology





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures