[natuurkunde] Wet van behoud van energie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 250

Wet van behoud van energie

Bij het lezen van deze oef, zou ik eerder denken om de horizontale worp( dus kinematica) te gebruiken, maar er wordt gebruik gemaakt van wet van behoud van energie( dynamica). Mijn vraag is nu hoe weet ik dat het via de tweede manier moer opgelost worden, is alles wat een hoogte bezit , met wet van behoud van energie op te lossen?
2E8BC7DD-0EDF-420C-AADF-75F75E5133BF.jpeg
2E8BC7DD-0EDF-420C-AADF-75F75E5133BF.jpeg (55.23 KiB) 899 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: Wet van behoud van energie

Je moet het niet per se de tweede manier gebruiken. Je kan dit perfect met kinematica-formules oplossen hoor.

Een voorwerp op een bepaalde hoogte ten opzicht van een referentiepunt heeft een bepaalde hoeveelheid potentiële energie. Het voorwerp maakt een beweging waardoor de hoogte verandert. (ten opzichte van het referentiepunt) Potentiële energie wordt omgezet naar kinetische energie. Dit kan je meestal wel uit de opgave afleiden.

(Ik geloof dat je dit soort vraagstukken altijd met 'De wet van behoud van energie' kan oplossen omdat deze altijd geldt.)

Berichten: 250

Re: Wet van behoud van energie

Je moet het niet per se de tweede manier gebruiken. Je kan dit perfect met kinematica-formules oplossen hoor.

Een voorwerp op een bepaalde hoogte ten opzicht van een referentiepunt heeft een bepaalde hoeveelheid potentiële energie. Het voorwerp maakt een beweging waardoor de hoogte verandert. (ten opzichte van het referentiepunt) Potentiële energie wordt omgezet naar kinetische energie. Dit kan je meestal wel uit de opgave afleiden.

(Ik geloof dat je dit soort vraagstukken altijd met 'De wet van behoud van energie' kan oplossen omdat deze altijd geldt.)
Dank u wel voor uw antwoord. Maar hoe zou ik het dan moeten oplossen met kinematica, er is geen tijdstip gegeven dus dan zit ik met meerdere onbekendes?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Wet van behoud van energie

  • ontbind de gegeven snelheid in een verticale vy en een horizontale vx
y-richting:
  • bereken t met s= st + v0t + ½at²
  • vt = v0 + at
stel je nieuwe vy samen met de (onveranderde) vx
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: Wet van behoud van energie

Zoals Jan zegt ontbindt je best eerst van snelheidsvector in x en y componenten.

Daarna zou ik in de y richting werken. (vfy is een onbekende) Naast de kinematica-formules waar dat de variabele t in zit, is er ook een kinematica-formule waar enkel eindsnelheid, beginsnelheid, versnelling en verplaatsing in zit.    vf2= v02+ 2a*deltaX  ( Je kan deze enkel gebruiken als de versnelling constant is, en dat is in dit geval ook zo want a = ... ?)

Nadien bereken je terug de grootte van de snelheidsvector met behulp van de componenten vfy en vfx

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Wet van behoud van energie

Autodidact1 schreef:  Naast de kinematica-formules waar dat de variabele t in zit, is er ook een kinematica-formule waar enkel eindsnelheid, beginsnelheid, versnelling en verplaatsing in zit.    vf2= v02+ 2a*deltaX  
Dat kan allemaal prima, maar die formule heeft één groot principieel bezwaar: het is voor een normaal mens ondoenlijk om allerlei afzonderlijke formules voor allerlei afzonderlijke gevallen te gaan onthouden. Ik wil daarom aanbevelen om het te houden bij een beperkt aantal basisformules, en die stapsgewijs toe te passen. Zo kun je met een viertal formules toe, waar je er anders een formuleblad vol nodig hebt. 
 
de belangrijkste is die algemene bewegingsformule s= s0 + v0t + ½at²
 
en dan een paar kleinere, veelal daaruit afgeleide zoals   vt = v0 + at,     vgem = (v0+vt)/2 ,      s= v·t    
 
Zo blijft het leven overzichtelijk. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 250

Re: Wet van behoud van energie

Allebei bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: Wet van behoud van energie

Jan van de Velde schreef: Dat kan allemaal prima, maar die formule heeft één groot principieel bezwaar: het is voor een normaal mens ondoenlijk om allerlei afzonderlijke formules voor allerlei afzonderlijke gevallen te gaan onthouden. Ik wil daarom aanbevelen om het te houden bij een beperkt aantal basisformules, en die stapsgewijs toe te passen. Zo kun je met een viertal formules toe, waar je er anders een formuleblad vol nodig hebt. 
 
de belangrijkste is die algemene bewegingsformule s= s0 + v0t + ½at²
 
en dan een paar kleinere, veelal daaruit afgeleide zoals   vt = v0 + at,     vgem = (v0+vt)/2 ,      s= v·t    
 
Zo blijft het leven overzichtelijk. 
Mee eens! De tekenafspraak is hierbij zeer van belang!
Tekenafspraak.jpg
Tekenafspraak.jpg (1.88 KiB) 894 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Wet van behoud van energie

Wat je vaak ook kunt doen is kijken waar het hoofdstuk van je boek over gaat. Is dat kinematica, dan zal een oplossing via die richting voor de hand liggen. Is het een opgave uit een overzicht of zo, dan kun je kijken of een eerdere opgave al over dynamica ging. Vaak is er een opbouw te herkennen in de opeenvolgende opgaven.

Berichten: 250

Re: Wet van behoud van energie

Wat je vaak ook kunt doen is kijken waar het hoofdstuk van je boek over gaat. Is dat kinematica, dan zal een oplossing via die richting voor de hand liggen. Is het een opgave uit een overzicht of zo, dan kun je kijken of een eerdere opgave al over dynamica ging. Vaak is er een opbouw te herkennen in de opeenvolgende opgaven.

Maar dit zijn oefeningen over het toelatingsexamen, het zijn allemaal oefeningen door elkaar, dus je weet niet in welk hoofdstuk de oefening zich bevindt

Reageer