[scheikunde] Chemisch evenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Chemisch evenwicht

Beste,
Voor mijn examen na de paasvakantie zit ik enkel en alleen vast met 1 vraag van een oefensessie betreffende het chemisch evenwicht.
Deze luidt:
 
Kp= 8,8 bij 298 K voor het evenwicht: 2NO2 (g) <--> N2O4 (g)
 
a) Hoeveel mol N2O4 moet in een 5,0 L behouder gebracht worden opdat bij 298 K er 20,0 % gedissocieerd zou zijn bij evenwicht?
b) De totale druk van een evenwichtsmengsel is gelijk aan 1,00 atm in een bepaald reactievat. Het volume van het vat wordt verhoogd tot 3x het oorspronkelijke volume. Wat is de partiële druk van beide gassen als het nieuwe evenwicht zich heeft ingesteld?
 
Het eerste deel van de vraag heb ik opgelost, het gaat over b) die ik niet kan oplossen. De leerkracht vertelde ook dat vraag b los staat van a omdat er vermeld staat dat de reactie in een 'BEPAALD' reactievat doorgaat.
 
Wat ik tot hiertoe deed:
 
8,8 = (pN2O4)/(pNO2)2
 
pN2O4 =8,8. (pNO2)2
 
8,8. (pNO2) + pNO2 = 1,00
 
8,8X+ x - 1 = 0
 
Vervolges heb ik hieruit de discriminant berekend: 36,2. Hieruit volgt dat x gelijk is aan 0,285 atm. Dit is de druk van NOvoor evenwicht.
Nu is geweten dat:
 
0,285 atm + 0,715 atm = 1,00 atm.
 
Alleen zit ik hierna vast. Het volume verdubbelt, maar er is geen beginvolume geweten...
Ik weet wel dat als het volume verdriedubbelt, de druk zal dalen. 
Ik heb geprobeerd het volume te bepalen uit de gaswet maar zonder succes. 
Heeft iemand hier misschien een idee hoe ik dit verder zou kunnen oplossen om de partiële drukken na evenwicht te bekomen?
 
(antwoord: pNO2 = 0,154 atm en pN2O4 = 0,208 atm).
 
Alvast bedankt!

Berichten: 2

Re: Chemisch evenwicht

Het probleem is al opgelost ondertussen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Chemisch evenwicht

Scheikunde_nerd schreef: ..
0,285 atm + 0,715 atm = 1,00 atm.
..
Ik weet wel dat als het volume verdriedubbelt, de druk zal dalen. ...
Doe net alsof volumevergroting en evenwichtsverschuiving afzonderlijke processen zijn.
Bereken dus eerst de partieel drukken na volume vergroting en laat dan y atm. N2O4 omzetten in NO2.
Misschien kom je zo verder.
 
Net te laat. Niet meer nodig dus.

Reageer