[natuurkunde] Krachten in een bol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Krachten in een bol

Dag iedereen, ik heb een aantal vraagjes bij deze oefening.

Bij deze oefening, voor uw spankkracht, kijk je toch altijd tot waar de cirkel komt?(ik heb het erbij getekend klopt het wel) en kan je dan zo zien wat groter is dan de ander, ik weet zeker dat de x componenten verschillend zullen zijn en dit ook doorslaggevend, maar wat ik me ook dan afvroeg is of de y componenten in beide situaties gelijk zijn aangezien ze dezlfde massa hebben?

Of zou ik het anders moeten interpreteren?
FD40B350-A41F-4373-92A1-B7173C562821.jpeg
FD40B350-A41F-4373-92A1-B7173C562821.jpeg (105.01 KiB) 770 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Krachten in een bol

Ik denk dat je het goed bedoelt: De zwaartekracht heeft een tegenkracht nodig, en omdat de zwaartekracht niet verandert zal die tegenkracht, als y-component van de spankracht, ook niet veranderen. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Krachten in een bol

Ik denk dat je het goed bedoelt: De zwaartekracht heeft een tegenkracht nodig, en omdat de zwaartekracht niet verandert zal die tegenkracht, als y-component van de spankracht, ook niet veranderen.

Klopt de tekening die ik erbij heb gemaakt en de rest van mijn bedenkingen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Krachten in een bol

Flowerqueen schreef: Klopt de tekening die ik erbij heb gemaakt 
op de grootteverhoudingen na wel ja
 
bol.png
bol.png (57.02 KiB) 766 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Krachten in een bol

op de grootteverhoudingen na wel ja

 

Afbeelding bol.png

Ik dacht dat de spankkracht liep tot aan het einde van de cirkel, maar er wordt dus eerder naar de hoek gekeken die deze maakt met de muur dan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Krachten in een bol

nee,
De grootte van je vector heeft niks met het oorspronkelijke plaatje te maken. Dat is een kwestie van een bepaalde krachtenschaal kiezen. Ik had mijn zwaartekrachtvector ook half zo groot kunnen tekenen (of 100 x zo groot, alleen dat tekent allemaal zo onhandig) 
 
Je veronderstelt een zekere zwaartekracht. Die is voor beide bollen gelijk. Die teken je. Voor beide bollen dus even groot
Om verticaal krachtevenwicht te hebben is er een even grote kracht omhoog nodig. Die teken je ook.
En die kracht moet ergens door geleverd worden, en dat zal dan dat touw moeten zijn (want er is niks anders) .
De y-component van de spankracht is dus gelijk aan de zwaartekracht, maar tegengesteld gericht.
 
Op dezelfde schaal een nog grotere maar nog steeds even zware bol:
 
C.PNG
C.PNG (74.69 KiB) 764 keer bekeken
 
Omdat het touw steeds schuiner komt te staan wordt de spankracht steeds groter, en daarmee de horizontale component van die spankracht ook. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Krachten in een bol

Hartelijk dank voor de moeite!

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Krachten in een bol

Jan van de Velde schreef:  
 
Omdat het touw steeds schuiner komt te staan wordt de spankracht steeds groter, en daarmee de horizontale component van die spankracht ook. 
 
In dit soort situaties helpt het vaak om heel erg te overdrijven, dus in de buurt van uitersten te gaan kijken wat daar gebeurt; dat is interessant (soms lijkt het net wiskunde of de pubertijd).
Als je een erg grote bol zou hebben -met dezelfde massa- dan zie je, voel je bijna, dat de spankracht en horizontale kracht enorm groot zullen zijn.

Reageer