[scheikunde] Terugtitratie ammoniumsulfaat/natronloog met zwavelzuur. Ik kom er niet uit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Terugtitratie ammoniumsulfaat/natronloog met zwavelzuur. Ik kom er niet uit

Hallo allemaal,
 
Ik zit in 6vwo en moet voor een practicum scheikunde een terugtitratie uitvoeren.
Dit is gelukt alleen komt ik tijdens het schrijven van het verslag in de knel.
We hebben als opdracht gekregen om de concentratie van 10 ml ammoniumsulfaat te berekenen in g/L.
hiertoe voegen we eerst 25 ml NaOH van 0,106 M toe.
Het ontstane NH3 gas is er uit gekookt.
Hierna moeten we het titreren met zwavelzuur van 0,0500 M. Uit onze titraties bleek dat we 12 mL zwavelzuur nodig hadden.
 
Alleen hier kom ik in de knel. 
12 mL zwavelzuur = 0,6mmol. Hieruit komt 1,2 mmol H30+.
Ik weet dat uit 1 mol zwavelzuur, 2 mol H3O+ komt. Dus de hoeveelheid OH- die reageert met de H3O+ moet dan toch de helft zijn? Ik kom dan weer uit op 0,6 mmol OH-
 
2,65 mmol (= de hoeveelheid toegevoegde NaOH) - 0,6 = 2,05 mmol OH-. De OH- reageert in verhouding 1:1 met de SO4 ionen. Dus in 10mL oplossing komen 2,05 mmol SO4 ionen voor.
dit is gelijk aan 0,205 g/L
 
volgens mij klopt dit niet want ik hoorde van klasgenoten dat zijn op antwoorden rond de 10 g/L kwamen.
Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe?

Berichten: 493

Re: Terugtitratie ammoniumsulfaat/natronloog met zwavelzuur. Ik kom er niet uit

Er heeft 1,2 mmol OH- gereageerd.  Immers je vertelt dat er 1,2 mmol H3O+ nodig is geweest om een omslag te krijgen.
 
Dit was in overmaat aanwezig.  Hoeveel mmol OH- heeft dan met je ammoniumgereageerd?

Berichten: 391

Re: Terugtitratie ammoniumsulfaat/natronloog met zwavelzuur. Ik kom er niet uit

Het oplossen van dit soort vraagstukken begint met het opschrijven van de relevante kloppende reactievergelijkingen.
 

Reageer