Springen naar inhoud

Hydrostatische druk

• Log in om te kunnen reageren

Autodidact1

Autodidact1

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2019 - 17:16

Lucht komt onderaan de katheterzak naar binnen. Daar is de druk gelijk aan de luchtdruk (101300 Pa)
Punt x is 80 cm dieper. 
De druk in x is rho*g*h = 1000 kg/m³ *9,81 m/s² *0,80 m = 7800 Pa

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Xilvo

Xilvo

• >1k berichten
  • 1079 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2019 - 17:18

Hoe komt die lucht naar binnen op een punt waar de druk naar mijn idee hoger is dan de atmosferische, door die 15 cm vloeistof?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 48219 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 april 2019 - 20:28

Misschien dat iemand die bekend is met de constructie van katheters hier verheldering kan geven.

Dit is niet een katheter zoals ik dat ken. Dat zijn altijd soepele plastic zakken met vloeistof. 

Hoe die constructie er  dan precies uitziet weet ik niet en begrijp ik  niet. Ik zou zeggen dat als het bovenste stukje slang in staat is lucht onder in het reservoir te brengen, dat dat meteen dat stukje slang vol met vloeistof zou lopen.

vanwege het feit dat er tòch belletjes naar binnen gaan moet dit katheterreservoir dus een rigide fles zijn. Op de plaats van de luchtinlaat heerst dus de buitendruk, anders zou er inderdaad vloeistof naar buiten lopen in plaats van lucht naar binnen. Dientengevolge mogen de 15 cm vloeistofkolom van de katheter dus niet meegeteld worden voor de gevraagde hydrostatische druk.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Xilvo

Xilvo

• >1k berichten
  • 1079 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2019 - 20:50

Ja, ik begrijp wat je bedoelt.

Tamelijk lastige constructie, lijkt me, en het doel ontgaat me.

Zóveel zal die druk van een decimeter waterhoogte toch niet uitmaken? Niet dat ik medisch onderlegd ben  ;)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 48219 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 april 2019 - 20:59

Zóveel zal die druk van een decimeter waterhoogte toch niet uitmaken? 

niet in een plastic zak denk ik. Maar wel in het geval van een rigide fles, want dan loopt zo'n katheter al heel snel niet meer. En als we dan 50 jaar terug in de tijd gaan.....

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Xilvo

Xilvo

• >1k berichten
  • 1079 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2019 - 21:04

Bij een plastic zak is het 1 kPa. Waarom zou dat bij een rigide fles meer zijn?

Of bedoel je juist dat er zo'n onderdruk bovenin de fles ontstaat dat de stroom volledig stopt?

Maar in dat geval, is het niet makkelijker om het ontluchtingsslangetje bovenin de fles te laten eindigen?

Edit: "..want dan loopt zo'n katheter al heel snel niet meer"

Je bedoelt dus dat de stroom volledig kan stoppen.

Volgende keer zal ik jouw bericht eerst goed lezen voordat ik reageer  :oops: 

Veranderd door Xilvo, 18 april 2019 - 21:30

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures