Springen naar inhoud

Relevantie planck lengte

• Log in om te kunnen reageren

die hanze

die hanze

• >250 berichten
  • 589 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2019 - 20:04

Beste, ik heb al veel gehoord over de planklengte op dit forum. Ik weet dat het een eenheid is die afgeleid wordt uit fundamentele natuurconstantes en kan dit zelf ook narekenen. Wat ik niet snap is waarvoor deze gebruikt wordt, deze lengte is toch vele orde groottes kleiner dan de "afmeting" van het proton, atoomkernen en dergelijken.

Wat is de fysische betekenis en waarom gebruiken we deze eenheid? Een Angstrom(1/10 nm) snap ik wel, de grootte ongeveer van een atoom.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

MarcelBis

MarcelBis

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 april 2019 - 20:25

Beste, ik heb al veel gehoord over de planklengte op dit forum. Ik weet dat het een eenheid is die afgeleid wordt uit fundamentele natuurconstantes en kan dit zelf ook narekenen. Wat ik niet snap is waarvoor deze gebruikt wordt, deze lengte is toch vele orde groottes kleiner dan de "afmeting" van het proton, atoomkernen en dergelijken.

Wat is de fysische betekenis en waarom gebruiken we deze eenheid? Een Angstrom(1/10 nm) snap ik wel, de grootte ongeveer van een atoom.

Ik heb al dikwijls gelezen over 10 tot de min 43, maar hoe dat kan bepaald worden zou ik wel even volgen.

Bladerunner

Bladerunner

• >250 berichten
  • 722 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2019 - 20:58

Hier wordt het een en ander duidelijk uitgelegd.

Het komt uiteindelijk hier op neer: Alledaagse zaken meten we met meters of kg of seconden etc. (Het SI stelsel) Maar dat worden lastige getallen in de kwantum mechanica. Daarom ontwikkelde Max Planck een stelsel van eenheden die gebaseerd zijn op een aantal natuurconstanten op een dusdanige wijze dat als je zo'n constante vervolgens gaat uitdrukken in een Planck eenheid deze dan gelijk is aan 1.

Veranderd door Bladerunner, 09 april 2019 - 21:06

die hanze

die hanze

• >250 berichten
  • 589 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2019 - 21:00

LaTeX

Waar je die 10 -43 vandaan haalt weet ik niet. De planck lengte wordt ook niet rechtsreeks gemeten het is gedefinieerd zoals hierboven en door de natuurconstantes G,c en h in experimenten te meten wordt de waarde berekent.

Veranderd door die hanze, 09 april 2019 - 21:05

Bladerunner

Bladerunner

• >250 berichten
  • 722 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2019 - 21:12

Heb je de link gelezen? Daarin wordt je vraag beantwoordt.

Veranderd door Bladerunner, 09 april 2019 - 21:14

die hanze

die hanze

• >250 berichten
  • 589 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2019 - 21:34

Als ik berekeningen doe in QM ga ik niet die eenheden gebruiken, leuk dat alle fundamentele natuurconstantes 1 worden maar de eenheden zijn nu zo ver verwijderd van de afstanden en tijden waar we typisch mee werken dat het heel onpraktisch wordt geloof ik.  Buiten "formules opschonen" zijn deze eenheden nog ergens ander goed voor? Ik lees ook in je link dat ons standaard model beperkt zou zijn tot lengtes boven de planck schaal etc... . Waarom is dit zo?

Bladerunner

Bladerunner

• >250 berichten
  • 722 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2019 - 21:53

Voor ons is het misschien onpraktisch maar niet voor de natuurkundige want anders zouden de Planck eenheden overboord zijn gegooid. Het standaard model (in de link staat overigens Standaard Big Bang model) kan niet beschreven worden in waarden die kleiner zijn dan de Planck schaal omdat je dan omgerekend niet meer op die waarde van 1 uitkomt en dat is het begin, de kleinst mogelijke waarde die nog betekenis heeft. Kleiner dan die minimale waarde is net zoiets als zeggen dat de temperatuur -5 K is.

Voor kleinere waarde heb je een andere beschrijving nodig in dit geval de kwantum-zwaartekracht theorie wat onderdeel is van een theorie voor alles, (grand-unified theory) dus de 'gewone' wereld en de kwantum mechanica.

Veranderd door Bladerunner, 09 april 2019 - 21:59

die hanze

die hanze

• >250 berichten
  • 589 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2019 - 22:10

Ik vraag een uitleg waarom. -5 K kan niet en ik begrijp waarom, wat is er zo speciaal aan lengtes onder planck schaal?

Bladerunner

Bladerunner

• >250 berichten
  • 722 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2019 - 22:56

Omdat je dan een situatie krijgt die niet beschreven c.q. onderbouwd kan worden d.m.v. de natuurconstanten waar de Planck eenheden op gebaseerd zijn. Op het moment dat de natuurkrachten en de daarbij horende constanten betekenis kregen in de eerste fracties van seconden na de oerknal hadden ze de Planck waarden. Een kleinere waarde zou betekenen dat de 4 natuurkrachten nog niet opgesplitst waren en er nog sprake was van één universele 'oerkracht' van 'voor' de oerknal toen het heelal nog een singulariteit was. (Dit is dus een concept binnen de oerknal theorie)

Boormeester

Boormeester

• >250 berichten
  • 399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2019 - 23:05

De Plancklengte wordt in sommige berekeningen gebruikt als een 'cut off' om een eindige uitkomst te krijgen. Bij het uitrekenen van de vacuum energie is de 'cut off' dan een golflengte: de kleinste golflengte waarbij een vacuum golf nog kan bestaan. Dat betekent tegelijkertijd dat er dan ook een maximum frequentie is en een maximum energie voor fotonen.

Bladerunner

Bladerunner

• >250 berichten
  • 722 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2019 - 03:58

Je moet het zo zien: Alle Planck waarden worden berekent aan de hand van de fundamentele natuurconstanten. Als gevolg daarvan krijg je dus een zeer kleine waarde voor de Planck lengte, massa en tijd en een zeer grote waarde voor de Planck temperatuur en energie.

Als je nu b.v. uit een experiment plotseling een lengte krijgt die kleiner is dan de Planck lengte of een temperatuur groter dan de Planck temperatuur (enzovoort voor de andere eenheden) dan is die waarde niet gedefinieerd want dan is die waarde op iets anders gebaseerd dan de ons bekende fundamentele natuurconstanten.

Omdat we dan niet weten wat dat dan zou kunnen zijn wordt zo'n waarde betekenisloos en kan niet gebruikt worden in wat voor verdere berekening dan ook. Dus de Planck eenheden geven een grens aan en die grens was aanwezig toen het heelal minimaal 5,39 x 10-44 sec. 'oud' was. (De Planck tijd) Op dat moment had het 'punt' waaruit het heelal ontstond dus een Planck temperatuur van 1,41 x 1032 K wat correspondeert met de kortst mogelijke golflengte namelijk de Planck lengte. Korter kan dus niet want dan valt de basis weg.

Boormeester

Boormeester

• >250 berichten
  • 399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2019 - 08:42

Bladerunner: de huidige kwantum mechanica is niet te verenigen met de AR van Einstein. Wat je dus schrijft in bericht 11 kan niet kloppen.

Bladerunner

Bladerunner

• >250 berichten
  • 722 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2019 - 12:02

Dat vind ik een vreemde redenatie want ik haal de AR er helemaal niet bij. Ik probeer alleen maar uit te leggen waarom b.v. een lengte kleiner dan de Planck lengte geen betekenis heeft, net als dat jij verteld waarom de Planck lengte een 'cut off' is. Volgens mij zeggen wij in essentie het zelfde.

In de link bij bericht 3 zie je in de laatste regels iets vergelijkbaars staan. Namelijk dat de eigenschappen van het heelal (zoals afmeting en temperatuur) die van de Planck waarden waren gerekend vanaf de Planck tijd. Voor het tijdstip daar vóór heb je een kwantum-zwaartekracht theorie nodig.

Boormeester

Boormeester

• >250 berichten
  • 399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2019 - 13:24

De AR kent geen 'Plancklengte'. Dus waarom zou de Planck lengte een rol spelen in de AR? In de AR kan in principe lengten kleiner dan de Plancklengte optreden. Bijv. de straal van het elektron. Officieel zou het een puntmassa zijn, maar vanuit de AR kom je op een straal van grofweg 10-60 meter. Veel kleiner dan de Plancklengte. De straal van het elektron is dan gelijk aan de Schwarzschild straal voor de bijbehorende massa van het elektron.

Dus waarom zou er geen kleinere lengten dan de Planck lengte kunnen optreden?

die hanze

die hanze

• >250 berichten
  • 589 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2019 - 17:25

Ik begrijp nog steeds niet wat het probleem van afstanden onder de planck lengte is, fractie's nemen is plots een probleem geworden?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures